Review: MLB The Show 20 PlayStation 4

Geplaatst: 18 maart 2020 14:00
Aangepast: 18 maart 2020 14:09

Niets is saaier dan een lekkere wedstrijd honkbal. Toch kan ik zeggen dat ik het maar al te graag kijk op een luie dag. Wedstrijden lijken voorbij te kruipen en het wil zelfs voorkomen dat er zeven innings lang geen knikker raak geslagen wordt. Saai voor de kijker, maar een uitstekende prestatie voor de pitcher, de meest essentiële speler op het veld. Mocht bovenstaande als muziek in de oren klinken, dan heb ik goed nieuws voor je. MLB The Show 20 ligt in de schappen. Pak dus die knuppels uit de kast en vet die handschoen maar alvast in, it’s time to play ball!

Licht getweaked

Als je bekend bent met de MLB The Show-franchise dan ga je dit jaar tegen weinig nieuwigheid aanlopen. De game is hier en daar wat getweaked voor een betere gameplay-ervaring, maar echt grote veranderingen zijn er niet te vinden. De game ziet er weer wat mooier uit en de bekende controls vloeien weer lekker. Ook de welbekende modi maken een terugkeer, waarbij Diamond Dynasty en Frachise de meest aanlokkelijke zijn. Gedurende het opstarten van de game is het wel handig om de besturing naar eigen garing in te stellen. Zo zijn er in de loop der jaren meerdere besturingsopties verschenen voor het pitchen, het slaan en het gooien van de bal. Alle drie de opties zijn even handig, maar de ene speler zal meer affiniteit bij de ene besturing hebben dan de ander. Ik speel het liefst zo lui mogelijk en gelukkig is die optie er ook.

Tegenvallend is The Road to the Show, die eigenlijk hetzelfde te bieden heeft als diens voorganger in MLB The Show 19. Ook is het jammer dat de nieuwe opties wat betreft de Dynasty-modus erg karig zijn in vergelijking met diens voorganger. De creator stelt je in staat om erg veel te customizen, maar het maken van een eigen stadion is vooralsnog niet mogelijk. Jammer, want hierdoor ben je gebonden aan het stadion van één van de MLB-teams. Nu lijkt dit niet erg, maar dat stadion zie je erg vaak. Het zou dus erg tof zijn om het team geheel eigen te maken, iets wat vooralsnog niet mogelijk is. Wel nieuw is de Showdown-optie die je toegang geeft tot een flink aantal challenges binnen de Diamond Dynasty-modus. Hierdoor ben je niet genoodzaakt om hele wedstrijden te spelen, maar krijg je kleine stukjes die je aandacht vergen. Zo moet je bijvoorbeeld punten pakken in bepaalde innings om de challenge te voltooien. Challenges belonen je weer met toffe items, een win-win dus.

Leuk voor iedereen

Het meest aanlokkende van MLB The Show 20 is dat de game voor iedereen geschikt is. De drempel is erg laag, afhankelijk van de instellingen, waardoor het eenvoudig is om de game op te pakken. Daarnaast is de toevoeging van de ‘perfect-perfect’ een welkome aanvulling. Wanneer je de bal exact op het juiste moment weet te raken, krijg je een boost waardoor je weer meer bases kunt lopen. Zo is het met de juiste timing eenvoudiger om een homerun te slaan of een ongrijpbaar lijnballetje naar de uiterste hoek te meppen. Gewoon log om je heen meppen is nog altijd mogelijk, maar wil je de tegenstander echt vernederen, dan speelt timing en plaatsing een essentiële rol.

Qua graphics heb ik eigenlijk weinig te klagen. Sony’s San Diego Studio weet het uiterste uit de PlayStation 4 Pro te halen. De spelers zien er goed uit en nooit zie je rare animaties. Toch heb je hier en daar last van een stotterende framerate, dit is voornamelijk het geval wanneer de weersomstandigheden omslaan en de PlayStation te veel te verwerken krijgt met veel spelers in het beeld. Dit doet echter weinig af aan de algehele ervaring. Het batten en pitchen werkt immers perfect. Logisch, want ook dit is zo’n sportgame die jaarlijks verschijnt.

MLB The Show 20 is uiterst vermakelijk voor de liefhebbers van honkbal. Toch moet ik zeggen dat er verdraaid weinig verandering is met betrekking tot diens voorganger MLB The Show 19. Die game kreeg wel grote veranderingen en daarom is deze game bijzonder aantrekkelijk voor de gamers die dat deel juist gemist hebben. De tweaks zijn welkom en ook de extra variatie met de Showdown challenges in de Diamond Dynasty-modus zijn een goede aanvulling. Het is jammer dat we nog altijd geen eigen stadion kunnen bouwen, maar dat zal lang niet iedereen missen. Heb je dus The Show 19 gemist, dan is dit een absolute aanrader. Heb je deze echter wel in bezit, dan tref je niet heel veel verschil aan in dit nieuwe deel.

• Haalt het uiterste uit de PlayStation
  • Instapvriendelijk
  • Showdown Challenges