Check hier alle Gameliner AwardsGameliner Awards 2019-content
ModNation Racers
  • ONTWIKKELAAR United Front Games
  • EERSTE RELEASEDATUM 21 mei 2010
  • PLATFORMEN PlayStation Portable, PlayStation 3

review: ModNation Racers PlayStation 3

Dat men bij het ontwikkelen van ModNation Racers ter inspiratie Little Big Planet heeft gebruikt, hebben de makers nooit onder hun muismatten of toetsenborden geschoven. Het ging hen vooral om de open creatieve community en fun uitstraling die LBP zo sterk heeft. Bij ModNation Racers gaat het ook om precies dat: lol hebben en creatief bezig zijn.

Toen het nog op een diskette kon

Naar mijn mening werd het ook eens hoog tijd dat er eens een racegame uit kwam waarbij je fatsoenlijk je eigen parcours kan ontwerpen. Vroeger (16 jaar geleden) hebben ik en mijn vrienden hele dagen doorgebracht met het spelen van Stunt Driver op de pc, en dan niet zozeer omdat de game zo super speelde qua racen, maar vooral omdat je met die game vrij makkelijk je eigen banen in elkaar kon zetten met naast gewone stukken wegdek bijvoorbeeld ook schansen, schuine bochten en ijswegen. Het was weliswaar een primitief spel, maar de lol die ik en mijn vrienden destijds hadden met het racen over elkaars onmogelijke rotparcours is nog maar zelden geëvenaard. Leuke en goed te racen banen bouwden we trouwens ook wel eens, meen ik me vaag herinneren.

Game modi

Voordat ik ga beginnen over het creatieve aspect van deze game, wil ik eerst even de rest doornemen. Bij ModNation Racers heb je een main menu waarin je rondrijdt op een plein en bij verschillende gebouwen en ingangen de game opties afgaat. Zo kun je online checken voor de hipste, nieuwste banen en wat voor mooie Mod poppetjes en karts er allemaal al gebouwd zijn. Je kunt ook een single campaign spelen, wat ook leuk is uitgewerkt, want men heeft er echt een verhaal in proberen te brengen. Gedurende de race campaign unlock je ook extra spullen voor je 'creator's suite' (lees: bouw kamer). Natuurlijk kun je daarnaast ook nog een quick race doen en online racen.

Modaal kartwerk

Het racen bij ModNation Racers is eigenlijk ondergeschikt aan het creatieve gedeelte, dus verwacht geen super uitgebalanceerde kartsim, maar vooral een hoge lol factor. Het kartje rijden gaat best lekker, met turbo boosts en wapens en je kunt heerlijk driften. Weinig bijzonders, maar het speelt solide en komt toch meer op techniek en tactiek aan dan op geluk, dus dat is een plus te noemen. Maar dat is wat mij betreft genoeg daarover, want de game draait vooral om het zelf creëren van alles. Je kunt je eigen kart en poppetje bouwen, en het kost een beetje werk, maar alles is uiteindelijk zo'n beetje te maken. Het is urenlang heerlijk knutselen geblazen, waarbij je 'stickers' toepast, wat eigenlijk textures zijn die je er zelfs uit kunt laten zien alsof het rubber, stof of metaal is. Maar dan nu op naar het circuit bouwen, want dat is het echte werk.

Kartchitect

Het eerste wat ik dacht toen ik begon een baan te bouwen was: Waarom is er in de afgelopen tien jaar niet eerder een game verschenen waarin je een beetje fatsoenlijk je eigen race circuit in elkaar kunt zetten? Eigenlijk erg verbazingwekkend. Het leuke aan ModNation Racers is dan ook nog eens dat ze het meteen zeer goed gedaan hebben. Je rijdt met een grote asfalt-leggende wals over een kale vlakte en legt eerst het parcours. De wals is gelukkig magisch, en kan daardoor ook stijgen en dalen. Hierdoor bouw je ontzettend snel en intuïtief je gehele circuit in een paar minuten. Viaducten vormen zich vanzelf, en bij stijgen en dalen past het landschap zich ook al automatisch aan. Vervolgens kun je met allerhande brushes het landschap omhoog en omlaag gooien, off-road wegen maken, wegvertakkingen maken, boompjes en huisjes toevoegen, noem maar op. De vrijheid die je hebt is super, en de mogelijkheden zijn eindeloos.

HET EINDOORDEEL VAN Peter Scheffer

ModNation Racers is echt supergaaf en een game waar ik zelf al heel lang op heb gewacht. Het daadwerkelijke racen is dan wel niet echt vernieuwend, maar zelfs LBP wist mij niet zo te porren tot het zelf bouwen van levels als dat deze game dat doet. Het checken van alle creaties online is ook te grappig, en steeds sta je ervan versteld wat mogelijk is. Wat het meest super is, is dat het zelf bouwen van alles qua basis simpel en intuïtief werkt. Pas wanneer je een hele complexe baan wilt creëren, wordt het uitzoeken geblazen, maar zelfs dat is wederom zeer gebruiksvriendelijk. Hou je van (kart)racen en ben je een beetje creatief, laat deze game dan alsjeblieft niet aan je voorbij gaan.

• Supervette ciruit builder
  • Enorme fun factor
  • Race mechanics kunnen iets beter