Review: Nail'd PlayStation 3

nail'd is een off-road arcade racegame gemaakt door Techland. In deze game draait het om extreem grote jumps en zeer hoge snelheden. Het deed me een beetje aan Motorstorm denken. Is nail'd ook net zo goed of misschien zelfs beter dan Motorstorm?

Tournament mode

In nail'd leg je geen carrière af, maar moet je gewoon een race kiezen en deze (vanzelfsprekend) winnen. De game bestaat uit vijftig events, bestaande uit ongeveer honderd races totaal. Bij elke race krijg je de keuze om met een ATV of een MTX te racen. Je hoeft dus niet een race verplicht met een ATV te racen als je zelf liever op een MTX racet.

In de Tournament Mode heb je drie verschillende typen races: simple race, time challenge en stunt challenge. In simple race moet je als eerste de finish bereiken. Met time challenge moet je binnen de gestelde tijd het volgende checkpoint bereiken, om zo meer tijd te krijgen en de race te voltooien. Nu spreken deze twee types voor zich, maar de stunt challenge is een apart verhaal.

Geen stunts

Bij het horen van 'stunt challenge' dacht ik gelijk aan handstanden in de lucht en op je motor staan om zoveel mogelijk punten te verdienen. Echter dachten de makers van nail'd hier heel anders over. In stunt challenge krijg je namelijk punten als je op al je wielen landt, tegenstanders van de weg af beukt, door poortjes heen rijdt en een wheelie maakt. Nu klinkt een wheelie maken nog een beetje als een stunt, maar de rest totaal niet. Het is dan ook jammer dat je met zulke hoge jumps geen toffe stunts kan maken.

Crashes

Met zulke enorme snelheden crash je natuurlijk wel een aantal keer. Echter zijn de physics in deze game zo slecht, dat een botsing soms wel een crash is, maar vaak niet. Bij het botsen tegen een paal met ongeveer dezelfde snelheid sta je soms opeens stil, rij je de paal op, stuiter je naar achteren, rij je dwars door de paal heen en heel af en toe crash je. Dit is zo erg willekeurig, dat je je er behoorlijk aan kan gaan irriteren. Ook word je in de lucht af en toe opnieuw gespawned, omdat je een heel klein beetje buiten de baan vliegt.

Mutators

Om nog een beetje afwisseling in de gameplay te brengen, bevat nail'd twee mutators, namelijk boost madness en no collision. Met boost madness heb je oneindig veel boost. Dit betekent dat je supersnel over de baan heen scheurt. Met no collision kan je niet tegen andere racers botsen. Deze mutators zorgen voor een leuke afwisseling.

Waar is iedereen?

De single player heb je in ongeveer tien uur uitgespeeld. Je zou dan nog de tijden van de ontwikkelaars kunnen verslaan, maar je wilt natuurlijk multiplayer spelen. Er is geen mogelijkheid tot splitscreen, dus moet je online racen. Echter is er 'n groot nadeel: er is helemaal niemand online! nail'd mag dan nog niet uit zijn in Europa, de game ligt in Amerika al ruim een maand in de schappen. Aangezien Amerikanen meer fan zijn van ATV's en MTX's, denk ik ook niet dat de multiplayer veel voller wordt zodra de game in Europa verkrijgbaar is. Als je geluk hebt kan je wel 'n iemand vinden, maar je wilt natuurlijk met zijn twaalven racen. Erg jammer is dit.

Het eindoordeel van Justin Meijer

nail'd is een aardige game, maar kan niet tippen aan Motorstorm. De enorme jumps en snelheden zijn erg tof, maar de physics verpesten dit wel een beetje. De mutators zorgen voor een leuke afwisseling in de gameplay. Het gemis van stunts is erg jammer en ook is het zonde dat niemand de multiplayer speelt. Na het uitspelen van de single player ben je wel uitgekeken op de game.

• Extreme jumps
  • Hoge snelheden
  • Boost madness!