Review: MLB The Show 21 - Slaat net geen homerun Xbox One

Geplaatst: 26 april 2021 23:00
Aangepast: 27 april 2021 10:29

Vorig jaar vertelde Rudy in zijn review van MLB: The Show 20 dat honkbal maar een saaie sport is. Ik kan je vertellen dat dat niet klopt. Helaas is honkbal binnen Nederland niet heel groot, maar in bijvoorbeeld de Verenigde Staten zien ze wel in wat honkbal allemaal te bieden heeft. Sony speelt daar met MLB: The Show jaarlijks uitstekend op in en ook dit jaar pogen ze met MLB: The Show 21 weer een grote hoeveelheid fans aan te kunnen spreken en om dat te bereiken hebben ze een bijzondere beslissing genomen.

Honkbal is voor iedereen

Zoals ik in mijn introductie al even aanknoopte is honkbal in de Verenigde Staten een enorm populaire sport. Na american football en basketbal is honkbal zelfs de favoriete sport van de Amerikanen en ik geef ze gelijk ook. Het is een prachtige sport die ik zelf ook ooit heb mogen beoefenen en waar ik zo af en toe nog met weemoed aan terugdenk. Voor veel gamende honkbalfans had MLB: The Show altijd een groot minpunt. De games werden exclusief uitgegeven op de consoles van PlayStation. Het wordt immers ontwikkeld door Sony. Als Xbox-gamer kon je dus niet genieten van de beste honkbalsimulatie die er bestaat. Kon, want Sony heeft er dit keer voor gekozen de game ook uit te brengen op de platformen van concurrent Microsoft. Sterker nog, MLB: The Show 21 is inbegrepen in Xbox Game Pass. Een grote en welkome verandering waar je in-game niets van terug ziet, maar hoe meer mensen kunnen genieten van honkbal, hoe beter.

Wat direct opvalt als je MLB: The Show 21 voor het eerst opstart is het overzichtelijke menu waar je je gemakkelijk doorheen kunt navigeren. Op het gebied van gamemodi is er weinig veranderd. Uberhaupt is er niet veel nieuws aan de horizon, zeker als je - net als ik - nog gebonden bent aan een PlayStation 4 of Xbox One. Eén van de grootste toevoegingen in deze nieuwe game is namelijk dat je je eigen stadion kunt bouwen. Klinkt tof en dat is iets waarvan Rudy vorig jaar in zijn review al aangaf dat hij dat miste. Nu zit het er dus in, maar alleen als je een next-gen versie van de game in je bezit hebt. Heb je nog een console van de huidige generatie dan kun je dus niet meegenieten van deze welkome nieuwe feature. Echt enorm zonde, want hierdoor heb ik dus ook niet kunnen ondervinden of het goed in elkaar steekt of niet.

Genoeg te doen voor iedereen

Ik moet bekennen dat ik maar weinig sportgames speel. Zo af en toe een potje FIFA of PES gebeurt nog weleens, maar andere sportgames laat ik vaak links liggen. Niet zozeer omdat ik het niet leuk vind, want ik ben gek op sport en sportgames. Alleen is de drempel om in te stappen bij bepaalde games vaak hoger en bij honkbal is dat zeker het geval. Toch is Sony erin geslaagd hierin een uitstekende balans te vinden. Of je nu nieuw bent in honkbal of al veel ervaring hebt met dit type games, door de verschillende moeilijkheidsopties kun je de game instellen voor ieder niveau. De game is dus zo uitdagend als je hem zelf wil maken en dat maakt het erg fijn om in te stappen. Het is zelfs mogelijk de moeilijkheid dynamisch in te stellen. Dit betekent dat de game zich aanpast naar jouw skills. Als je het goed doet, wordt de game dus automatisch moelijker zodat het meer uitdaging biedt.

De mensen die wel vaker MLB hebben gespeeld krijgen in de gamemodi weinig vernieuwing te zien. De gameplay en performance zijn net wat beter, maar de modi zijn zo goed als ongewijzigd. Uiteraard heeft iedere zichzelf respecterende sportgame tegenwoordig een carrièremodus, dus dat is in MLB: The Show 21 zeker niet anders. De Ultimate Team variant Diamond Dynasty zit er ook dit keer weer in, voor de pay-to-win liefhebbers onder ons. Ook March to October is weer van de partij. In deze game modus is het de bedoeling dat je een team kiest en deze door een aantal belangrijke momenten loodst tijdens het seizoen. Last but zeker nog least is er nog de Franchise mode. Hierin zit ook de stadium builder verwerkt, mits je een next-gen versie van de game in je bezit hebt. Alle game modi zijn verbeterd ten opzichte van MLB: The Show 20, maar hierbij moet je vooral denken aan kleine verbeteringen, overzichtelijkere menu's en iets meer opties. Ook ziet het er grafisch allemaal iets beter uit,

Het eindoordeel van Patrick Lamers

Uiteindelijk is de grootste toevoeging in MLB: The Show 21 dat deze ook uitgebracht wordt op de Xbox consoles. Binnen de game zelf is er helaas niet al te veel verandering te bespeuren. Enkel als je voor de next-gen versie van de game gaat heb je de mogelijkheid om een stadion te maken. Dat neemt niet weg dat er een ontzettend goede honkbalgame overblijft, die de liefhebbers van de sport zeker kan begeren.

• Bouw je eigen stadions (next-gen)
  • Alles voelt net even beter
  • Heerlijk om te spelen
  • Voor iedereen toegankelijk
  • Te weinig vernieuwing
  • Stadions bouwen alleen voor next-gen
Patrick Lamers Hoofdredacteur

Als Hoofdredacteur zijnde is Patrick altijd op de hoogte van de laatste nieuwtjes. Denk jij met een dikke scoop te komen, dan is Patrick je geheid al voor. Deze turbopapa’s gameverslaving begon ooit met DKC en The Legend of Zelda, maar kent vandaag de dag geen grens! Zelfs een tweeling in de luiers weet hem niet van zijn passie weg te houden.

Packshot MLB The Show 21

-

Sony