Review: Narcos: Rise of the Cartels PlayStation 4

Geplaatst: 19 november 2019 19:00

Games, films en series lijken hand in hand te gaan. Er zijn namelijk genoeg films en series die hun licenties uitlenen voor een stukje interactieve entertainment. Narcos: Rise of the Cartels is precies zo'n game die gebaseerd is op een serie. Zoals de naam al doet vermoeden, gaat het hier om een game die gebaseerd is op de razend populaire Netflix-serie Narcos. Helaas zijn dit soort games vaak van een minder goede kwaliteit dan de films of series waarop ze gebaseerd zijn. Is dit bij Narcos: Rise of the Cartels ook zo, of heeft Netflix er goed aan gedaan om de licentie aan Kuju Games en Curve Digital uit te lenen?

Welcome to Colombia

Laat ik voorop stellen dat ik de serie Narcos zelf nooit gezien heb. Uiteraard weet ik wat voor serie het is en waar deze over gaat, maar heb ik om één of andere reden nooit de moeite genomen om de serie een kans te geven. Toen ik deze game mocht gaan spelen, werd ik dan ook positief verrast. Niet als Narcos-fan, maar gewoon als gamer die een prima game zeker weet te waarderen. Narcos: Rise of the Cartels volgt namelijk het verhaal van het eerste seizoen van de bekende Netflix-serie. Je krijgt niet alleen de gebeurtenissen uit de serie mee, maar ook de personages die je van de serie kent, zijn speelbaar en spelen een grote rol in deze game. Daarnaast zijn ook de levels gebaseerd op bekende locaties uit de serie en heeft de ontwikkelaar ook zijn best gedaan om de grafische stijl en de sfeer van de serie over te nemen in de game.

Het verhaal van Narcos gaat natuurlijk over de War on Drugs. Enerzijds kun je het verhaal volgen van de Amerikaanse Drug Enforcement Administration, of DEA. Zij proberen onder leiding van agent Steve Murphy, die we kennen van de serie, de Colombiaanse drugskartels een halt toe te roepen. Het verhaal wordt door hem verteld en ook andere bekende personages als Javier Peña en Horacio Carrillo komen in de serie voorbij. Wanneer je deze kant van het verhaal na negen verhaalmissies en enkele tientallen zijmissies hebt uitgespeeld, krijg je de mogelijkheid om de andere kant van het verhaal te beleven. Deze kant gaat over de Colombiaanse drugsbaron Pablo Escobar, beter bekend als El Patrón, die met zijn Medellin-kartel een drugsimperium in Colombia probeert op te bouwen. Je kunt in de game zien hoe hij tegen de DEA strijdt om zijn business draaiende te houden, maar tegelijkertijd ook probeert om de andere kartels onder de duim te houden. Ook zijn verhaal kent negen verhaalmissies.

Turn-based, met een beetje extra

Narcos: Rise of the Cartels is een turn-based strategiegame die qua gameplay het beste te vergelijken valt met XCOM. Je hebt een squad die uit maximaal zes units kan bestaan en met deze groep moet je proberen om de doelstelling van het level te behalen. Elke unit heeft een eigen klasse en twee verschillende wapens. Elke unit kan een paar vakjes bewegen en daarnaast een aantal acties uitvoeren. Acties kunnen bijvoorbeeld het afvuren van een wapen zijn, maar ook uitrusten om jezelf op te lappen of het handmatig herladen van een wapen. Daarnaast speelt ook dekking een grote rol. Wanneer je een personage naar een bepaalde locatie stuurt, is het namelijk belangrijk dat deze niet open en bloot midden in het veld staat. Je moet dus dekking zoeken achter muurtjes, auto's of andere dingen, maar zorg ervoor dat je niet in je flank geraakt kunt worden. Wanneer één van je personages gewond is geraakt, kan deze de volgende missie namelijk niet meespelen. Je moet dan net zo lang missies blijven doen, totdat deze unit weer volledig hersteld is of je moet wat geld uitgeven om hem op te lappen. Wordt een personage echter gedood in een missie, dan is hij ook permanent dood en moet je nieuwe crewleden rekruteren.

