Review: Monopoly Madness - Madness? This is Monopoly! Nintendo Switch

Geplaatst: 14 december 2021 14:00

Een nog meer chaotische en competitieve versie van Monopoly, wie had daar om gevraagd? Waarschijnlijk niemand, maar het bestaat nu toch. Monopoly Madness, de naam zegt eigenlijk al genoeg. Heb jij zo iemand in jouw gezin of vriendenkring die wel eens met een Monopoly bord gooit? Dan kun je met diegene maar beter geen Monopoly Madness spelen als je wil dat jouw Switch controllers het overleven.

De dobbelstenen hebben geen macht meer over je

We kennen allemaal de klassieke vorm van Monopoly. Je moet zoveel mogelijk straten in bezit zien te krijgen en volbouwen met huizen en hotels, zodat je de andere spelers al hun geld kunt aftroggelen. Dat is bij Monopoly Madness over het algemeen nog steeds het doel, alleen hierbij win je als je de meeste straten weet te bemachtigen in een bepaalde tijd, in plaats van wanneer de rest failliet is. Eigenlijk is dat het enige dat echt vergelijkbaar is met de klassieke Monopoly, dat je zoveel mogelijk straten in je bezit moet krijgen. Voor de rest is deze game toch wel heel anders dan het bekende bordspel. Dat het allemaal 3D is, is allang niet meer nieuw. Dat was bij de normale Monopoly op de Nintendo Switch ook al. Wat wel nieuw is, is dat je niet meer afhankelijk bent van het gooien met dobbelstenen om te kunnen bewegen.

In Monopoly Madness lopen alle deelnemers namelijk vrij over het speelveld. Dat speelveld heeft wel wat weg van het klassieke Monopoly bord, maar is zeker niet hetzelfde. Iedere speelronde duurt een aantal minuten, afhankelijk van welke modus je speelt. In die tijd probeer je zoveel mogelijk straten te bemachtigen en te upgraden. Dit betekent dus dat je het hele speelveld goed in de gaten moet houden, want de straten gaan op willekeurige momenten in de verkoop. Het veilen van een straat duurt over het algemeen maar zo’n tien seconden, dus je moet er op tijd bij zijn. Naast het feit dat je snel moet zijn, moet je ook zorgen dat je meer geld hebt verzameld dan je tegenspelers, anders zullen ze je zeker overbieden.

Tijd voor totale chaos

Op ieder speelveld vind je een bank, een elektriciteitscentrale en een watercentrale. Ook deze kennen we natuurlijk van het klassieke bordspel. In Monopoly Madness worden ze echter op een andere manier gebruikt. De bank spuwt op willekeurige momenten geld de lucht in en de centrales water en elektriciteit. Je kunt deze goederen ‘opzuigen’ en gebruiken door ze ergens tegenaan te blazen. Om op een straat te bieden, blaas je dus geld tegen de straat aan. Als iemand anders dit vervolgens doet, overbiedt die persoon je en kun je weer opnieuw bieden. Water en elektriciteit kun je gebruiken om de straten die je al in je bezit hebt te upgraden. Ieder level dat je een straat omhoog brengt, telt als extra stuk vastgoed. Klinkt chaotisch hè? Ja, dat is het ook zeker, maar het wordt nog erger.

In het bordspel maak je soms gebruik van kanskaarten. Die zien we in Monopoly Madness ook weer terug, maar dan als schatkisten die op willekeurige momenten uit de lucht vallen. Als je zo’n schatkist te pakken krijgt, ontvang je een power-up. Je kunt bijvoorbeeld een power-up krijgen waardoor je extra geld krijgt, geld van iemand kunt stelen, of een straat opnieuw in de veiling kunt zetten en dus kunt stelen van een andere speler. Dit is allemaal erg leuk bedacht en als je eenmaal een beetje doorhebt hoe het werkt, zul je er ook echt wel lol aan kunnen beleven. Maar ik zou zeker adviseren om eerst de tutorial te spelen. Niet dat het nu zo verschrikkelijk ingewikkeld is, maar het is wel enorm chaotisch. In het begin wist ik echt niet waar ik moest kijken en wat nu eigenlijk de bedoeling was. Wat dat betreft, geeft de tutorial eigenlijk ook maar een beperkte uitleg, maar al spelend kom je er wel achter hoe het werkt.

Wat the fuck is deze muziek??

De game is dus enorm chaotisch, daar moet je wel van houden. Het scheelt daarin wel dat de speelrondes maar kort duren, anders zou het echt niet meer te doen zijn na een tijd. Het kan zijn dat ik gewoon oud word, maar als ik een paar potjes achter elkaar heb gespeeld, ben ik er ook echt even klaar mee. Het is ook niet een game die heel erg lang interessant blijft, maar meer een gezelschapsspel dat leuk is op feestjes of om te spelen met vrienden. Wat ik wel een groot voordeel vind ten opzichte van veel van dit soort games op de Switch, is dat je met z’n tweeën op één console online kunt spelen tegen anderen. Dit kan bijvoorbeeld bij de gewone Monopoly en bij de Mario Party games op de Switch niet.

De besturing van Monopoly Madness is erg simpel. Het enige dat je hoeft te doen is rondlopen, materialen verzamelen en inzetten. Gelukkig maar, want je hebt al genoeg aandacht nodig om überhaupt door te hebben wat er allemaal gebeurt op het speelveld. Op visueel vlak is de game uiteraard niet veel bijzonders. De personages die je kunt spelen zien er wel leuk uit, een beetje cartoony qua stijl, maar verder is het redelijk vergelijkbaar met de reguliere Monopoly op de Switch. De muziek die bij de game hoort, staat me helaas niet zo aan. Je verwacht gewoon een soort ouderwets, leuk spelletjes muziekje, maar Monopoly Madness zit vol met muziek waar je bijna nog zenuwachtiger van wordt dan van de game zelf.

Het eindoordeel van Eilish Janssen

Monopoly Madness is echt een gestoorde game en je wordt er ook gestoord van. Dat klinkt waarschijnlijk negatiever dan ik het bedoel. Het is leuk bedacht en het is een ideale game om met vrienden te spelen, maar na een paar potjes ben je er toch wel even klaar mee. Het kan aan mij liggen, maar ik ervaarde de game als behoorlijk mentaal belastend. Het is daarentegen wel een uitdagende game waar je constant je aandacht erbij moet houden. Gelukkig duren de speelrondes maar kort, daardoor blijft het langer leuk. Een groot pluspunt is het feit dat je met z'n tweeën op één console online kunt spelen tegen anderen, wat bij veel multiplayer games op de Switch niet kan. Maar mijn vraag blijft: Wat the fuck is die muziek?

• Samen op één Switch online spelen tegen anderen
  • Originele gameplay
  • Leuke cartoon stijl
  • Erg chaotisch
  • Geen fijne muziek
  • Je bent er snel op uitgekeken

Je zou het haast niet zeggen, maar Eilish heeft een passie voor alles dat de "normale mens" de stuipen op het lijf jaagt. Haar stapel dekentjes is torenhoog en wanneer de zon zijn oogjes sluit, wikkelt ze zich in haar coconnetje om zich onder te dompelen in menig nachtmerrie. Vergis je echter niet, Eilish is altijd vlijmscherp. Ze scheidt het kaf van het koren en weet het laatste nieuws recht voor je raap te brengen.

Packshot Monopoly Madness

-

Ubisoft