Monster Energy Supercross
  • ONTWIKKELAAR Milestone
  • EERSTE RELEASEDATUM 13 februari 2018
  • PLATFORMEN Xbox One
  • GENRE Racing
  • GAMELINER SCORE

review: Monster Energy Supercross Xbox One

Afgelopen jaar heb ik MXGP3 mogen reviewen en werd ik daardoor aangenaam verrast. De game had zijn technische foutjes, maar over het algemeen beleefde ik veel lol. Nu mag ik aan de slag met Monster Energy Supercross, eveneens gemaakt door Milestone. Toen ik de game opstartte had ik nog niet direct door dat Milestone achter de game zat, maar ik had een enorm gevoel van deja vu. Vanaf het moment dat ik wist dat MXGP3 van dezelfde makers is, werd het moeilijk om geen vergelijkingen te trekken. Gaat deze game echt iets uitmaken en prijzen pakken, of wordt dit een opgevoerde gekopieerde melkkoe dat iets teveel van het gesponsorde drankje op heeft?

onbekend

Groen, groen en nog eens groen

Een dergelijke game als deze bekijk ik altijd met argusogen. Naast het feit dat Monster al een merk is dat enorm schreeuwerig is, ben ik altijd benieuwd of een dergelijke sponsor veel invloed heeft bij het maken van een game zoals Monster Energy Supercross. Maar goed, altijd eerst het voordeel van de twijfel toepassen. Helaas lijkt dit qua uiterlijk van de game wel het geval, want de game gooit nog meer groen op je scherm dan mijn zoontje van anderhalf aan snot produceert nu hij verkouden is (geen grap). Al direct wordt je op je 250CC werkpaard gezet en moet je nog bijkomen van het groene gevaarte dat Monster heet. Goed, we starten de game. Voordat ik het doorheb, ben ik begonnen aan mijn eerste race. Geen tutorial (zitten achter het menu), geen create-a-character, laat staan een menuscherm (oh vandaar geen tutorial) in beeld gezien te hebben of je bent alweer modder aan het happen. Ach, direct actie is ook wel eens fijn, toch?

Vanaf het eerste moment is duidelijk dat de game een kopie-plaksel-werkje van MXGP3 is. Het gegranuleerde uiterlijk van de Unreal 4 engine, de start van de race en ja, zelfs de framerate kent nog steeds de haperingen. Voor een game die ruim een half jaar later verschijnt, mag je de nodige verbeteringen wel verwachten toch? Oké, grafisch zijn er stappen gezet. De game oogt scherper, de lichteffecten zijn beter en bij vlagen kijk ik echt of ik niet naar een tv-uitzending aan het kijken ben. Chapeau, maar daar houdt het helaas bij op. Want alle rode stieren nog aan toe, de game heeft een hoop last van tussentijds laden dankzij crashende AI. Dit zorgt behoorlijk vaak voor laadmomenten (en dan heb ik het nog niet eens over de laadmomenten tussen de races door) en staat de game gewoon stil voor een kleine seconde. 22 racers op het scherm (en tien keer zo vaak het merk Monster) is ook zeker niet mis, maar dit had echt beter gemoeten, omdat ik tijdens MXGP3 hier nauwelijks last van had. De framerate is dus enigszins opgelost, maar dit probleem hindert vele malen erger. Wat ook slechter is geworden, is de camera. Vaker dan je lief is, wordt je gestoord door een bewegende camera omdat er een AI-rijder achter je de camera naar een andere positie lijkt te dwingen. Aangezien de banen ditmaal indoor en daarom nu eenmaal wat krapper zijn, zorgt dit soms voor onoverzichtelijke situaties. Ook is de willekeurige physics-engine gebleven. De ene keer beuk je over een heuvel heen zonder problemen, terwijl je de andere keer stil staat door een keutel. Ja, de game is onvergeeflijk.

onbekend

Besturing niet voor onervaren rijders

De besturing had zeker nog eens op de rollerbank gelegd mogen worden, want helaas is dit geen vooruitgang. De game is lastig onder de knie te krijgen en als je eenmaal gracieus over de heuvels springt als een gemotoriseerde Free Willy, geeft dit enorm veel voldoening. Hiervoor raad ik wel aan om de hulpmiddelen uit te zetten want dit zorgt voor veel betere gameplay. Ik haalde al aan dat je soms stil komt te staan door de kleinste obstakels. Dezelfde willekeurigheid is ook op te merken als je tegen rijders beukt (of zij tegen jou). Soms pak je voordeel, maar soms blijf je struikelen door die donders die geen hinder van jouw valpraktijken lijken te ondervinden. Juist die willekeurigheid maakt dat die momenten van voldoening zo spaarzaam zijn. Bovendien, omdat je direct zonder tutorial in het diepe wordt gegooid. Vanaf het opstarten van de game, is dit een steile leercurve waar je met moeite tegenop kan klimmen. De basis van de besturing is echter goed, dat valt niet te ontkennen. Je kunt eenvoudig je gewicht verdelen, de remmen reageren goed en het sturen is direct. Het is wederom jammer dat invloeden van physics de problemen veroorzaken.

