Review: ModNation Racers: Road Trip PlayStation Vita

Het begint zijn tol te eisen, die vele reviews aan 'n stuk doorschrijven. Terwijl de redactie achter mij een feestje viert met als onderwerp het zevenjarig bestaan en de grote groei in 2011, zit ik hier achter mijn pc. ModNation Racers: Road Trip is ook weer launchtitel van Sony en moet de gamer zelf in staat stellen om overal en nergens een baan te kunnen maken. Appeltje eitje dacht de ontwikkelaar en noemde het, hoe iconisch, "Road Trip". Eerste fout.

Low ride!

De kramp groeit in mijn handen en mijn snak naar bier koestert niet voordat ik deze review af heb. Mijn creativiteit raakt op en dat kun je al snel zien aan de subtitel: Low ride, uit het liedje van uhhh" iemand. Maakt verder ook niet zoveel uit, het gaat om de game. De game zónder multiplayer. Dan heb je 3G, heb je een Vita, heb je een veel te duur geheugenkaartje aangeschaft en dan kan je gewoonweg niet tegen andere mensen racen. Wat heb je dan voor een "Road Trip"? Als je jezelf afvraagt waarom ik zo negatief begin, dan is dat omdat dat het enige minpunt is.

Hump de bump(er)!

Het kaartje klapt uit elkaar van mogelijkheden, niet te houden. Dat klinkt heel boers, maar je kunt er niet omheen. Je hebt de vaste opties van de grote broer (PlayStation 3), zoals het maken van je eigen personage, baan en kart. Die kun je dan weer delen met het wereldwijde web en zo kan iedereen genieten van jouw creaties. Maar jij kan dat uiteraard ook van andere creatievelingen. Als jij Spiderman tussen al die lijstjes ziet staan, kun jij hem downloaden en voordat je het weet rijd jij met de webschietende held door de woestijn. Zo werkt dat ook met banen en met wagens. Heel gemakkelijk en het kost je ongeveer drie seconden ademtijd.
Gelukkig kun je ze zelf ook maken, want anders was het allemaal een stuk saaier. Bergen, dalletjes, hele steden, honden, markten, bossen of gewoon de zon; jij maakt, verplaatst of creëert het alsof het niets is.

Sex on the beach? Seks op de fiets!

Het racen zelf gaat als vanouds. De bochten goed nemen, driften geblazen en een volledige raketbasis in iemands uitlaat proppen. Hoe meer power-ups je pakt, hoe sterker je aanval. Met het maximale level drie kom je al een heel eind, laat staan als je ook nog eens een paar 1080's maakt en dan je raketten lanceert. Dan voel je je een werkelijke badass. De uitdaging zit hem echter meer in het goed nemen van je bochten, dan daadwerkelijk eerste worden. Want dat is net zo makkelijk als een bijtitel verzinnen voor deze game: Road Trip.
Buiten dat om is het racen lekker, de pookjes gaan goed mee en je meerijders zijn van prima niveau om je bezig te houden. Enig nadeel is het laden van de levels. Dat kan namelijk een volle minuut duren. Jammer, want de hele game bestuurt zich lekker vlot en gemakkelijk, alleen het laden is dan weer net aan de lange kant. Gemiste kans, gezien de inhoud onder de motorkap.

Het eindoordeel van Robbert van Kortenhof

Dit is dus echt een launchtitel. Het niveau ligt niet al te hoog, en dat geldt ook voor de instapdrempel. Geen winkel waarvan de eigenaar zegt "kijk uit voor het opstapje", nee, dat niet. Je slingert die game met al het gemak aan en je kan meteen gaan. Niet online, helaas, maar wel tijden vergelijken en tegen de spoken van andere spelers racen. Alles wat je van de PlayStation 3-versie gewend bent, maar dan op een vijf inch-schermpje met geweldige controls en ondersteuning.

• Racet lekker weg
  • Vlotte game
  • Lekker ontwerpen