Review: Must Dash Amigos Nintendo Switch

Geplaatst: 11 december 2019 14:00

Hola amigos! Het is weer tijd voor een review. Dit keer dook ik in een nieuwe partygame voor de Nintendo Switch ontwikkeld door miniBeast games. Waarom dan dit Spaans? Wel, de game Must Dash Amigos heeft wel een erg Mexicaans en Spaans sfeertje. Dus bereid je maar alvast voor want het is tijd voor tequila, stieren en burritos. Un, dos, tres en daar gaan we dan.

Een kleurrijk feest

Dat Must Dash Amigos een partygame is, spat er direct van af. De hele game is kleurrijk weergegeven en zelfs de ontwikkelaars nemen zichzelf niet bepaald serieus. Het menu is simpel waarbij de infosectie voornamelijk informatie geeft over de personages, voorwerpen en de verschillende gamemodi. Daarna is er de keuze om singleplayer of multiplayer te selecteren, wat voor zich spreekt. Na het spelen van een ronde verdien je Mousachios, waarmee outfits voor de vier personages gekocht kunnen worden.

De Nintendo Switch staat bekend om de verschillende speelopties en Must Dash Amigos maakt hier ook gebruik van. Als je alleen speelt, is het mogelijk om de game te spelen in de handheld modus of op de tv. Speel je echter met twee tot vier personen dan is de tv de beste optie. Neem je de Switch mee dan kun je de Switch gewoon op de tafel plaatsen, want dit werkt prima. Een goedkope controller doet zijn werk, waardoor ook de pro controller geen problemen zou moeten veroorzaken. Het lukte mij echter niet om de controller en de twee losse Joy-Cons te laten werken.

Alleen of samen

De singleplayer en multiplayer verschillen nogal van elkaar. Wat ze wel met elkaar verbindt, zijn de vier personages en de vier maps. Elke map heeft daarbij nog drie regio’s, waardoor er keuze genoeg is. Als je Must Dash Amigos alleen speelt, zijn er twee opties om uit te kiezen. De eerste optie is Time Trials, waarbij je drie rondes moet voltooien, terwijl je probeert de snelste tijd neer te zetten. De tweede optie is het proberen van de Challenges. In totaal zijn er drie uitdagingen die gebonden zijn aan de drie regio’s van elke map. Hierdoor kun je de uitdagingen dus vier keer in een andere omgeving voltooien. Dit is verre van makkelijk, omdat je of twee personages tegelijk moet besturen, een snelle Piñata moet vangen of de Deadly Stampede moet voor blijven.

De multiplayer heeft niet veel nieuwe uitdagingen, maar kent wel een extra gamemodus. In de Battle-modus eindigen de spelers op een ronde map, waarbij je elkaar moet raken met de verschillende voorwerpen uit de piñata’s. De speler met de meeste punten wint uiteraard, maar je kunt ook punten verliezen door in de gaten te vallen. Hoewel de thema’s van de maps hetzelfde zijn, zijn de regio’s wel verschillend. De Tournament modus mixt het racen met deze Battle-modus, waarbij een trofee wacht voor de winner. Dit is een modus die het goed zal doen op feesten. Het racen spreekt aardig voor zich. De maps hebben piñata's die vol zitten met voorwerpen om te gebruiken. Zo kun je een stier oproepen of tequila drinken om het beeld te vervormen. Naast je tegenstanders zijn er ook vijanden op de map zoals slangen die je opeten, krabben die je vertragen en de Deadly Stampede die je uit de weg duwen.

Niet alleen zonneschijn

De game ademt een kleurrijke sfeer met de verschillende maps en personages. De game is voornamelijk gericht om met vrienden of familie op de bank te spelen, waarbij jong en oud mee kan doen. De rondes zijn niet al te lang, waardoor het niet te langdradig wordt. Helaas zorgt de game wel voor frustratie. Op het moment dat je karakter uit beeld loopt, ben je automatisch af. Wanneer je dus met twee personen speelt, is de ronde direct over. Ik kan me voorstellen dat dit idee beter tot zijn recht komt met vier spelers, omdat de rondes dan langer duren. Er zit niet veel verschil tussen de vier personages, wat het spelen eerlijk maakt. Toch is het jammer dat er niet meer personages zijn om net wat meer keuze te bieden. Hoewel er evenveel personages als spelers zijn, kun je ook gewoon hetzelfde personage kiezen, want elke speler krijgt automatisch een andere kleur aangewezen. Tijdens het spelen is dit wel lastig te zien en het gebrek aan namen boven de personages zorgt nog wel eens voor problemen. Vooral omdat op de tv de personages wel klein uitvallen.

Voordat je een map opstart, kun je kiezen hoelang het vechten duurt of hoeveel rondes er gerend moeten worden. Daarnaast kun je instellen hoe vaak de Deadly Stampede op de map verschijnen. Er zijn dus verschillende opties om de rondes zo spannend te maken als je wilt. Helaas is het niet mogelijk om online te spelen, waardoor de game echt alleen geschikt is voor met vrienden op de bank.

Het eindoordeel van Anita van Beugen

Must Dash Amigos is een echte partygame die er op gericht is om jou een leuke avond te bezorgen wanneer je met vrienden of familie op de bank zit. Dit betekent wel dat de singleplayer weinig te bieden heeft. Dit had voorkomen kunnen worden door online-multiplayer aan te bieden. De game geeft genoeg variatie door de vier personages, verschillende mappen en de Tournament-modus. Het is jammer dat de uitdagingen niet beschikbaar zijn voor meerdere mensen, want dit had tot hilarische momenten kunnen leiden. De personages zijn gemakkelijk te bestuderen waardoor de game geschikt is voor jong en oud. De kleurrijke sfeer, de effecten gebonden aan de voorwerpen uit de piñata’s en de zinnetjes die hierbij worden geroepen, dragen bij aan een gezellige sfeer.

• Kleurrijk en leuke sfeer
  • Makkelijk te besturen
  • Korte rondes