Review: MotionSports Xbox 360

Bij sport hoort beweging. Wat heeft een sportgame dus nodig? Kinect! Dat dachten de makers van MotionSports dus ook, maar wat ze na die geniale ingeving gedaan hebben weet ik niet. Briljant is het in ieder geval niet te noemen.

Peter+Games+Sports=Zzzzzzzz 4 real

Laat ik gelijk beginnen met te zeggen dat sportgames mij over het algemeen niet interesseren. Nu zijn er wel eens uitzonderingen, en meestal zijn dat dan sportgames met fictieve elementen erin, zoals Blood Bowl en Mario zijn sportgames (een kleine, dikke loodgieter die alle sporten goed kan beoefenen wil ik nog wel eens in het echt zien, dat moet schitterend zijn). Dat ik met de post een game binnen kreeg met de naam MotionSports voor de Kinect, deed mijn gamerhart dus bepaald niet sneller kloppen. Dat er als subtitel ook nog bij stond "Play 4 Real", gaf mij al een beetje de indicatie wat voor "niveau" deze titel ging omvatten.

Mixed menu 4 real

Je kunt bij MotionSports kiezen uit 6 minigames die gebaseerd zijn op bekende sporten. Echt een logische samenstelling van sporten is het niet, al hoeft dat in principe weinig uit te maken. Deze eclectische mix bestaat uit voetbal, American football, paardrijden, skiën, hanggliden en boksen. Het menu is erg tof en overzichtelijk, waarbij je een silhouet van jezelf (oldskool MTV look) ziet in de achtergrond en heel gemakkelijk de verschillende vakken kunt selecteren. Lekker boeiend, denk je nu natuurlijk. Maar als ik je nu vervolgens vertel dat 'n van de enige goeie dingen aan de game het menusysteem is?

Horseballz 4 real

Als eerste koos ik maar voor paardrijden. Aangezien mij dat het minst boeiend leek, kon ik dit veulentje maar beter als eerste achter de rug hebben. Paardrijden bleek suïcidaal saai, maar gelukkig was er een dermate irritante commentator, dat ik de lol van het leven bleef inzien. Maar goed, ook het beste paard van stal struikelt weleens, tijd om een ander balletje op te gooien met voetbal. Bij voetbal schiet men enkel penalties, of speelt men keeper. Simpel en het werkt op zich goed, al boeit het niet langer dan tien minuten. Daarnaast is voor menig Nederlander het aanzien van penalties nog altijd iets wat trauma's van enkele EK's en WK's weer doet opdoemen.

Bergafwaarts 4 real

Skiën bleek ook niet zo boeiend (bergje af met slalom), net als American football (beetje bukken en springen). Daarnaast begon mij inmiddels iets op te vallen: bij iedere sport word je achternagezeten door dezelfde commentatoren. Eerst kon ik de humor van de slechte stemmen wel inzien, en sommige opmerkingen waren vermakelijk lijp ("The kind of girl you can take out with your friends and she'll actually enjoy it"), maar na tien minuten wordt het irritant (4 real). Ok, dus nog twee games te gaan: boksen en hanggliden.

Motionspasts 4 real

Ik had links en rechts al gehoord dat boksen wel goed werkte, maar ik kan niet zeggen dat de ervaring voor mij hetzelfde was. Je hebt totaal niet het gevoel dat je echt bokst, en heel vaak doet je digitale punching bag totaal niet wat jij als beweging uitvoert. Dan nu nog als laatste kijken of er voor Motionsports nog enige redding is met hanggliden, want tenslotte beter 'n vogel in de hand, dan tien in de lucht. En geloof het of niet, hanggliden is zowaar erg tof. Het is de enige game waarbij de besturing echt goed werkt en je voor het eerst echt het gevoel hebt in controle te zijn over wat je doet. Daarnaast heb je ook een aantal prachtige locaties waar je kunt rondgliden, hetgeen je vervolgens tot een zeer serene Kinecter maakt.

Laat ik er niet omheen draaien: MotionSports is een draak van een spel. Het is precies het soort game waar ik bang voor was bij het verschijnen van de Kinect, namelijk dat het eigenlijk een testgame is voor de technologie. De incoherente mix van games is hierdoor ook gelijk verklaard. Het meest treurige is dan nog dat vrijwel geen enkele sport lekker te bersturen is, noch boeiend is om te spelen. Gelukkig heeft MotionSports nog hanggliding, dat als enige minigame wel echt leuk is om te spelen. Maar 'n zwaluw, zoals we weten, maakt nog geen zomer. En MotionSports voelt aan als een saaie winter, 4 real.

• Hanggliden is heerlijk
  • Fijn menu
  • Besturing werkt vaak slecht