Review: Mindjack PlayStation 3

Mindjack is een nieuwe game van ontwikkelaar FeelPlus. De game speelt zich af in het jaar 2031. Er zijn nieuwe, complexe technologieën ontwikkeld, waardoor je met je gedachten andere personen en robots kunt besturen. Dit zou voor een nog complexer verhaal in de game kunnen zorgen.

Verhaal pietje puk

Het verhaal begint op het vliegveld, zonder dat je weet wie je bent en wat je doet. Naarmate de game vordert kom je er beetje bij beetje achter hoe het in elkaar zit, maar veel wordt er niet losgelaten. In grote lijnen wil een organisatie de wereld overnemen door iedereen te hacken. Het verhaal is echter niet leuk, diepgaand of boeiend om interessant te blijven.

Vijanden, Vijanden en nog eens vijanden

De game brengt je van groepjes vijanden naar weer andere groepjes vijanden. Telkens kan je de actie even laten bezinken en wanneer je de volgende ruimte betreedt, komen de eerste vijanden al tevoorschijn. Dit wordt na verloop van tijd wat eentonig, want elk level is ongeveer zo opgebouwd. Tussen de vijanden door heb je zo af en toe een kort filmpje met actie of een heel klein beetje meer uitleg over het verhaal. Soms is het mooi, maar meestal stelt het niet zoveel voor.

Standaard, maar toch anders

De gameplay is eigenlijk niet heel bijzonder, op 'n punt na. Het mindjacken, het besturen van andere personages. Het is leuk om zo af en toe een personage te hacken, maar na een tijdje wordt het minder. Je kan een vijand overnemen wanneer hij bijna dood is, door een deel van je 'balkje' hiervoor te gebruiken. Dit balkje vult zich automatisch aan en is ook te gebruiken voor het healen van je andere hoofdpersoon. Na elk groepje vijanden gaan de overgenomen soldaatjes/robots weer dood. Als je dodelijk gewond raakt, kun je na vijf seconde een andere gedachte van een persoon besturen om verder te gaan. Helaas kun je alleen met je vrouwelijke partner je mannelijke hoofdpersonage healen. Dit gebeurt soms al tijdens de vijf seconden, zodat je niet hoeft te wachten. Het werkt leuk, maar wanneer zowel jijzelf als je partner dood is, ben je af. Dit werkt soms frustrerend als je net met een beveiliger aan het knallen bent en ze dood gaan, zonder dat je er iets aan kunt doen.

Het schieten is heel standaard en voegt dan ook niet veel toe. Er zijn maar een paar wapens waar je uit kan kiezen en het geluid van de wapens klinkt ook niet echt overtuigend. Dekking zoeken werkt, maar als je vanuit je dekking schiet, heb je soms het probleem dat je tegen een soort muur schiet, terwijl je daar toch echt niet op schiet. In de game zitten verschillende bazen verstopt, maar deze zijn totaal niet moeilijk uit te schakelen. Je bent er alleen wat langer mee bezig. Daarnaast zijn de vijanden een beetje standaard en er weinig onderlinge verschillen.

Gehackt door een echte speler

Een andere speler kan online jouw game hacken om in jouw singleplayer verhaal te spelen als vijand. Je kan zelf ook iemands game hacken. Nu kwam er bij mij een keer zo'n online gamer in mijn game en dit was eigenlijk behoorlijk irritant. Het geeft meer uitdaging, maar wanneer de gamer blijft winnen en je dus elke keer het hoofdstuk helemaal overnieuw moet beginnen, is het niet meer leuk. Vooral als je meer wilt weten over het flinterdunne verhaal. Dus heb ik na drie keer verliezen meteen de optie voor andere spelers uitgeschakeld. Het moet wel een beetje leuk blijven, toch?

Het eindoordeel van Dirk Gladdines

Het concept van de game is goed, maar het mist nog wat zaken. De muziek en het geluid zijn niet heel sterk. Het schieten is nogal standaard en niet alles werkt perfect. Wel is het mindjacken erg leuk en maakt dit de andere punten nog een beetje goed. Het online iemands anders game spelen is een leuk idee, maar je moet hier natuurlijk wel open voor staan of hopen dat de gamer niet al te goed is. De graphics zijn niet bijzonder,maar gewoon goed te noemen. Het zou mooi zijn als er een tweede deel komt en men van de fouten leert, want de potentie voor een goede game is aanwezig. Bovenal heb ik me nog best vermaakt, maar na een tijdje begon het wel een beetje te vervelen.

• Mindjacken
  • Singeplayer met online tegenstanders
  • Matig verhaal