Review: NBA 2K12 Xbox 360

Geplaatst: 14 oktober 2011 20:00

Als je als basketbal-fan op een regenachtige zondagmiddag een helder moment hebt over je favoriete sport, dan zou het wel eens kunnen dat dat heldere moment gaat over de idiotie van supporters. Want denk nu zelf eens na: hoe stom is het dat een uitverkocht stadion staat te gillen alsof hun leven er vanaf hangt, omdat een speler een bal door een net gooit (hetzelfde idee kun je overigens toepassen op voetbal, maar aangezien ik zelf een voetbal-fan ben denk ik daar liever niet over na). Nou ja, blijkbaar zijn we nou eenmaal op die manier geëvolueerd en moeten we ons er maar bij neer leggen.

Geld en noobs

In Nederland is basketbal niet heel erg populair, zeker niet als je de sport vergelijkt met voetbal. Toch zijn er delen op de wereld waar het spelletje met een bal en een netje enorm populair is (denk bijvoorbeeld aan Amerika, al spelen ze daar op dit moment niet met een bal maar met geld). Uitgever 2K games heeft dit al jaren door, vandaar dat ze ook dit jaar op de proppen komen met een nieuwe versie van hun basketbalgame: NBA 2K12. Volgens velen was de versie van vorig jaar niet te overtreffen en kon je je op het gebied van basketbal geen betere game wensen. Voor mij is 2K12 echter de eerste game uit de reeks die ik speel, dus dat vooroordeel vervalt voor mij meteen. Eens kijken hoe het is om als complete noob in een game als deze te duiken.

Controls voor gevorderden

Aangezien het voor mij waarschijnlijk wel even zal duren voordat ik de controls helemaal onder de knie heb, was ik blij met de feature 'Training Camp'. Hierin wordt uitgebreid stilgestaan met alle moves die je in de game kunt maken, van aanvallen tot verdedigen en van dribbelen tot schieten. Perfect dus voor een beginneling als ikzelf. In elk deel wordt je begeleidt door een beroemde basketballer (denk aan spelers als Michael Jordan) die jouw de kneepjes van het vak bij leert. De (gevorderde) besturing in de game gaat werkt voor het grootste gedeelte met de analoge sticks. Zo gebruik je de rechterstick bijvoorbeeld om op de basket te schieten en in combinatie met andere knoppen kun je allerlei trick-shots en vette dunks uitvoeren. Bij het verdedigen speelt vooral de linkerstick een rol, aangezien je hiermee voor vrijwel alle aanvallende bewegingen van de tegenstander een stokje kunt steken. Het klinkt allemaal heel leuk en aardig en voor de doorgewinterde NBA 2K speler zal het allemaal heel simpel zijn, maar voor beginners is het lastig om in deze game te stappen. Er zijn namelijk zoveel verschillende bewegingen te maken dat je ze na het doorlopen van het Training Camp bijna allemaal weer vergeten bent. Maar goed, oefening baart kunst zullen we maar zeggen en na een beetje meer training wil je eigenlijk niet meer zonder. De controle die je hebt over de bal is namelijk indrukwekkend zodra je er goed mee om weet te gaan.

Oude tijden herleven

De leukste nieuwe feature dit jaar is waarschijnlijk NBA's Greatest. In deze mode kun je de oude tijden letterlijk laten herleven. Sterker nog: je kunt de oude tijden vermengen met de nieuwe tijden, door spelers die al een tijdje zijn gestopt weer op het veld te laten verschijnen. Hierdoor is het mogelijk om te kijken hoe dat ene superteam van vroeger het doet tegen de helden van vandaag. Legendes als Michael Jordan, Larry Bird, Shaquille O'Neal, enzovoorts komen dus weer 'tot leven' (je begrijpt wat ik bedoel) in NBA 2K12.

Andere vernieuwingen

Laat ik eindigen met een aantal andere (noemenswaardige) vernieuwingen. Zo zijn er heel wat nieuwe features te vinden in de mode 'My Player', waarin je met een eigen gemaakte basketballer een droomcarrière kunt maken. Ook heeft 2K er voor gekozen om de game het hele jaar te voorzien van nieuwe content updates (denk aan nieuwe schoenen van spelers of veranderingen aan bepaalde stadions die in de game worden doorgevoerd). Verder kun je het nu met 29 anderen tegen elkaar opnemen in je eigen NBA league. Achteraf een goede zet van 2K, aangezien je toch iets te doen moet hebben nu de echte NBA totaal op zijn gat ligt...

Het eindoordeel van Yordi Verkroost

Het is niet makkelijk om als beginneling in NBA 2K12 te stappen, vooral niet als je alles uit de game wilt halen. Er zijn namelijk zoveel knoppencombinaties dat je vooral in de eerste paar speelsessies door de bomen het bos niet meer ziet. Gelukkig leer je geleidelijk steeds meer nieuwe moves te gebruiken tijdens het spelen, waardoor je na verloop van tijd je mannetje wel kunt staan. De (ver)nieuw(d)e modi als NBA's Greatest en My Player zorgen voor uren, dagen, weken en zelfs maanden aan speelplezier, waardoor je het wel weer even uit kunt zingen totdat 2K volgend jaar met de nieuwe versie aan komt zetten. Hopelijk basketballen ze dan ook weer in het echt.

• Veel controle...
  • NBA's Greatest
  • Eigen league opzetten