Review: MotoGP 21 - Hoe heet wordt het onder de wielen? PlayStation 4

Geplaatst: 22 april 2021 11:47

Eerder kreeg ik de kans om de bèta van MotoGP 21 te spelen. Nu is het tijd voor het echte werk. In de bèta was er slechts een klein deel van de game beschikbaar om te spelen. Het deel waar ik het meest nieuwsgierig naar was, was de carrièremodus die toen helaas nog niet in de game zat. Dit was het sterkste onderdeel van MotoGP 20 en ik ben benieuwd of ontwikkelaar Milestone dit door gaat zetten in het vervolg.

Frustrerend, maar realistisch

Zoals verwacht is de moeilijkheidsgraad van de game niet naar beneden gegaan ten opzichte van zijn voorgangers. Het realisme dat we van Milestone gewend zijn, is nog even sterk. MotoGP 20 was een groot succes en de alfa van MotoGP 21 gaf nog niet genoeg materiaal weg om te kunnen beoordelen of hij het succes van zijn voorganger zou kunnen evenaren. Nu ik de volledige versie heb gespeeld, kan ik in ieder geval zeggen dat MotoGP 21 niet afdoet aan zijn voorganger. Maar ik kan ook niet zeggen dat hij beter is dan de 2020-versie. Wel uitgebreider, maar niet beter.

De nieuwste MotoGP zou nog realistischer zijn dan eerdere delen van de gameserie. Ik ben echter bang dat ik te weinig van de motorsport af weet om dat in dit geval goed te kunnen beoordelen. Voor mij voelde de game niet realistischer aan dan de versie van vorig jaar, maar het kan goed zijn dat het de echte liefhebbers wel opvalt. De toevoeging van historische coureurs vind ik wel een goede, maar ook vooral voor de echte fans. Het enige puntje waarvan ik wel kan zeggen dat het wat realistischer is geworden, is het feit dat je nu echt terug op je motor moet stappen als je valt, in plaats van te respawnen op het circuit. Dit kost je dus extra tijd. Helaas zorgde het bij mij vooral voor frustratie, maar realistisch is het wel.

Milestone luistert naar zijn fans

Het onderdeel van MotoGP 20 waar ik het meest enthousiast over was, was de carrièremodus. Ook nu is dit weer mijn favoriete onderdeel van de racegame. Het geeft je veel inzicht in de wereld achter de races en gierende motoren. Je leert echt hoe het is om een team van coureurs te managen, wat en wie daar allemaal bij komen kijken. De carrière modus heeft naar mijn idee ook weer wat meer diepte gekregen vergeleken met MotoGP 20. Je kunt kiezen tussen het managen van een officieel team of een nieuw team, bedacht door sponsoren. Die tweede optie geeft je ook de mogelijkheid om het team aan te passen zoals jij dat wilt.

Op visueel gebied ziet MotoGP 21 er net als zijn voorganger geweldig uit dankzij het gebruik van de Unreal Engine 4. Wat verbeterd is ten opzichte van de vorige game, zijn de schaduw- en lichteffecten. Dit valt vooral erg op in de replay modus en de fotomodus. Ook de animaties tijdens het racen zijn wat soepeler geworden, waardoor het allemaal toch net wat echter aanvoelt. Daarnaast heeft Milestone wederom naar zijn fans geluisterd en heeft temperatuurmetingen voor de remschijven toegevoegd.

Hoe heet wordt het nou eigenlijk onder die wielen?

Je kunt nu erg nauwkeurig de temperatuur van de remschijven meten tijdens het racen. Dit is een erg belangrijk onderdeel voor motoren. Een racemotor raakt het asfalt namelijk maar met twee contactpunten. Daarom is de juiste bandentemperatuur enorm belangrijk en hangt hier dus veel van af. In MotoGP 21 worden de temperaturen van de remschijven erg nauwkeurig gemeten en ook op een toegankelijke manier weergegeven, zodat je ook weet waar je naar kijkt. Dit was één van de vragen die de ontwikkelaar vaak van fans van de gameserie kreeg en ze hebben er duidelijk naar geluisterd.

MotoGP 21 voegt ook een hoop nieuwe historische coureurs en motoren aan de game toe. Voor mij zijn dit verder geen bekende namen, maar voor kenners van de sport is dit zeker een leuke toevoeging. Als je de sport zelf niet of nauwelijks volgt, is de game nog steeds gaaf om te spelen als je van racegames houdt. Door de carrière modus te spelen leer je stiekem best veel over de MotoGP wereld. Vooral het starten van een junior team, waarbij je alles vanuit de grond gaat opzetten, vond ik super leerzaam en gaaf.

Het eindoordeel van Eilish Janssen

MotoGP 21 voldoet zeker aan de verwachtingen die de succesvolle gameserie voor zichzelf heeft gecreëerd. De game is vooruitgegaan op het gebied van realisme en ziet er nog steeds prachtig uit. De carrière modus die de game aanbiedt heeft meer diepte gekregen en leert je echt hoe het is om een team te starten en te managen. Hierdoor is de game ook toegankelijk voor mensen die de autosport niet of nauwelijks volgen. Milestone heeft de wensen van de MotoGP-fans meegenomen in de ontwikkeling, wat altijd een pluspunt is geweest van deze ontwikkelaar. Als je uiteindelijk kijkt wat er nu echt nieuw is in deze game, is dat eigenlijk niet zo heel veel. Maar dat is dan ook het enige puntje van kritiek dat ik kan leveren.

• Nog realistischer
  • Sterke carrière modus
  • Visueel erg sterk
  • Ook toegankelijk voor leken
  • Niet veel nieuws op het gebied van gameplay

Je zou het haast niet zeggen, maar Eilish heeft een passie voor alles dat de "normale mens" de stuipen op het lijf jaagt. Haar stapel dekentjes is torenhoog en wanneer de zon zijn oogjes sluit, wikkelt ze zich in haar coconnetje om zich onder te dompelen in menig nachtmerrie. Vergis je echter niet, Eilish is altijd vlijmscherp. Ze scheidt het kaf van het koren en weet het laatste nieuws recht voor je raap te brengen.

Packshot MotoGP 21

MotoGP

Milestone