Review: MotoGP 10/11 Xbox 360

Geplaatst: 2 april 2011 18:00

Toen ik de game voor het eerst opstartte, had ik er echt zin in. Het is alweer een tijdje geleden dat ik voor het laatst een motorgame heb gespeeld. Auto's had ik wel weer even gezien, dus waren de tweewielers in MotoGP 10/11 een welkome afwisselen. Enthousiast als ik was, begon ik mijn eerste race.

Niet helemaal, maar ook niet niks

De eerste race ging slecht. Ik had de moeilijkheidsgraad dus iets onderschat en mijn tegenstanders bleken mij niet zo vriendelijk te vinden. Maar daar bleef het niet bij, want de besturing was niet te doen. Het zal wel aan mij liggen, dacht ik. Dus ik zette de moeilijkheidsgraad wat lager. De tegenstanders werden veel aardiger, maar de besturing bleef irritant en op sommige momenten zelfs slecht. In mijn hoofd was ik een beetje teleurgesteld, maar kom op, ik ben wel wat gewend qua slechte besturing. Al was dat niet het enige wat er mis was. Toen ik door de verschillende races heen ging, kwam ik steeds vaker terug op het saaie en kale racecircuit. Zelfde uitzicht, zelfde publiek. De enige verschillen waren de weersomstandigheden die wisselden en het daglicht dat veranderde. Na een aantal races was die gedachte nog steeds niet weg. Ik ging dus maar even een andere gamemode proberen: de challenge-mode. Erg verrassend en uitdagend! Dit is leuk om te doen, want er zijn steeds verschillende doelen te behalen terwijl je racet. Maar hoe leuk het ook was, die o zo irritante besturing was er nog steeds. Ik dacht dat ik alles wel had gezien, totdat ik het knopje 'multiplayer' zag.

Multiplayer, here I come!

Eerlijk gezegd verwachtte ik niet veel van de multiplayer. Maar" hij is leuk om te doen! Misschien niet bijzonder origineel, maar wel vet! Je kan met maar liefst twintig man tegelijk online racen, zonder enige problemen! Wat speel je dan met die twintig man? Nou, verschillende modi, zoals reguliere en afvalraces. Maar ook de challenges uit de singleplayer zijn in multiplayer te spelen. Heel leuk om te doen, want aan het einde van de race zie je wie het vaakst gecrasht is en wie het vaakst iemand heeft ingehaald. Toen ik eenmaal doorhad hoe alles werkte en de trucjes ook had geleerd, ging het stukken beter.

Het oog wil ook wat, toch?

Helaas laat MotoGP 10/11 grafisch nog wel wat te wensen over. Het menu ziet er nogal gedateerd uit en ook het laadscherm is niet super. Je moet natuurlijk niet alleen kijken naar de buitenkant, want dan zou je deze game tekort doen. Want buiten sommige irritaties om, is het qua inhoud toch wel ok'. Het plezier dat je uit deze game kan halen kun je boven delen, want er is een co-op mode aanwezig. Je kan met zijn tweeën de hele carreer-mode doorspelen. Al stelt deze carrière niet veel meer voor dan het afwerken van een lijstje met verschillende races.

Het eindoordeel van Robbert van Kortenhof

MotoGP 10/11 heeft potentie. De besturing reageert helaas wat traag en stroperig en ook grafisch is het niet allemaal in orde. Buiten deze problemen om kun je je toch best wel vermaken met de multiplayer en co-op mode. Niet dat het allemaal even verrassend is, maar een multiplayer voor een racegame is nu toch wel een verplicht nummertje. Kan ik je deze game aanraden? Ja, voor de fans zeker. Nieuwkomers moeten zich afvragen of ze de tijd willen investeren om echt goed te worden. Doe je die investering, dan ga je hier best wel wat plezier aan beleven.

• Uitgebreide multiplayer
  • Co-op carreer
  • Challenge mode