Het grote verschil tussen Narcos: Rise of the Cartels en andere vergelijkbare games is de manier waarop je strategische beslissingen neemt. Het is in deze game namelijk niet de bedoeling dat je je hele team per beurt commando's geeft, maar slechts een enkele unit. Zo voelen de gevechten een stuk soepeler en sneller aan, doordat je elke beurt maar zeer beperkt bent in wat je kunt doen. Daarnaast brengt dit ook een extra laagje strategie met zich mee. Zo moet je soms bijvoorbeeld kiezen tussen het nemen van het perfecte schot op een vijand die niet heel handig gepositioneerd staat of juist het verplaatsen van een andere unit, zodat hij dekking kan gaan zoeken en de volgende beurt kan overleven. Daarnaast is er ook nog het third-person shooter-element. De gevechten in Narcos: Rise of the Cartels gaan eigenlijk net zoals in elke andere tactische game. Wanneer je personage een vijand kan raken, kun je hem beschieten en heb je een bepaalde kans om hem te raken en schade toe te brengen. Wanneer je dit echter doet, dan verandert de camera van een vogelvluchtperspectief naar een third-person-perspectief. Wanneer je een vijand dan raakt en in kritieke toestand brengt, krijg je de mogelijkheid hem af te maken door vanuit de derde persoon in real-time op hem te richten en te schieten. Deze mogelijkheid krijg je ook wanneer een vijand je gezichtsveld doorkruist. Wanneer dit gebeurt, krijg je de zogenaamde Counteraction-mogelijkheid waarbij je een paar seconden de tijd hebt om de voorbijlopende vijand te beschieten.

Alsof je de serie aan het kijken bent

De gameplay van Narcos: Rise of the Cartels is dus vrij rechtdoorzee. Je kunt vanuit je War Room de missies uitkiezen waar je geld mee kunt verdienen om nieuwe units mee te rekruteren. De missies variëren van gewoon vijanden uitschakelen, tot intel verzamelen en belangrijke pakketjes meenemen. Na elke missie krijgt je squad een aantal punten toebedeeld waarmee je hun levels kunt verhogen en speciale vaardigheden kunt uitkiezen. Door verschillende soorten units te rekruteren voor je team en verschillende vaardigheden toe te wijzen aan je personages, kun je je team dus een beetje aanpassen naar je eigen voorkeuren en speelstijl.

Voor de speler die, zoals ik, geen fan is van de Narcos-serie is de game op zichzelf best vermakelijk. De game speelt lekker weg, maar er zit wel een bepaalde moeilijkheidsgraad in waardoor je toch elke keer goed moet nadenken. Voor de Narcos-fans valt er echter nog veel meer uit de game te halen. De bekende personages en het puike stemacteerwerk zullen liefhebbers van de serie zeer bekend voorkomen. Daarnaast wordt het verhaal door middel van echte fragmenten uit de serie verteld en kom je op verschillende locaties die je uit de serie kent. Zowel voor Narcos-liefhebbers als eenieder die niet met de serie bekend is, een aanrader dus.

Het eindoordeel van Claudia Tjia

Narcos: Rise of the Cartels is een turn-based strategiegame die al het goede uit het genre pakt en daar goed op voortborduurt. De mogelijkheid om elke beurt slechts een enkele unit te kunnen besturen, zorgt voor snelle gameplay met veel afwisseling. Die afwisseling wordt nog verder versterkt door de Kill Shot-mechaniek en de Counteraction-mogelijkheid die je de kans geven om in real-time shooter-stijl een vijand uit te schakelen. De permadeath-mechaniek die in de game verwerkt zit, geeft de game een wat meer realistische twist en de complete vormgeving van de game, de personages en locaties sluiten netjes aan op de serie. De game zal fans van tactische games zeker bekoren en fans van de Narcos-serie des te meer.

    Goed
  • Tactisch uitdagend
  • Snelle gameplay
  • Real-time shooter-modus
  • Fragmenten, personages en locaties uit de serie
  • Permadeath
  • Twee verhaallijnen
  • Aan de korte kant
  • Weinig variatie in units
Claudia Tjia Redacteur

Onze eigen Cloud heeft een hele andere missie dan Cloud uit Final Fantasy VII. Het is haar doel om je continu te voorzien van het meest verse en sappige nieuws. Is ze niet aan het tikken, dan slacht ze monsters, bevrijdt ze koninkrijken en komt ze jonkheren te hulp in epische JRPG’s.

Informatie bij dit artikel

Je moet eerst inloggen om deze game aan je favorieten toe te voegen.

Packshot Narcos: Rise of the Cartels

Series

-

Uitgever

Curve Digital

Reviewscore

Platforms

Pc, PlayStation 4, Xbox One, Nintendo Switch

Releasewindow

19 november 2019

Ontwikkelaar

Kuju Ent.

Gameliner Awards

-

Lees meer
Reacties
Er zijn nog geen reacties
Nog niet uitgepraat? Praat verder op Discord