Review: MotorStorm: Pacific Rift PlayStation 3

Geplaatst: 11 november 2008 19:39

Met mijn motor scheur ik door de bossen van een onbekend gebied. Er zijn twee wegen, welke kant zal ik op gaan? Wat is de kortste weg? Ik ben bijna bij de finish, bijna. Daar ging mijn motor. Ik werd verpletterd door een Monstertruck en mijn eerste plaats is verdwenen. Zo gaan die dingen bij MotorStorm: Pacific Rift. Het is een strijd op leven en dood om de eerste plaats te bereiken in dit nieuwe gigantische evenement!

Nieuwe ronde, nieuwe kansen

Het vorige evenement van MotorStorm bleek erg goed in de smaak te vallen. Daarom hebben de organisatoren besloten een tweede evenement te starten. Dit keer niet meer in modderige woestijnen en over zandbergen, maar in een tropische omgeving. Vulkanen, watervallen en bergen zo hoog als de wolken sieren de setting. Zul jij ditmaal de winnaar worden?

Verbeterd recept

Zoals ik al zei heeft MotorStorm een meer afwisselende setting. De woestijn was vaak repetitief. Nu hebben we een aarde, water, vuur en lucht omgeving. Elke omgeving heeft invloed op jou en je wagen. Aarde is voornamelijk erg vlak en bevat relatief makkelijke races, terwijl vuur je motor sneller laat oververhitten. Water laat dan weer je motor snel afkoelen, maar je moet oppassen dat je niet in het water vast blijft hangen. De lucht races laten je vooral erg hoog de bergen in gaan waardoor je in de wolken zit. Daardoor raakt je zicht beslagen.
Laadtijden waren een groot nadeel in de vorige MotorStorm. Je moest zelfs wachten totdat je wagen geladen was. Nu is dat niet meer nodig. Je kunt alles bekijken in de garage. Je kan je bestuurder veranderen, en ook gelijktijdig je voertuig een ander kleurtje geven.
Er is ook wat veranderd in de multiplayer. Zo kun je nu splitscreen tegen elkaar racen. Er is ook nog een sterk verbeterde online functie. Ik had veel sneller mensen te pakken en was binnen de kortste keren online aan het racen.

Weinig vernieuwing

Voor de rest is er niet veel veranderd aan de oude MotorStorm formule. Het is nog veel racen waarbij je elkaar niet in leven hoeft te laten. Er zijn wel twee nieuwe voertuigen bijgekomen. De Monstertruck en de ATV. De ATV gaat snel en stuurt soepel, maar is erg fragiel. Terwijl de Monstertruck alles molt wat op zijn pad komt, maar erg traag en log is. Het is ook nog steeds belangrijk welk pad je neemt. Er zijn meerdere paden met allemaal een andere ondergrond. Je moet goed kijken welke auto's van dezelfde klasse als jij welk pad nemen voor maximaal voordeel. Er komt dus ook een beetje tactiek bij kijken.
Helaas zijn dit alle verandering die ik in MotorStorm: Pacific Rift kon vinden. De game kent zo weinig vernieuwing dat een autistische gamer er heel blij van zal worden. Een normale gamer zal dit erg jammer vinden. Sommige tracks lijken ook veel op die van zijn voorganger, waardoor het lijkt alsof ze hele stukken baan van de vorige game hebben hergebruikt.

Meer explosies, meer spektakel

Grafisch is de Pacific Rift net zo spectaculair zijn voorganger. MotorStorm was als launchgame van de PlayStation 3 adembenemend mooi. MotorStorm: Pacific Rift is nog steeds prachtig! Vooral de ontploffingen zijn een van de mooiste die ik ooit heb gezien. Alles valt van je wagen af en motorbestuurders denderen van hun motor af. Ontploffingen of crashes kunnen zelfs invloed hebben op je tegenstanders, waardoor zij meegaan in de crash.
De tracklist is weer ouderwets MotorStorm. Slipknot, Pendulum, Nirvana en veel meer muziek van alternatieve artiesten staat erin. De muziek past bij MotorStorm, alsof het erin gebakken zit. Ik durf zelfs te zeggen dat ik het muziekaanbod van MotorStorm: Pacific Rift de beste ooit in een game vind.

Het eindoordeel van Wouter van der Putten

MotorStorm was en is een goede game. MotorStorm: Pacific Rift verbetert alle fouten van het eerste deel. De races zijn een stuk afwisselender, de laadtijden zijn een stuk minder en korter geworden en je hebt nu ook een ATV en Monstertruck om in te rijden. Grafisch is het nog steeds geweldig en de tracklist is nooit beter geweest. Helaas is dit zo'n beetje alles wat er veranderd is aan de game en dat is te weinig in mijn ogen. Het lijkt soms ook alsof er stukken baan zijn gekopieerd van de eerste Motorstorm. Erg jammer.

• Meer afwisseling
  • Nog meer voertuigen
  • Alles kan stuk