Review: Monsters vs. Aliens PlayStation 2

Misschien heb je wel eens in de trein gezeten en hoorde je een groep mensen discussiëren over een wel heel bijzonder onderwerp; Wie zijn nou leuker, Piraten of Ninja's? Hoewel de vraag nog steeds niet beantwoord is, zal ik je een andere vraag stellen; Welke zijn nou leuker, Monsters of Aliens? Met de nieuwe game Monsters vs. Aliens, van de gelijknamige film, zullen we hier misschien een goed antwoord op vinden.

Mannenhanden op een vrouwelijk lichaam

De film en de game zijn natuurlijk gericht op de jongere doelgroep. Daarom begrijp ik niet waarom het verhaal zo ingewikkeld verteld wordt. De game begint wanneer de monsters Gnormica, Dokter Kakkerlak, B.O.B, De Missende Schakel en Insectosaurus proberen te ontsnappen uit een legerbasis op aarde. Waarom ze willen ontsnappen is voor mij onduidelijk. De monsters worden opgepakt, maar de aarde heeft ze alsnog nodig. Er is namelijk een alien-invasie, en de monsters zijn de enige die er wat tegen kunnen doen. Het eerste puntje van kritiek wat ik heb op dit verhaal is de onduidelijkheid. Het wordt zo vreemd verteld, dat ik pas na een tijdje doorhad waar het echt over ging. Aan de andere kant heb je natuurlijk ook de film die het verhaal vertelt en ik denk dat je de game niet zou kopen wanneer je de film niet hebt gezien.
Toch wil ik wat extra aandacht besteden aan de monsters in de film. Hoewel ze niet helemaal origineel zijn, voel je al vanaf het begin een band met ze. Het zijn personages met veel humor en tijdens de cutscenes verscheen er bij mij soms wel een grijns op mijn gezicht.

Herhaling

Je hebt de mogelijkheid om met Gnormica, B.O.B en De Missende Schakel te spelen. Helaas kan je niet met Insectosaurus spelen. Dat is namelijk het leukste personage in de hele film. Zijn grote gestalte en wijde ogen maken hem een humoristische lust voor het oog. Ieder personage doet zijn eigen ding. Gnormica heeft skatelevels, B.O.B heeft puzzellevels en met de De Missende Schakel is vooral veel rammen. Hoewel dit de eerste paar keer leuk is, doe je telkens hetzelfde met deze personages. Je skate, puzzelt en vecht de hele game door, zonder enige afwisseling. Je moet ook telkens hetzelfde doen wat je levels eerder ook al heb gedaan, maar dan in een andere omgeving. Er zit ook een co-op modus in de game. Dit is een interessante toevoeging die je zeker wel langer bezighoudt met spelen.
Het is de bedoeling dat je gedurende de hele game DNA-stukjes verzamelt. Met deze DNA-stukjes kan je extra content vrijkopen in het lab. Ik deed altijd mijn best om zoveel mogelijk te verzamelen, maar Dokter Kakkerlak bleef maar zeggen dat het niet goed genoeg was, terwijl ik wel alles vrij kon kopen in het lab. Wil hij die lieve kleine spelertjes faalangst aanpraten, of zo?

Vermist

Ik wilde het eigenlijk niet gaan hebben over de graphics in de game, omdat het een PlayStation 2 game is. Toch kan ik het niet laten om het even te hebben over de animaties. Soms missen daar gewoon stukken van tijdens cutscenes of gameplay. Dit is niet alleen zichtbaar voor de experts, maar voor iedereen.

Het eindoordeel van Wouter van der Putten

Hoewel ik niet zoveel goeds bespeurde toen ik Monsters vs. Aliens speelde dacht ik: Deze game is niet voor mij, hij is voor de jongere doelgroep. Vanaf 7 jaar of iets in die richting. De gameplay is repetitief, maar ik denk dat kids daar van houden. Daarnaast missen er animaties in de game die er gewoon hoorden te zijn, maar zouden de kleintjes daar naar kijken? Ik dacht het niet. De game bevat een co-op, maar dat maakt niet alles goed. Het verhaal wordt slecht verteld, maar de personages maken een hoop goed. Monsters Vs. Aliens is het ideale cadeau voor je kleine broertje, neefje of zoontje, maar niet voor jou.

• Co-op modus
  • Alleen voor de kleintjes
  • Leuke personages