Review: Mortal Kombat 11 PlayStation 4

Geplaatst: 22 april 2019 14:00
Aangepast: 22 april 2019 17:21

Mortal Kombat 11 is dan eindelijk hier. De bloedspetters, botsplinters en organen vliegen je weer om de oren en ik kan er geen genoeg van krijgen. De meest bloederige fighter zet de stijgende lijn van Mortal Kombat X rustig voort en weet de game zelfs op een flink aantal punten te verbeteren. De franchise heeft echter met flink wat konkurrentie te kampen en verschijnt eigenlijk als laatste met een nieuwe game in de serie ten opzichte van andere fighters. Weet Mortal Kombat de troon te veroveren van tegenstanders DOA 6 en SoulCalibur V? Ik dompelde mij in de bloed doordrenkte wereld van MK11 en zocht het voor je uit.

De tand des tijds

Mocht je Mortal Kombat X nog niet gespeeld hebben, dan adviseer ik je om dat alsnog even te doen. Mortal Kombat 11 pakt de verhaallijn van die game namelijk verder op. Shinnok is verslagen en Raiden is een doorgeslagen beschermheer van Earthrealm geworden. Hij is klaar met het geweld richting Earthrealm en zal zijn rijk koste wat kost beschermen. Kortom, iedereen die ook maar richting Earthrealm kijkt, krijgt een bliksemschicht in z’n donder. Hiermee gooit Raiden roet in het plan van Kronika, de meesteres van tijd. Kronika staat boven alle natuurlijke wetten en staat zelfs boven de Elder Gods. Deze tijdlijn loopt niet zoals zij graag had gezien en het is dan ook haar wens om deze te vernietigen en een nieuwe op te starten, iets wat jij dient tegen te gaan.

Kronika staat echter niet alleen. Er zijn namelijk genoeg krijgers die zijn gedwarsboomd door Earthrealm’s champions. Daarom mixt Kronika meerdere tijden met elkaar. Zo krijgt Johnny Cage zijn eigen stunt double in de vorm van zichzelf, keert de goede Lui Kang weer terug en doet Shao Kahn wederom een worp naar de troon van Outworld. Een leuk mechanisme dat zorgt voor wat leuke wendingen in het verhaal en zelfs wat emotionele momentjes. Jawel, Mortal Kombat wist haast een traantje te trekken hier en daar. Het verhaal is overigens ook een stuk langer dan dat van de voorganger, iets wat ik wel kan waarderen. Het is echter niet allemaal perfekt, zo zijn er wel een aantal losse eindjes te bespeuren. Er missen bijvoorbeeld plots van een flink aantal personages die we wel zagen in Mortal Kombat X. Wat is er aan de hand met Kenshi, Kun Jin en Takeda Takahashi? Daar wordt vrij eenvoudig overheen gekeken. Een aantal van die eindjes worden dan wel weer aan elkaar geknoopt in een andere modus, maar helemaal kloppen doet het niet.

Vechten op leven en dood

Het koncept van Mortal Kombat staat al sinds jaar en dag. Het lijkt mij dan ook onzinnig om nog veel over de gameplay te vertellen. Je knokt met elkaar, maakt gebruik van wat special moves en trekt iemand kompleet uit elkaar middels een Brutality of Fatality aan het einde. Dit ziet er allemaal erg goed uit en weet met grote regelmaat te imponeren. Flink wat personages hebben een redesign gekregen wat ik alleen maar kan aanmoedigen, zo zien zowel Liu Kang en Kitana er wat meer Aziatisch uit en is Noob Saibot vrijwel onherkenbaar geworden. De game oogt en klinkt overigens geweldig. Ook qua gameplay zit het helemaal snor, de game loopt uitermate soepel en speelt fijner dan diens voorganger aangezien het jugglen nu niet meer zo eenvoudig te doen is. Een grote vooruitgang, want soms was je gewoon driekwart van je levensbalk kwijt dankzij één kombinatie. Helaas zit er wel weer een supermove in in de vorm van de Fatal Blow. Deze Fatal Blow is in te zetten wanneer de levensbalk onder de dertig procent duikt. Leuk voor de verliezende partij en het ziet er de eerste keer tof uit, maar het haalt wel het tempo flink uit de pot en kan goed vervelen, nadat je deze voor de tiende keer ziet.

