Review: Mighty Switch Force! 2 Nintendo 3DS

Geplaatst: 8 juli 2013 17:00

Begin dit jaar kreeg ik een reviewcode voor Mighty Switch Force! Hyper Drive Edition voor de Nintendo Wii U. Ik was heel erg enthousiast over deze game en ik wilde graag meer zien. Daarom was ik maar al blij dat onlangs Mighty Switch Force! 2 voor de Nintendo 3DS verscheen. De afgelopen dagen ben ik aan de slag gegaan met deze game. Is dit deel net zo leuk als zijn voorganger?

Omgekeerde wereld

In het vorige deel was het de bedoeling om de Hooligan Sisters op te pakken om ze terug naar de gevangenis te sturen. In dit deel moet je ze echter gaan redden. De planeet staat namelijk in de fik, en dus lopen de Hooligan Sisters gevaar.

Je speelt wederom met Patricia Wagon. Zij bezit deze keer geen gun om haar vijanden te verslaan en de puzzels op te lossen, maar een brandslang. Wel keert de Siren Helmet weer terug, waarmee ze blokken in de omgeving kan 'switchen'.

Spelen met blokken

De levels van de game zitten ongeveer hetzelfde in elkaar als zijn voorganger. In elk level zitten vijf Hooligan Sisters die je moet redden. Wanneer je ze allemaal hebt gered, zal er een robot verschijnen die je meeneemt naar het volgende level. Een toffe techniek die je moet gebruiken om door de levels te komen, is het switchen. Hierdoor zullen blokken op de achtergrond naar de voorgrond verplaatsen en vice versa. De levels bevatten ook gekleurde switchblokken. Wanneer je op een van deze blokken gaat staan en vervolgens gaat switchen, zal de kleur blokken waar jij op staat niet switchen. In het vorige deel moest je met de kleuren rood en blauw werken, maar nu is ook de kleur groen toegevoegd. Zo worden de levels nog iets pittiger.

Water en vuur

Tot zo ver heeft alles dus heel veel weg van zijn voorganger. De grootste vernieuwing is dat je nu een brandslang in je bezit hebt. Deze kan je gebruiken om onder andere vuurtjes te blussen, modderblokken te laten verdwijnen en vijanden te killen. Ik moest in het begin wel even wennen aan het gebruik van de brandslang. Je moet namelijk de Y-knop lang ingedrukt houden om ver te spuiten en korte tikjes geven om dichtbij te spuiten. Door in speciale blokken met buizen te schieten, kan je het water in een andere richting spuiten. Dit gecombineerd met het switchen zorgt voor wat leuke puzzels die niet mogelijk waren in het vorige deel. Hierdoor moet je de game dus al heel erg anders gaan spelen.

Mighty short!

Mijn grootste en eigenlijk enige minpunt van het vorige deel was dat het zo kort was. Na ongeveer anderhalf uur had ik alle levels uitgespeeld. Ook met dit deel was ik ongeveer anderhalf uur bezig. Nu had de Wii U-versie nog moeilijkere versies van elk level waarmee je je kon vermaken, maar dat heeft dit deel niet. Daar staat wel tegenover dat deze game zes euro is en het vorige deel op de Wii U tien euro. Wel is er een extra reden om de levels opnieuw te spelen. In elk level is nu namelijk een baby verstopt. Deze moet je redden door hem een rotschop in zijn gezicht te geven, zodat hij van het scherm afvliegt. Dat noem ik nog eens een aparte manier van baby's redden! Verder kan je ook nog de par-tijden van de levels verslaan of gewoon je eigen tijden verbeteren.

Het eindoordeel van Justin Meijer

Als je de eerste Mighty Switch Force! leuk vond, dan ga je dit deel ook erg leuk vinden. Maar ook nieuwkomers kunnen zich prima met deze game vermaken. De puzzels zijn weer eens leuk en uitdagend. Ze zijn zelfs iets pittiger geworden dan het vorige deel, en daar houd ik van. Wel is de game weer erg kort. Nu heb je dankzij de baby's wel iets meer reden gekregen om levels opnieuw te spelen. Hopelijk komt er nog gratis DLC, zoals het vorige deel op de 3DS dat ook kreeg. Want na het spelen van dit deel wil ik wederom meer hebben!

• Leuke puzzels
  • Iets moeilijker
  • Vernieuwing door brandslang