Miitopia
  • ONTWIKKELAAR Nintendo
  • EERSTE RELEASEDATUM 28 juli 2017
  • PLATFORMEN Nintendo 3DS

review: Miitopia Nintendo 3DS

De Mii's zijn weer terug in een knotsgekke wereld genaamd Miitopia. Darth Vader als Duistere Heer, Hillary Clinton als Grote Magiër of Wario als Koning, je kunt het zo gek nog niet verzinnen. Of nou ja, toch wel, want jij bedenkt de personages dus laat je fantasie de vrije loop! Wat heeft deze game echter nog meer te bieden?

ontbrekende afbeelding

[Kopje]Oneindig veel keuzes en oneindig veel tijd[/Kopje]
Als eenzame avonturier reis je door het land Miitopia. Echter wordt dit land geterroriseerd door de Duistere Heer die de gezichten van landgenoten steelt en deze aan monsters geeft. Het is jouw taak om Miitopia te redden door de monsters te verslaan, de gezichten terug te geven aan de Mii's en de Duistere Heer te overwinnen. De verhaallijn ligt klaarblijkelijk erg voor de hand en brengt weinig originaliteit met zich mee, maar waar je wel origineel mee kunt zijn, zijn de Mii's.

Tijdens je reis ontmoet je verschillende Mii's waarvan je het uiterlijk zelf kunt bepalen of een al voorgeselecteerd uiterlijk kunt kiezen. Enkele van deze Mii's worden je metgezellen terwijl je rondreist. Je kunt niet alleen het uiterlijk van je groep bepalen, maar ook de persoonlijkheid en het beroep dat ze uitoefenen. Zo kun je onder andere kiezen uit: Kind, Laid back en Energetic als persoonlijkheid en voor het beroep kun je de Mii's onder andere: Warrior, Chef en Scientist toewijzen. Ook kun je de relaties binnen je groep beïnvloeden door de desbetreffende Mii's samen in 'n kamer te laten slapen, maar dit kan ook bevorderd worden door een random gebeurtenis tijdens het rondtrekken door het land.

ontbrekende afbeelding

[Kopje]Automatische piloot[/Kopje]
De gameplay bestaat uit het rondtrekken door het land van hotel naar hotel, het onderhouden van je groep en monsters bevechten. Veel van deze gameplay heb je echter niet zelf in de hand. Zo lopen de Mii's automatisch van plek naar plek en kun je dus niet vrij rondlopen door de wereld, dit maakt het pad dat je bewandeld erg lineair. Je mag zo nu en dan beslissen welke richting je inslaat bij een splitsing, maar je wordt altijd naar hetzelfde punt toe geleidt. Tijdens dit rondtrekken kom je op verscheidene plekken een hotel tegen. Hier kun je de relaties tussen je metgezellen en jezelf verbeteren en de Mii's laten eten om de stats te verhogen. Ook kun je hier de groep laten winkelen, maar heb je geen invloed op wat ze precies kopen. De kans bestaat dan ook dat ze totaal iets anders kopen dan wat ze in eerste instantie op het oog hadden.

Daarnaast word je op verschillende plekken belaagd door monsters. Op dit moment schakelt de gameplay over op een turn-based gevecht waarin de persoonlijkheden, beroepen en relaties van de Mii's een grote rol spelen. Zo wordt de persoonlijkheid van een Mii gekoppeld aan de aanvallen die zij doen en dit kan effect hebben op hoeveel schade zij aanrichten. Ook zijn de relaties tussen Mii's belangrijk, hoe meer de relatie tussen Mii's toeneemt, hoe beter zij samenwerken in een gevecht. Dit is dan ook het enige wat je in een gevecht kunt beïnvloeden. De Mii's vallen automatisch aan en beslissen zelf wanneer een skill wordt uitgevoerd. De Heler geneest de groep op de juiste momenten en de Wetenschapper gebruikt zijn speciale aanval op de juiste monsters. Dit zorgt er echter voor dat de gameplay van de gevechten niet bijzonder uitdagend is.

ontbrekende afbeelding

HET EINDOORDEEL VAN Laura van Dongen

Miitopia weet, ondanks de schattige uitstraling en grappige dialogen, mij niet te charmeren. Op het eerste gezicht ziet de game er uitnodigend uit door het feit dat je zelf je eigen personages mag maken en je fantasie de vrije loop kan geven met beroepen en relaties. De conversaties en de gebeurtenissen tussen de Mii's zijn daarbij hilarisch uitgewerkt, maar al snel valt de gameplay in herhaling en wordt de al suffe verhaallijn nog meer uitgerekt. Ondanks de vele voorbereiding die de game je geeft in een hotel, had ik graag ook meer invloed gehad op de gevechten zelf. De game verloor daardoor snel mijn aandacht en ik merkte dat ik gedurende het automatische rondtrekken en vechten de B-knop (de versnel-knop in deze game) alsmaar inhield om zo verder te kunnen met het verhaal. Als je echter simpelweg uren wil spenderen aan het maken van je eigen Mii's en de relaties die ze krijgen, is dit de game voor jou.

• Makkelijk tussendoor te spelen
  • Leuke dialogen tussen de Mii's
  • Vrije ruimte om je eigen personages te maken