Review: Monster Energy Supercross 4 - Toegankelijk en afwisselend PlayStation 4

Snel, luidruchtig en over de top. Dat zou een beschrijving kunnen zijn van vrijwel ieder evenement dat in Amerika georganiseerd wordt, maar in dit geval heb ik het over Monster Energy Supercross. Ontwikkelaar Milestone zet dit evenement jaarlijks om in een nieuwe, rage quit uitlokkende, videogame. Het derde deel van de serie kreeg van mij een redelijk positieve recensie, al waren niet alle punten van kritiek over deel twee opgelost. In de review gaan we kijken wat ze van Monster Energy Supercross The Official Videogame 4 hebben gemaakt.

De muziek mag iets minder, maar de physics maken het goed

Ik heb de voorgaande delen in de gameserie gespeeld, maar begin toch maar even met de optionele tutorial race om er weer even in te komen. Een paar dingen lijken in ieder geval niet veranderd te zijn. De cutscenes voor de races zijn niet al te best qua graphics, zeker aangezien deze game ook gaat uitkomen voor de PS5 had ik er echt wat meer van verwacht. Daarnaast zijn de laadschermen nog steeds erg lang, een punt van kritiek dat Milestone al vanaf het eerste deel van de Supercross serie mee heeft gekregen. Oh ja en de muziek is nog steeds té aanwezig wat mij betreft. Ik hoor toch echt liever het geluid van de motoren dan muziek die zo hard gaat dat het me uit mijn focus haalt.

Maar er zijn daarentegen ook positieve dingen die ik snel opmerk. De besturing van de motor is wat handelbaarder geworden. Nu begin je ook wel op de laagste moeilijkheidsgraad natuurlijk, maar in Supercross 3 was dit duidelijk een stuk lastiger dan in 4. Het is nu dus makkelijker om in de game te komen en er ook echt plezier aan te beleven, zelfs als je geen verstand hebt van motorcross en zwaartekracht. Wat ik erg gaaf vind aan de circuits, is dat ze meerdere soorten terreinen en zand bevatten en dat je het verschil ook echt duidelijk merkt in de besturing van je motor. De ene soort zand is een stuk losser of dieper dan de andere soort, hier moet je rekening mee houden met het maken van bochten of het wel of niet snel accelereren.

Je eigen moeilijkheidsgraad samenstellen

De grootste aanpassing in Monster Energy Supercross 4 in vergelijking met zijn voorganger, is de nieuwe story modus. Je begint hier helemaal onderaan als coureur zonder contract. Je wekelijkse evenementen bestaan uit trainingen, eventuele extra evenementen en een afsluitende race. De trainingen helpen je de basis aspecten van het motorcrossen beter te leren kennen en alle onderdelen van een race afzonderlijk van elkaar goed te kunnen oefenen. Iedere week kun je drie trainingen volgen. Afhankelijk van het aantal punten dat je scoort tijdens de training, krijg je er één, twee of drie sterren voor. Het aantal sterren dat je kunt behalen bepaalt hoeveel vaardigheidspunten en geld je krijgt voor de training.

Dat brengt me meteen op het grootste pluspunt van Supercross 4: de vaardigheidspunten en skilltree. Met de vaardigheidspunten kun je de vaardigheden van jouw coureur verbeteren, zoals bijvoorbeeld de controle over je motor als je in de lucht bent, of de snelheid waarmee je bochten succesvol kunt nemen. Zo kun je de game zo makkelijk of moeilijk voor jezelf maken als je maar wil, wat ik een erg welkome toevoeging vind. Daarnaast kun je ook aanpassen hoe moeilijk de AI in de game is en of je manual of semi-automatisch wil rijden, maar de vaardigheden zorgen dat je een soort eigen moeilijkheidsgraad kunt opstellen voor jezelf.

Even lol hebben met het brullende beest onder je

De creatieve modus van de game heeft Milestone er gelukkig ingehouden, want dat is een originele toevoeging. Je kunt hiermee je eigen circuits samenstellen met behulp van de onderdelen van de officiële circuits en vervolgens kun je jouw creaties delen met de community. Het zou leuk zijn als de editor nog iets verder zou worden uitgebreid met mogelijkheden buiten de bestaande circuits om, maar het is waarschijnlijk niet waar de ontwikkelaar op gefocust was. De officiële bestaande circuits zijn daarentegen feilloos nagebootst. Voor het begin van iedere race krijg je ook wat informatie te zien over het circuit dat je gaat betreden. Mij zegt het weinig, maar voor de echte fans is dit natuurlijk een mooie aanvulling.

De rest van de mogelijkheden in Monster Energy Supercross 4 zijn niet heel anders dan in de voorganger, afgezien van de Compound modus. Deze modus geeft je de mogelijkheid om vrij rond te rijden met je motor, zodat je er een beetje gewend aan kan raken. Daarnaast kun je uitdagingen aangaan en verschillende trofeeën verdienen, of je vrienden uitdagen. Voor mij zorgt deze modus er voor dat ik de game langer achter elkaar leuk blijf vinden om te spelen. Je hoeft je namelijk even wat minder te concentreren en kunt gewoon even lol hebben met het brullende beest onder je.

Het eindoordeel van Eilish Janssen

Voor degenen die minder verstand hebben van motorcrossen is Monster Energy Supercross 4 een stuk toegankelijker dan zijn voorgangers. De besturing is namelijk wat versimpeld en kan door de game heen nog wat simpeler gemaakt worden door de juiste vaardigheden van je coureur te verbeteren. Daarnaast is er ook meer afwisseling dankzij de trainingen, extra evenementen en de Compound modus, die ervoor zorgt dat je tussendoor even kunt ontspannen met je motor. Helaas zijn de laadschermen nog steeds erg traag, wat na een tijdje toch wel irritant begint te worden. Het is jammer dat Milestone dit nog niet heeft aangepakt, aangezien het al een punt van kritiek is sinds de eerste game in de serie. Nu ga ik er wel vanuit dat dit in de PS5 versie beter zal zijn, dus dat kan een reden zijn om wat langer te wachten. Maar de echte fans zullen dit deel niet minder vermakelijk vinden dan zijn voorgangers, dat is zeker. En door de moeilijkheidsgraad een beetje aan te pakken, zou de ontwikkelaar met Supercross 4 nog wel eens nieuwe spelers aan kunnen trekken.

• Zelf je moeilijkheidsgraad bepalen
  • Nieuw vaardigheden systeem
  • Verschil in terrein voelbaar
  • Meer afwisseling
  • Nog steeds trage laadschermen
  • Luide muziek

Je zou het haast niet zeggen, maar Eilish heeft een passie voor alles dat de "normale mens" de stuipen op het lijf jaagt. Haar stapel dekentjes is torenhoog en wanneer de zon zijn oogjes sluit, wikkelt ze zich in haar coconnetje om zich onder te dompelen in menig nachtmerrie. Vergis je echter niet, Eilish is altijd vlijmscherp. Ze scheidt het kaf van het koren en weet het laatste nieuws recht voor je raap te brengen.

Packshot Monster Energy Supercross - The Official Videogame 4

-

Milestone