Review: Minecraft: Story Mode - Episode 4: A Block and a Hard Place PlayStation 4

Volgens Telltale Games brengt Minecraft: Story Mode - Episode 4: A Block and a Hard Place een einde aan de verhaallijn van de Wither Storm. Ik was verbaasd. Is dit niet de belangrijkste verhaallijn? Wat blijft er dan voor de vijfde episode over, een slappe epiloog? Ik ben over Episode 3: The Last Place You Look eindelijk eens positief. Deze lijn moet zich doorzetten! Ik geef liever niet minder dan drie sterren, zoals ik heb gedaan bij Episode 2: Assembly Required en Episode 1: The Order of the Stone. Met gemengde gevoelens ben ik gestart aan Minecraft: Story Mode - Episode 4: A Block and a Hard Place.

Direct de knallende actie in!

Episode 4: A Block and a Hard Place start met een korte samenvatting, die ik slechts half heb gevolgd. Vervolgens ben ik opeens volledig in de actie gegooid. Onmiddellijk schoot ik overeind en greep naar mijn controller. Een tikkeltje overweldigd zag ik drie Wither Storms op mij afkomen, 'n verloren vriend verdwaald rondlopen en overal chaos. Kijk, dat is nog eens een begin! Ik was helemaal in mijn nopjes. Zwakke elementen als de besturing te paard en het nutteloze bouwen - lees: op 'n knop rammen - van objecten zag ik door de vingers.

Na deze actie bereik je een gemoedelijk middenstuk vol dramatische momenten en gesprekken. E'n is ziek en een ander gaat er vandoor. Als klapper op de vuurpijl kampt er ook nog eens 'n met geheugenverlies, terwijl weer een ander gefrustreerd rondloopt. En uit het niets verschijnt Ivor. Ook wordt de geschiedenis van de Order of the Stone in de twee uur speeltijd gepropt. Het is wat veel. Dit alles vergeet je echter zodra het gevecht met de Wither Storm plaatsvindt. Hierbij wordt je ook nog eens bijgestaan door de enge Enderman. Ik kreeg het zelfs voor elkaar om dood te gaan. Gek om trots op te zijn, maar het laat zien dat een beetje concentratie nodig is.

Mooie locaties, maar geen moeilijke keuzes

Telltale Games is wederom geslaagd in het neerzetten van de juiste sfeer. De locaties zijn indrukwekkend en de achtergrondgeluiden maken het af. Voor een paar minuten waande ik mij in een echt moeras. Het hoogtepunt is echter de Far Lands en het bijbehorende doolhof, de weg naar Ivor's laboratorium. Helaas zie je van het doolhof slechts een klein deel. Ik keek er al naar uit om eens lekker te verdwalen, terwijl ik heksen en spinnen een kopje kleiner maak. Ik was echt een beetje uit mijn hum. Als goedmaker vindt het gevecht tegen de Wither Storm op een briljante plaats af. Ik wil er niet te veel over vertellen, maar het is geniaal, onverwachts en een beetje verontrustend.

Alleen" Telltale Games staat bekend om de moeilijke keuzes. Wie laat je doodgaan en wie mag in leven blijven? Dergelijke keuzes biedt Episode 4: A Block and a Hard Place niet. De karakters groeien verder en worstelen met hun identiteit, of overwegen een eigen pad in te slaan. Ik kan die keuzes beïnvloeden, maar ik heb nooit het gevoel dat ik hiermee het verhaal significant verander. Jammer, want hierin onderscheidt Telltale Games zich toch in?

Mijn hemel, er zijn puzzels!

Drie episodes lang klaag ik over het gebrek aan puzzels. In mijn ogen is dit de enige vorm van potentiële uitdaging in Minecraft: Story Mode. Nou, Telltale Games weet het goed te maken. In het laboratorium van Ivor krijg je twee puzzels voorgeschoteld. Wellicht lette ik niet op, maar ik had flink wat moeite met de eerste. Ik probeerde van alles, maar de frustratie bouwde zich op. Tandenknarsend zat ik voor het beeldscherm. Alsof Telltale Games mij/ons heeft gehoord.

Dan toch 'n punt van kritiek: volgens mij zit er een technisch foutje episode 4. Bij de eerste puzzel lette ik niet helemaal op waardoor ik alle hints had gemist. Ik begon direct aan de puzzel - handleidingen lees ik ook niet. Toen mijn logica, of het gebrek hieraan, mij niet verder hielp, drukte ik op 'cancel'. Ik wilde namelijk nog eens rondneuzen. Dit werkte echter niet. Tien keer op 'cancel' rammen, werkt ook niet. De enige optie is om de game opnieuw te starten, wat voor onnodige frustratie zorgt.

Het eindoordeel van Dewi Welvaart

Als ik het zo teruglees, denk ik een stijgende lijn te zien. Op verschillende momenten spat de actie van het scherm. Daarbij is er tijd voor drama, gevoelige gesprekken en een stukje achtergrondinformatie. Er zijn solide puzzels, waarbij de eerste mij blijkbaar even te veel werd. Alleen vraag ik mij af wat de laatste episode ons gaat brengen. De verhaallijn van de Wither Storms is afgerond, wat nu? Op basis van de aftiteling vrees ik toch voor een snelle en simpele epiloog. Misschien is het wel de start van seizoen twee, dat zie ik ook nog gebeuren.

• Goede verhaallijnen
  • Sfeervolle locaties
  • Uitdagende puzzels