MotoGP 20
  • EERSTE RELEASEDATUM 23 april 2020
  • PLATFORMEN Pc, PlayStation 4, Xbox One, Nintendo Switch, Google Stadia
  • GENRE Racing

review: MotoGP 20 - Geen racegame voor watjes PlayStation 4

Het real-life seizoen van de MotoGP is helaas uitgesteld, maar in game-vorm gaan ze gewoon lekker door. Best een goede timing voor de launch van een game, want alle motorsport fans zullen er nu extra blij mee zijn. En Milestone zelf waarschijnlijk ook. Zoals we gewend zijn van deze ontwikkelaar, is MotoGP 20 geen makkie. Dat is nog zacht uitgedrukt zelfs. Het is een pijnlijke ervaring, maar wel één die na een hoop oefening erg lonend kan zijn.

MotoGP

Een pijnlijke bewustwording

Mijn ervaring met race games is in het afgelopen jaar behoorlijk uitgebreid, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik er daardoor niet per se beter in ben geworden. Nou helpt het ook niet dat de games die ik de afgelopen tijd gespeeld heb games waren als Isle Of Man 2 en Energy Motorcross. Games die zo realistisch zijn dat je er ineens pijnlijk bewust van wordt dat je weinig tot niets weet van motorrijden. Dit geldt ook weer voor MotoGP 20. Maar hé, zonder uitdaging is er ook weinig lol, toch? En ik heb in mijn leven ook nog nooit op een motor gezeten, dus ik heb een excuus.

Op het begin zul je daarom, als je weinig racing-skill hebt zoals ik, even moeite hebben met deze game. Maar zodra je de realistische gameplay een beetje doorhebt, kun je er enorm veel plezier aan beleven. De details van de racetracks zijn erg on point, beter dan dat ik tot nu toe ooit heb gezien in een game van Milestone. Daarbij heb je ook nog eens de keuze uit 22 verschillende circuits om op te racen. De manier waarop de motors accelereren en remmen voelt ook realistischer aan dan ooit tevoren. Het is niet te vergelijken met de race games die ik altijd gewend was. Remmen is nog nooit zo’n uitdaging geweest, aangezien de dosering ervan bepaalt of je op jouw motor blijft zitten of niet.

MotoGP2

De carrière-modus maakt een comeback

In 2018 werd de Manegerial Career modus uit de MotoGP-serie gehaald. De reden hiervan is nooit echt duidelijk geworden, maar het veroorzaakte toch wel een groot gemis. Gelukkig heeft Milestone dit jaar besloten om de modus een comeback te gunnen. Hij is nu namelijk verwerkt in de standaard carrièremodus. Aan het begin hiervan kun je zelf kiezen of je wilt beginnen in de MotoGP, Moto 2 of Moto 3. Je kunt er ook voor kiezen om je aan te sluiten bij één van de bestaande teams, maar dit is geen must. Het doel is om met jouw team steeds hoger op de ladder te komen door middel van het upgraden van personeel en de motoren. De opties hierin zijn in MotoGP 20 een stuk talrijker dan voorheen in de MotoGP-serie.

Één van de nieuwe opties is bijvoorbeeld dat je nu zelf kunt kiezen welke data-analist, chief engineer en personal manager je aan jouw team toe wilt voegen. Hierdoor heb je meteen het gevoel dat je een complete management-functie hebt, wat natuurlijk een mooie toevoeging is. Testprogramma’s en mogelijke upgrades zijn ook aanzienlijk verbeterd in kwaliteit en kwantiteit, tegenover de eerdere MotoGP-games. Je kiest zelf over welke gebieden jij jouw team verdeelt en wat het belangrijkste voor jou is. Enige management ervaring kan de carrièremodus wel makkelijker maken, aangezien er weinig sprake is van aanwijzingen of een tutorial. Het kan dus wel even duren voordat je deze modus onder de knie hebt en er echt plezier aan kunt beleven.

MotoGP3

Mad Max flashbacks

Wat snel opvalt wanneer je begint met racen, is dat de AI-competitie behoorlijk meedogenloos is. Iets wat nou niet al te vaak voorkomt in games. Op welke difficulty je ook speelt, jouw tegenstanders zijn zeker aggressief te noemen. Een Mad Max-achtervolging is er niets bij. En dat zonder wapens en gemodificeerde voertuigen, kun je nagaan. Gelukkig kun je altijd terugvallen op de rewind-functie, mocht je het zo erg verpesten dat je eigenlijk niet meer door wil gaan. Iets wat mij regelmatig is overkomen.

De graphics van de game zijn wat minder overtuigend. De kleuren en texturen zijn niet altijd even perfect. De intro’s van races zijn van lage kwaliteit en de toeschouwers en het personeel dat je hierin ziet zijn voor het grote deel erg identiek. Daarbij overleggen ze hun strategie zonder hun mond te bewegen. Niet heel natuurlijk dus. Voor de rest doen de visuals wat ze moeten doen en zijn ze niet hinderlijk. Bij het opstarten van de game krijg je de keuze uit een hoge framerate of hogere graphics. Hiermee kun je dus zelf beslissen wat voor jou belangrijk is. Gelukkig blijft de framerate bij het kiezen voor hogere graphics wel speelbaar, ook als jij je tussen een groep AI-coureurs bevindt.

Het eindoordeel van Eilish Janssen

MotoGP is een uitdagende game, waar je tijd in moet steken om er echt goed in te worden en veel plezier in te kunnen hebben. De moeite die je er in steekt is wel altijd lonend. De carrièremodus is uitgebreid met management-opties op het gebied van personeel en upgrades, wat de ervaring een stuk echter en interessanter maakt. De AI in de game is agressief en geeft je geen watjes van tegenstanders, wat de uitdaging nog net iets groter maakt, maar gelukkig kun je altijd terugvallen op de rewind-functie als je echt in het nauw wordt gedreven. De graphics van de game zijn niet geweldig, maar dat stoort niet per se. Daarentegen zijn de details van de circuits perfect uitgewerkt, wat dan weer erg gaaf is voor de kenners. Milestone heeft een hoop positieve verbeteringen toegebracht aan de game-serie en heeft maar weinig steekjes laten vallen.

• Pluspunten
  • Carrièremodus is uitgebreid
  • Gedetaileerde circuits
  • Ruime keuze aan circuits
  • Uitdagende game
  • Realistisch racen
  • Minpunten
  • Mindere graphics
  • Je moet kiezen tussen een hoge framerate of hoge graphics
Gameliner Score

Community

Score

Over auteur Eilish Janssen

Eilish Janssen Je zou het haast niet zeggen, maar Eilish heeft een passie voor alles dat de "normale mens" de stuipen op het lijf jaagt. Haar stapel dekentjes is torenhoog en wanneer de zon zijn oogjes sluit, wikkelt ze zich in haar coconnetje om zich onder te dompelen in menig nachtmerrie. Vergis je echter niet, Eilish is altijd vlijmscherp. Ze scheidt het kaf van het koren en weet het laatste nieuws recht voor je raap te brengen.