Review: Mighty Switch Force! Hyper Drive Edition Nintendo Wii U

Geplaatst: 23 januari 2013 15:00

Ik was al een tijdje van plan om een Nintendo Wii U te kopen, en afgelopen week had ik dat ook eindelijk gedaan. Toen ik met mijn Wii U op mijn schoot in de trein zat, stuurde ik een mail naar de redactie dat ik nu Wii U-games kan reviewen. Vrijwel onmiddellijk kreeg ik mijn eerste downloadcode toegestuurd, namelijk Mighty Switch Force! Hyper Drive Edition. Eenmaal thuisgekomen ging ik zonder verwachtingen aan de slag met deze game.

Vrouwelijke criminelen

De game begint met een korte intro waarin we zien hoe een aantal vrouwelijke criminelen ontsnappen. Ze roepen direct een aantal vijanden op om hen te beschermen. Jij als Patricia Wagon krijgt de taak om deze criminelen weer op te pakken en achter slot en grendel te zetten. Hiervoor krijg je een speciale helm en gun tot je beschikking.

Switch it

In elk level is het de bedoeling om vijf criminelen op te pakken. Hierna zal er een robot verschijnen die je naar het volgende level brengt. Het oppakken van de criminelen gaat echter niet zonder slag of stoot. Zo zal je bijvoorbeeld vijanden tegenkomen die je met je gun kunt verslaan. Veel interessanter is de mogelijkheid om de wereld te 'switchen'. Met 'n druk op de knop zullen bepaalde blokken verdwijnen en andere blokken verschijnen. Zo moet je bijvoorbeeld een ander platform bereiken door in de lucht te switchen. Je moet er wel goed op letten dat je geen blok in je eigen karakter laat spawnen, want dan verlies je een leven. Je kunt dit wel gebruiken om vijanden te verslaan. Er zijn ook blokken die je lanceren wanneer je ze in je eigen karakter laat spawnen. Dit kan je bijvoorbeeld ook voor bommen gebruiken om ze op een breekbare muur te lanceren. Ik vind dit een erg leuke en originele manier om de verschillende puzzels op te lossen.

Hyper Drive

Mighty Switch Force! verscheen eerder al op de Nintendo 3DS. Deze Hyper Drive-versie voor de Wii U is grotendeels hetzelfde gebleven. Echter heeft de Wii U geen 3D-ondersteuning, maar de game is wel weer in Full HD te spelen. Dit ziet er werkelijk schitterend uit. Daarnaast is het mogelijk om de game op je GamePad te spelen, zodat je de televisie op iets anders kan zetten. Verder bevat de game van elk level een Hyper-versie, waar ik zo meteen wat meer over zal vertellen.

Nu al klaar?

Na iets meer dan een uur spelen bereikte ik alweer de credits van de game. Nu is dit natuurlijk geen full priced game, maar een uur vind ik echt veel te kort. Gelukkig speel je daarna nog vijf bonuslevels vrij, die je binnen een half uur ook alweer hebt gezien. Mocht je ook deze levels hebben voltooid, dan speel je van alle levels een Hyper-versie vrij. Dit zijn dezelfde levels, maar dan iets pittiger. Zo staan de blokken om te switchen iets anders, waardoor het gelijk een stukje moeilijker wordt. Toch voelen de levels niet erg vernieuwend aan en had ik liever wat meer echt nieuwe levels gezien.

Het eindoordeel van Justin Meijer

Mighty Switch Force! Hyper Drive Edition is een korte game, maar wel een heel erg leuke. Het switchen waarmee je de verschillende puzzels moet oplossen is erg leuk bedacht en werkt perfect. Grafisch ziet de game er goed uit dankzij de Full HD-graphics. Mocht je de 3DS-versie al in je bezit hebben, dan biedt deze versie niet zo heel veel extra's. Elk level heeft weliswaar een Hyper-versie, maar ik had veel liever nieuwe levels gezien. Maar wanneer je nog niet de 3DS-versie hebt en op zoek bent naar een leuke puzzelgame, dan is dit zeker een aanrader!

• Toffe puzzels
  • Levels hebben Hyper-versie
  • Goede graphics