Review: Moto Racer 4 PlayStation 4

Geplaatst: 14 december 2016 16:00
Aangepast: 17 maart 2024 19:49

De Moto Racer-games waren zo'n twintig jaar geleden erg populair. Met Moto Racer 4 voegt Microïds een nieuw deel toe aan de bekende arcade race-serie die in 2001 zijn laatste volledige game kreeg. Ik mocht aan de slag met de PlayStation 4-versie van Moto Racer 4 , die in tegenstelling tot de andere platformen ook ondersteuning biedt voor de PlayStation VR. In deze review lees je hoe ik de game heb ervaren.

Nog steeds lekker arcade

Moto Racer 4 speelt nog steeds lekker arcade. De controls zijn verre weg van realistisch en de speed boost en gigantische sprongen leveren natuurlijk ook niet bepaald bij aan het realisme. De game bevat zeven locaties waarvan iedere locatie zowel een dirt- als een asfaltbaan heeft. Het verschil tussen de dirt races en asfaltraces is duidelijk merkbaar, maar niet op een vervelende manier. De racebanen zijn design technisch gezien erg tof. De verschillende parcours bevatten verschillende tussenwegen waarin je de tegenstander of de stopwatch slimmer af kunt zijn. Ook vind je ramps en heuvels waarmee je jezelf de lucht in kunt werpen.

Tijdens de races staat de speed boost centraal. Deze boost kan je activeren door het maken van een wheelie of door tricks te doen tijdens sprongen in de lucht. De boost is wat mij betreft iets te belangrijk, want wanneer je later in de game zonder boost rijdt, ben je absoluut kansloos. Dit zorgt ervoor dat je snel geneigd bent om continu op de wheelie-knop te drukken. Anders win je de race nooit. Mocht het een nek aan nek race zijn, dan kan je altijd nog een tegenstander van zijn motor af beuken. Misschien niet zo vriendelijk, maar alles voor de winst toch?

De verschillende modi

De carrière is de centrale modus van Moto Racer 4. Eigenlijk heeft het weinig weg van een carrière aangezien je per race een aantal sterren verzamelt en ook per race een andere coureur kunt kiezen. Gedurende de modus speel je nieuwe coureurs vrij, waarbij elke coureur zijn eigen specialiteit heeft. De 'n heeft een snellere acceleratie en de ander beschikt over betere controle van zijn motor. De coureur waarmee je speelt wordt, naarmate je meer met dezelfde coureur speelt, steeds beter. Vervelend is wel dat je bij bepaalde levels de specialiteiten nodig hebt van een andere coureur die je misschien nooit gebruikt. Je moet hem of haar dan eerst 'upgraden' om vervolgens dat ene level te kunnen behalen.

Naast de carrière is er nog een quick race-optie en zowel een splitscreen- als online multiplayer. De online multiplayer was in mijn ogen de uitgelezen modus die de game behoorlijk wat extra plezier had kunnen brengen. Tijdens het ontdekken hiervan zag ik leuke gamemodi tussen de zoeklijst staan die zeker potentie hebben. Helaas was het al gauw over met de pret, want de multiplayer is compleet dood. Ik heb enkele uren geprobeerd een medespeler te zoeken, maar het lijkt erop dat niemand de multiplayer speelt.

VR-ondersteuning is zwak, heel zwak

Ik heb Moto Racer 4 in een eerdere ontwikkelingsfase gespeeld met de PlayStation VR en die ervaring was destijds niet spetterend aangezien nog niet alles helemaal fijn werkte. Toch was er een aardige basis gelegd en hoopte ik op een goed werkende volledige versie. Helaas kan ik nu niks anders zeggen dan dat het ondersteunen van de PlayStation VR uiteindelijk meer een verkooptruc is, althans dat gevoel heb ik.

Het begint al bij het feit dat de game niet volledig in VR speelbaar is, terwijl ik dit wel meerdere keren heb gehoord. Je kunt namelijk slechts met twee modi uit de quick race-optie spelen in VR. Moto Racer 4 is zelf grafisch niet geweldig, maar dat is ook niet echt een pre bij een arcade racer. In de bril is het beeld echter bizar slecht. De textures staan lager dan low en de pixels zijn in frustrerende mate aanwezig, iets wat overigens niet aan Sony's VR-bril ligt. Ik heb zelfs games gespeeld met de Google Cardboard die er nog beter uitzagen.

Het zeur-kopje

Hoewel ik zeker plezier heb gehad tijdens het spelen van Moto Racer 4, zijn er een paar dingen die mij opvielen. Ten eerste waren dit de tricks. Het uitvoeren hiervan gaat door middel van een paar simpele toets combinaties die vervolgens een scripted beweging aansturen. Ik kan dit dan nog wel begrijpen aangezien de game arcade is, maar ik had graag iets meer controle gehad bij het uitvoeren van de tricks. Aangezien we het over scripted hebben, wanneer je een sprong uitvoert van A naar B helpt de game je een beetje om de sprong te redden. Als ik te traag ging om de sprong te maken, haalde ik het op miraculeuze wijze uiteindelijk toch.

Ook de besturing is iets te arcade. Wanneer je het pookje zachtjes naar links of rechts duwt, swingt de motor overdreven naar die bepaalde richting. Dit is vooral vervelend tijdens het ontwijken van tegenliggend verkeer in de races, wat overigens een leuke extra uitdaging is, maar in combinatie met de boost en deze besturing is het allemaal erg misselijkmakend.

Zoals ik eerder al zei, is Moto Racer 4 grafisch niet geweldig. Het is qua graphics ver onder de maat en er is weinig leven te bekennen in de levels. De grootste vraag die echter door mijn hoofd spookt is echter: waarom is de game meer dan zes keer ge-crashed?! De game is niet zwaar, maar toch zit er technisch ergens iets niet helemaal goed waardoor ik mijn multi-race (vier races in 'n race) al een aantal keer opnieuw heb moeten uitvoeren door een crash. Erg jammer!

Het eindoordeel van Devin de Groot

De Moto Racer-serie had een mooie come back verdiend, maar Moto Racer 4 slaat de plank finaal mis. De besturing kan als vervelend worden ervaren, de carrière-modus kan demotiverend zijn door het probleem met de coureurs en de multiplayer is levenloos. Mensen die de goede oude arcade racers willen herbeleven, vinden misschien wel wat plezier in de game, maar ik raad je aan om eerder het origineel te gaan spelen. Mocht je de game aanschaffen voor de vr-ondersteuning, dan raad ik je dat bij deze absoluut af!

Teleurstellend
  • Lekker Arcade gebleven
  • Racebanen zijn variërend en tof