Afijn, met dat spelen zit het dus wel goed. We kunnen strijden in meerdere klassieke torens (die afsluiten met een kort outro filmpje), de versus-modus, een verhaallijn en natuurlijk online, wat overigens erg lekker werkt en meer dan genoeg spelopties bevat. Nieuw zijn de Towers of Time, die eigenlijk een replika van de towers uit Injustice 2 zijn. Deze towers hebben een bepaalde tijdsduur en belonen je met gear, goud, souls, konsumables en andere gekkigheid. Die konsumables zijn te gebruiken tijdens de gevechten en geven je een bepaalde perk. Zo ben je hierdoor sterker, heb je health regeneration of ben je immuun voor een bepaalde modifier. Het is een leuke modus die flink wat uitdaging met zich meebrengt, soms op zelfs op het oneerlijke af. Uiteindelijk is alles natuurlijk te overwinnen en dat gevoel van overwinning wordt extra aangesterkt met epische loot. Een win-winsituatie dus.

Grafrover

Zoals ik al zei belonen die Towers of Time je met nieuwe gear. Mortal Kombat 11 bevat namelijk een uitgebreide kustomization optie. Alle strijders zijn volledig naar wens aan te passen. In het begin beschik je slechts over een handjevol opties, maar gaandeweg het spelen, speel je steeds meer en meer vrij. Helaas is het unlocken van skins, maskers, wapens en ga zo maar door geheel willekeurig. Daarbij is de gear ook nog eens te levelen. In totaal zijn er drie levels voor ieder stuk gear (iedere vechter heeft drie aanpasbare gear slots). Vecht je veel met een bepaald personage, dan level je die gear in no-time omhoog, probleem is alleen wel dat je alleen de gear levelt die je draagt. Vind je een nieuw stuk gear, dan begin je weer van voor af aan.

Niet alleen de Towers of Time belonen je met verse loot, ook de Krypt doet dat. Jawel, de Krypt maakt een terugkeer en is groter dan ooit. Dit keer reizen we af naar het legendarische eiland van Shang Tsung om grafrover te spelen. Bij binnenkomst worden we door de beste man begroet en vervolgens is het aan jou om het eiland te verkennen. Dit keer doen we dat vanuit third person-perspektief, wat een leuke touch is aangezien je je personage steeds meer gear ziet dragen. Uiteindelijk zijn het de in andere modi verdiende koins die je nodig hebt om de kisten open te trekken. Die kisten belonen je weer met nieuwe gear, fatalities, brutalities en koncept art. Het is een flinke zit en stiekem is het gewoon eigenlijk nog een single player-modus. Het is overduidelijk dat Netherrealm Studios steeds meer aandacht aan dit onderdeel besteed. Met goede reden, want de Krypt is een heerlijke grimmige toevoeging op een al grimmige game. Daarbij biedt de modus een uitstekende break van het geweld in de vorm van ander (rustiger) geweld.

Aan het begin van deze review vroeg ik mij af of Mortal Kombat de troon van de fighters zou heroveren. Er zijn immers zat goede fighting games verschenen de afgelopen tijd. Als laatkomer weet Mortal Kombat 11 absoluut te imponeren en ik kan je dan ook garanderen dat ik deze game een flink lange tijd ga spelen. De gameplay zit uitstekend in elkaar, het verhaal is moddervet en de Krypt is een heerlijke toevoeging als je even zin hebt in iets anders. Het is jammer dat het echt een grindfestijn aan het worden is, maar daar staat wel weer tegenover dat je veel meer uren in de game kunt steken. Helaas bevat de game verhaaltechnisch wat losse eindjes, maar dat mag de pret niet drukken. Mortal Kombat 11 is het wachten waard geweest en ik adviseer je dan ook zonder twijfel om deze game direkt in huis te halen als je niet vies bent van flink wat bloed en gore!

• Speelt geweldig
  • The Krypt beter dan ooit
  • Verhaal biedt echte meerwaarde