De opbouw van de game is verder rechttoe rechtaan. Naast de Championship modus, kan je jezelf verbeteren met Time Attack, kan je een Single Event rijden of juist een gehele Career afwerken. Tot slot heb je de mogelijkheid online te gaan racen, je eigen personage en motor aan te passen, en om een eigen baan te creëren in de nieuwe track editor. Hiermee verhoog je de speelduur ontzettend en met name online biedt dit ontzettend veel uitdaging. Urenlang je baan perfectioneren en uit je hoofd leren om vervolgens online iedereen stof te laten happen op jouw zelfgemaakte baan. Online werkte trouwens weer prima en beleefde ik spannende races. Af en toe leek ik wel vleugels te hebben. Dit was des te meer omdat het lagere aantal spelers voor minder chaotische situaties zorgde. Daarbij komt kijken dat er minder geladen moest worden en de camera minder raar deed. Dit zorgt ervoor dat ik eigenlijk liever online als offline speel. Kortom, een game die best vermakelijk is, maar wel met een afdronk vergelijkbaar met de titelsponsor van deze game.

onbekend

Het gebruikte beeldmateriaal in deze review is gecaptured tijdens onze speelsessie op de Xbox One.

HET EINDOORDEEL VAN Timo de Hoop

De game is gemiddeld op zijn best te noemen. Monster Energy Supercross is gebaseerd op de Amerikaanse Motorcross competitie en is volop voorzien van gelicenseerde items. Met genoeg modi om je bezig te houden en een prima online ervaring is dit een racegame die je best weet te vermaken. Ruim een half jaar later verwacht je echter wel meer maar dan alleen een Track Editor. Dit is niet voldoende. De game kent namelijk nog steeds dezelfde problemen als MXGP3, terwijl Milestone ruim een half jaar de tijd heeft gehad om dit te verbeteren. De grootste problemen blijven de willekeurige physics en slowdown. De menu’s zijn schreeuwerig en minder overzichtelijk geworden, inclusief nep-tweets. Tel daarbij op dat het laden tussen races ook echt te lang is, en je hebt een uiteindelijk resultaat dat stiekem minder is dan voorganger MXGP3. Dat is jammer want de basis is solide.

  • PLUSPUNTEN
  • Compleet pakket
  • Track Editor
  • Online Sterk
  • MINPUNTEN
  • Absoluut geen verbetering
  • Lang en veel laden
  • Physics matig
Gameliner SCORE
Aardig

COMMUNITY

SCORE
Log in om jouw beoordeling te kunnen geven.

Over auteur Timo de Hoop

Timo de  HoopEen Nintendo-kid in hart en nieren. De Nintendo 64 kent Timo door en door, maar tegenwoordig ligt zijn focus voornamelijk op de Xbox, gezien die PlayStation 4 maar uit blijft (“ooit”, zegt ‘ie dan…). Misschien stapt Timo over wanneer zijn geliefde Lara Croft exclusief naar Sony’s console komt, want daar heeft onze casanova wel een beetje een digitale crush op.

REACTIES

Gameliner verzamelt informatie

Gameliner verzamelt gegevens om zo een optimale gebruikerservaring te bieden. Hierdoor kunnen wij analyses maken omtrent het gedrag van de bezoeker om zo de ervaring op onze website te optimaliseren.

Door het plaatsen van cookies zijn adverteerders in staat om advertenties te tonen die aansluiten op jouw interesses. Daarbij kunnen social media-plugins, zoals Facebook en Twitter, gebruik maken van gegevens zodat je in staat bent om op berichten te reageren en deze eventueel te delen. Voor meer informatie omtrent onze privacy policy verwijzen wij je graag door naar ons beleid.

Om Gameliner.nl te kunnen bekijken, dien je de akkoord te gaan met ons privacy policy door op 'Ja, ga verder naar de site’ te klikken.

Ja, ga verder naar de site
VERGETEN?