review: Naruto Shippuden: Kizuna Drive PlayStation Portable

Naruto Shippuden: Kizuna Drive is alweer het vijfde deel in de Naruto-serie op de PSP. Voor mij is het de eerste keer dat ik in aanraking kom met Naruto. Wat ik van de game vind, lees je hieronder.

Modes

Naruto Shippuden: Kizuna Drive is een beat 'em up-game. De game bestaat uit twee modi, namelijk Scenario Mission en Free Mission. In Scenario Mission volg je het verhaal. Dit wordt verteld aan de hand van cutscenes. Het is mogelijk om de game met Japanse stemmen te spelen, wat natuurlijk leuk is voor de fans. In Free Mission doe je eigenlijk precies hetzelfde als in Scenario Mission, alleen bevat deze modus geen verhaal. De Free Missions zijn co-op te spelen via adhoc.

In een team van vier man neem je het op tegen bandieten, honden en andere wezens. Aan het eind van een missie krijg je vaak nog een sterkere eindbaas die je moet verslaan.

Combo's

Aangezien het belangrijkste element van de game het vechten is, hoop je dat dat wel goed in elkaar steekt. Echter zijn er heel weinig combo's die je kan uitvoeren. Met een aantal keer op rondje drukken, voer je een combo uit. Je kunt alleen driehoekje aan het einde van je combo gebruiken, waardoor je een Jutsu-aanval doet. Hierdoor is het aantal combo's dat je kunt maken erg beperkt, waardoor het vrij snel eentonig wordt.

Scrolls

Na het voltooien van een missie krijg je een aantal scrolls, wat afhankelijk is van je behaalde resultaat in die missie. Deze scrolls kun je aan je characters geven, waardoor ze bijvoorbeeld sterker kunnen worden of meer damage aanrichten. Ook kun je Ninja Tools vrijspelen, zoals een bom die je op de grond kan leggen. Voordat je een missie begint, moet je dus goed bepalen wie je welke scrolls en Ninja Tools geeft.

Camera

Een groot minpunt van de game is de camera. Deze moet je namelijk volledig zelf besturen. De camera zal nooit uit zichzelf gaan draaien, wat vrij irritant is. Dit had dus echt wel wat dynamischer gemogen. Ook is het jammer dat er geen auto-lock in Kizuna Drive zit, wat wel handig zou zijn voor een beat 'em up.

Help eens mee!

Je speelt dus in een team van vier man. Echter is de AI van je teamgenoten dramatisch! Vaak rennen ze wat rondjes, terwijl jij helemaal in elkaar wordt gemept. Zo heb ik mijzelf er vaak op betrapt dat ik naar de PSP aan het schreeuwen was, in de hoop dat mijn teamgenoten wat gingen doen. Wanneer je teamgenoten een aantal klappen uitdelen, blijkt het dat ze amper damage aanrichten. Je staat er dus eigenlijk alleen voor. 'Gelukkig' staat ook de tegenstander af en toe helemaal niks te doen.

HET EINDOORDEEL VAN Justin Meijer

Als je gewend bent geraakt aan de camera en geen problemen hebt met de slechte AI, dan is Naruto Shippuden: Kizuna Drive een aardige game. De game bestaat uit een hoop missies, waar je wel een tijdje zoet mee bent. Mocht je alle missies hebben uitgespeeld, dan kan je de missies nog een keer spelen om een hogere ranking te behalen. Het is wel erg jammer dat je zo weinig combo's kan maken, waardoor het geheel erg repetitief wordt.

• Leuke cutscenes
  • Engelse en Japanse stemmen
  • Scrolls en Ninja Tools