Review: MotoGP 13 PlayStation 3

Na vijf jaar heeft ontwikkelaar Milestone weer de rechten op MotoGP. Ik zou niet weten of dit ok' is of niet, want ik ben nog nooit eerder in aanraking gekomen met een game uit deze serie. Ik dacht mijn racevaardigheden mee te nemen naar MotoGP 13, maar die zijn helaas niet relevant in vergelijking met de moeilijkheidsgraad van deze game.

Moeilijker dan de gamehal

Wanneer je de game voor het eerst start begin je al meteen met het maken van een eigen karakter. Zodra jouw raceheld klaar is voor het echte werk kom je terecht in het overzichtelijke hoofdmenu. Hier kun je kiezen uit de volgende game modes: Career Mode, Grand Prix Mode, Championship Mode, Time Attack Mode en een multiplayer mode. Naast deze gamemodes is er ook de mogelijkheid om split-screen te spelen tegen een van je maten. Bij elke mode kun je kiezen uit Moto3, Moto2 en MotoGP. Ik dacht zelf dat ik de MotoGP wel aankon, maar voor deze game moet je echt even trainen voordat je de motor goed onder controle hebt. Het is dan ook super dat de Moto3 in het spel zit, want deze motors zijn prima om de besturing aan te leren.

Leren tijdens je carrière

Nieuwkomers kunnen het best met het spel kennis maken in de Career Mode. In deze modus werk je aan je eigen motorcarrière met als doel om GP-wereldkampioen te worden. Na een aantal race-evenementen zal je een plek verdienen in de ranglijst van Moto3. Al snel hierna krijg je de mogelijkheid om voor betere teams te gaan rijden. Tussen al de races door kun je relaxen in je eigen motorhome. Hier kun je het laatste nieuws in de krant lezen en je mail checken.

Multiplayer

De Career Mode is een leuke manier om kennis te maken met het spel, maar na een tijd begon ik het zelf erg saai te vinden. Gelukkig is er een prima multiplayer aanwezig, waarin verschillende opties bestaan. Zo kun je meedoen aan een volledige Championship, de Grand Prix-modus online spelen of zelf een losse race starten. Helaas zijn er soms een aantal online-coureurs die niet gaan voor de winst, maar juist de andere proberen te irriteren. Zo heb ik wel een aantal keer flink lopen schelden, omdat ik weer onderuit werd gehaald door 'n van dit soort types.

Realistische gameplay

Het spel is in vergelijking met andere delen erg realistisch. Je zult in je eerste race al gauw ontdekken dat je door verschillende redenen op je plaat kan gaan. Zo ga je bijvoorbeeld door een natte baan of door het maken van te scherpe bochten snel onderuit. Helaas ben ik over de graphics van het spel iets minder enthousiast. Tijdens het racen zien deze er niet echt anno 2013 uit, maar in de herhalingen en tussenstukken zijn ze juist erg mooi. Het geluid is echter wel goed en zorgt in combinatie met de redelijke graphics voor een prima race-ervaring.

Het eindoordeel van Devin de Groot

MotoGP 13 zal meer in de smaak vallen bij de echte GP-fans. Door de hoge moeilijkheidsgraad wilde ik in het begin meteen afhaken, maar na een tijd oefenen werd de uitdaging steeds groter. Het was echt een feestje als ik in de top drie stond aan het einde van een race. De graphics zijn misschien minder dan verwacht, maar toch heeft Milestone weer bewezen dat ze een top motorracegame neer kunnen zetten.

• Geluid
  • Realistische valpartijen
  • Multiplayer