Review: Might and Magic: Clash of Heroes Nintendo DS

De Might and Magic serie is in 1987 begonnen en kan worden gezien als 'n van de langstlopende RPG-series binnen de game-industrie. De laatste jaren heeft Ubisoft deze licentie in handen en hebben zij onlangs voor de Nintendo DS het nieuwe Might and Magic: Clash of Heroes uitgebracht. Borduurt dit deel verder op de rijke geschiedenis of krijgen we een nieuwe ervaring voorgeschoteld?

Demonen komen langs

Ashan, het rijk met een fantasievol middeleeuws uiterlijk, wordt aangevallen door kwaadaardige demonen die op zoek zijn naar de Blade of Binding. Met dit zwaard willen ze totale dominantie krijgen over de bovenwereld. De familieleden van de vijf hoofdrolspelers Aidan, Anwen, Godric, Nadia en Fiona worden ordinair afgeslacht en samen besluiten ze de wereld te gaan redden van de ondergang. Ieder persoon is afkomstig van een ander ras. Zo heb je naast elfen en mensen ook nog tovenaars. De demonen zetten alle rassen tegen elkaar op en aan onze helden dus de taak om schoon schip te houden.

Heb je nog nooit een eerder deel gespeeld in deze RPG-serie, maak je dan maar geen zorgen. Dit verhaal staat los van de andere delen en is dus voor iedereen te begrijpen.

Tactisch te werk

De wereld van Ashan is van punt naar punt te doorlopen en onderweg kan je een praatje maken met de wezens die je tegenkomt. Ook krijg je de mogelijkheid om je arsenaal te versterken, want zodra je tegen een demon aanloopt begint er een gevecht. In het bovenste scherm van de Nintendo DS staat de vijand opgesteld en in het onderste scherm kun jij je leger aanvoeren. Met verschillende wezens stel je in een bepaald aantal zetten je manschappen zo goed mogelijk op om zo weinig mogelijk klappen te incasseren. Je hebt hierbij meerdere mogelijkheden zoals het opstellen van een horizontale verdediging (door drie wezens naast elkaar te zetten) of voor extra aanvalskracht te zorgen door drie dezelfde wezens achter elkaar te zetten. Hierdoor wordt er een link gevormd. Dit is nog maar het topje van de ijsberg, want het gaat nog veel dieper. Zo kan je ook de beschikking krijgen over paarden om over de verdedigingslinie van de vijand te springen en flink wat schade aan te richten. Wees er wel van bewust dat je tijdens een battle je vorderingen niet kunt opslaan. Jammer, vooral als je onderweg bent en bijvoorbeeld een andere trein moet halen.

Wanneer je een gevecht hebt gewonnen verdien je ervaringspunten en natuurlijk kun je, verder komend in de game, je leger met extra's uitbreiden. Tegen betaling uiteraard! Om voor de nodige afwisseling te zorgen doorloop je de game met de vijf hoofdpersonages.

Prachtige besturing, prachtig uiterlijk

Ook al mag Might and Magic: Clash of Heroes overkomen als een game waarbij je naast tactisch- ook strategisch inzicht dient te hebben om de verschillende gevechten te kunnen winnen, de prettige en toegankelijke besturing werken zeker mee om de vele tientallen uren goed door te kunnen komen.

Je hebt de keus om te kiezen tussen zowel de toetsen als de stylus. Persoonlijk heb ik gebruik gemaakt van de toetsen om sneller te kunnen anticiperen op de tegenstander.

Het uiterlijk van Might and Magic: Clash of Heroes is voor een DS game van zeer hoog niveau. De omgevingen zijn zeer nauwkeurig uitgewerkt en tezamen met de mooie orkestrale muziek en geluidseffecten is de ervaring compleet te noemen.

Het eindoordeel van Sander Mebus

In de tweede maand van dit jaar, wordt er meteen een game voorgeschoteld waar je de rest van het jaar je mee kunt vermaken. Het brengen van de Might and Magic serie naar de Nintendo DS is een goede zet geweest van Ubisoft. In een fantastisch uitgewerkte fantasie wereld strijd je met je makkers tegen het kwaad. De game is voor iedereen toegankelijk, maar zal wel op momenten het uiterste van je vergen. Wie dus geïnteresseerd is in een game die het nodige denk- en puzzelwerk van je verwacht maakt met Might and Magic: Clash of Heroes zeker geen miskoop.

• Tactisch- en strategisch inzicht
  • Goed en langdurig verhaal
  • Toegankelijke besturing