Review: Monster Hunter Freedom Unite PlayStation Portable

Geplaatst: 24 juni 2009 09:33

Monster Hunter Freedom Unite is de derde Monster Hunter-game voor de PlayStation Portable en in Japan zijn de serie helemaal hot. In Europa is MH echter minder populair. Camcop wil daar echter snel verandering in brengen. De vraag is alleen of dit Camcop gaat lukken, want wat voor game is het nou precies en waar draait het nou eigenlijk allemaal om?

Waar is het verhaal

In Monster Hunter bestaat de wereld vooral uit mensen, katten en natuurlijk monsters. Nou zul je misschien denken wat katten ermee te maken hebben, en terecht. Ik vond het zelf ook een beetje vreemd, al die katten in het dorp en dan kunnen ze nog praten ook. De katten zijn een soort van hulpjes, die je bijna letterlijk om de hoek kunt kopen. Erg handig als je bijvoorbeeld eten nodig hebt, want de katten kunnen van alles voor je klaarmaken.
Monster Hunter mag dan voor een deel een RPG zijn, maar de game heeft nauwelijks een verhaal, in tegenstelling tot de meeste RPG's. De game bestaat eigenlijk, zoals de titel al zegt, uit het jagen op monsters en het maken van items om die monsters te vangen. Om het toch een beetje spannend te houden kun je jouw eigen personage maken. Zo kun je zelf bepalen hoe jij eruit komt te zien en heb je een eigen huisje met een persoonlijk hulpje.

Alweer een quest

Zoals ik al zei bestaat de game voornamelijk uit het jagen op monsters. Er zit dan ook geen einde aan. Er zijn miljoenen quests van makkelijk tot moeilijk. Het kan op ten duur dan ook een beetje eentonig gaan worden. Daarbij komt ook nog eens dat de besturing niet echt soepel werkt. Het vechten gaat te langzaam en je kunt je vaak niet snel genoeg omdraaien om een monster te slaan voordat het toehapt.
Wat de queesten wel interessant maakt is het verzorgen van je levenskracht, want niemand kan lang zonder eten. Je zult dan ook monsters moeten zoeken om te slachten, maar je kunt niet zomaar alle monsters als voedsel gebruiken. Het is dan ook verstandig om genoeg voedsel mee te nemen op een quest, want van rennen word je behoorlijk hongerig.
Voedsel is niet het enige wat je nodig hebt voor de queesten. Je zult ook voor geschikte wapens en juiste items moeten zorgen om bijvoorbeeld monsters mee te kunnen lokken. Je hebt zelfs Speciale gathering-queesten, waarbij je kruiden voor potions of onderdelen van wapens kunt vinden.

Geweldig uitzicht

Grafisch laat de game zich van zijn beste kant zien. De mensen zelf mogen dan wat minder ogen, maar de monsters en de omgevingen zijn erg mooi vormgegeven.
Ik denk alleen dat Camcop meer tijd heeft gestoken in de ontwikkeling van de queesten dan in de ontwikkeling daar omheen, wat natuurlijk enigszins te begrijpen is, want de game draait voornamelijk om de queesten. Buiten de queesten om is het geluid ook wat minder. Dit wil overigens niet zeggen dat het geluid in de rest van de game geweldig is.

Het eindoordeel van Michelle Plantinga

Ondanks dat ik erg veel van RPG's houd, is deze actie-RPG toch niets voor mij. Er zit namelijk geen verhaal in en de spanning lijkt ook ver te zoeken. Helaas heb ik de multiplayer modus niet kunnen testen, maar persoonlijk denk ik dat de game daarin kan gaan uitblinken. De gameplay van Monster Hunter Freedom Unite lijkt zich namelijk uitstekend te lenen voor multiplayer doeleinden. Mocht de multipayer modus echt net zo goed zijn als ik vermoed, dan kun je een extra ster bij de score optellen, maar voorlopig houd ik het bij twee sterren.

• Mooie grafisch
  • Veel queesten
  • Op den duur eentonig