Review: Microsoft Flight Simulator - Een echte hoogvlieger! Pc

Geplaatst: 18 augustus 2020 14:00

Als je toch een beroep zou mogen kiezen zonder dat je rekening hoeft te houden met de opleiding die je hebt genoten, dan wist ik het wel. Ik zie mijzelf al vliegen boven de wolken naar verre oorden, al reizend over de hele wereld. Helaas is het voor mij niet weggelegd, maar met Microsoft's Flight Simulator komt die droom wellicht toch weer dichterbij dan ik ooit had durven denken. Deze flight sim biedt namelijk de mogelijkheid om exact dat te doen. Wil je naar New York? Prima! Vlieg je liever naar Japan? Ga je gang! Of hou je het lekker binnen Europa? Dat kan net zo goed. Waar je ook heen wilt, je vliegt ernaar toe. Maar vliegt Flight Simulator ook richting een goede reviewscore? Dat vertel ik je graag.

Opleiding tot piloot

Dacht je dat je zomaar even in een vliegtuig kon stappen om hem van hier naar Londen te brengen? Die vlieger gaat dus mooi niet op. Voordat jij aan de slag kan als piloot moet je je toch echt eerst even verdiepen in hoe je zo'n kist dan bestuurt. Tenzij je eerdere games hebt gespeeld en al een beetje bekend bent met de besturing in dit soort games. Dan heb je wellicht een kans van slagen, maar makkelijk is het niet. Het is dus zelfs aan te raden als je wel ervaring hebt, maar een beetje roestig bent om toch de tutorial door te lopen. De tutorial is opgedeeld in verschillende stappen, zodat je beetje bij beetje leert hoe het besturen van een vliegtuig in zijn werk gaat. Als je nog nooit in een cockpit bent geweest - evenals ondergetekende - dan zie je namelijk door de knopjes het dashboard niet meer.

Met behulp van de rustige uitleg van de pilote die jou begeleid pik je het echter snel genoeg op en is het vooral een kwestie van het onthouden wat alle knoppen op je toetsenbord voor functionaliteit hebben. En dat zijn er nogal wat, want een vliegtuig is natuurlijk groot maar ook complex. Als je dan alles tegelijk en snel achter elkaar op je bordje krijgt gepresenteerd dan word je daar ook niet heel erg vrolijk van. Naarmate je jezelf door de tutorials heen loodst word je steeds zekerder van je vliegskills en kun je je langzamerhand opmaken voor je eerste echte vluchten. Mocht je het even niet meer weten dan kun je iedere tutorial weer opnieuw spelen om je geheugen weer even op te vijzelen.

Veel vlieguren maken

Nu je je hebt bewezen in een vliegtuig is het tijd om het heft in eigen hand te nemen, of in dit geval de stuurknuppel van je toestel. Je hebt hierbij keuze uit verschillende spelmodi, waarbij Free Flight uiteindelijk het meest interessant is. Dan kun je namelijk vliegen waar jij naar toe wil. Hierbij kun je kiezen uit een heel breed scala aan luchthavens van vertrek en van aankomst. Je kunt het zo gek niet bedenken of je kunt erheen vliegen. Wil je even langs bij de Pyramides in Egypte? Zie je liever de Statue of Liberty vanuit je cockpit? Of vlieg je rakelings langs het Himalaya gebergte? Jij beslist waar je heen gaat, welke bezienswaardigheden je over vliegt en welke bestemming je tegemoet gaat. Als je ergens overheen vliegt heb je ook de mogelijkheid om het allemaal van wat dichterbij te aanschouwen. Je kunt je vlucht als het ware even pauzeren en in een soort van drone de omgeving verkennen.

Naast de vrije vlucht kun je je ook toeleggen op het volbrengen van speciale uitdagingen. Dit zijn korte scenario's die je met al jouw kennis en kunde tot een goed einde moet zien te brengen. Hierbij heb je de keuze uit landingsuitdagingen waarbij je de keuze hebt uit precisieopdrachten, gevaarlijke situaties of landen bij sterke wind. Daarnaast zijn er ook zogeheten Bush Trips waarbij je een vooraf bepaalde route vliegt. Vooral de landingsuitdagingen zijn leuk om te doen en het woord uitdaging is hier zeker op zijn plek. Daarnaast heb je ook nog live events. Zo kon ik bijvoorbeeld een scenario spelen dat ik mijn vliegtuig ergens op een afgelegen klein landingsbaantje in de Franse Alpen veilig aan de grond moest zien te krijgen. Omdat het een kleine en enkele landingsbaan betrof had je ook maar een aanvliegroute.

Grafisch een lust voor het oog... of toch niet

Wat bij elke vlucht weer opvalt is hoe mooi de game in elkaar steekt op het grafische vlak. Want waar je ook heen vliegt, elke horizon is een pracht om naar te kijken. Microsoft en Asobo Studios hebben met Flight Simulator op dat gebied echt uitstekend werk geleverd. Alles ziet er schitterend uit. Hier en daar klopt het wellicht niet helemaal voor de volle honderd procent met de werkelijkheid, maar die illusie wekt het wel. Daarbij zijn heel veel herkenbaarheden en bezienswaardigheden in de game verwerkt die het keer op keer extra leuk maken om bepaalde vluchten te maken. Je kunt ervoor kiezen om de wereld te zien via de satellieten van Bing. Dit maakt de wereld niet alleen realistischer, maar volgt ook de live weersomstandigheden op de locatie waar jij je bevindt. De vliegtuigen waaruit je kan kiezen zien er ook goed uit en het zijn er best wat. Toch mis ik een beetje de wat meer historische vliegtuigen om mee te vliegen. Juist die diversiteit had in een game als Flight Simulator niet misstaan, maar wellicht komt dat later nog.

Toch is al die pracht en praal op een bepaalde manier ook een beetje fake en dat is heel knap gedaan, want pas als je heel erg inzoomt op de wereld merk je pas dat het allemaal toch wat minder fraai is om te zien dan het lijkt vanuit de lucht. Dat is natuurlijk helemaal niet gek als je je bedenkt dat de hele wereld in de game zit. De auto's zijn van dichtbij bijvoorbeeld een soort blokken autootjes. Allemaal niet heel erg als je je op 32 duizend voet in de lucht aan het zweven bent. Zeker in het begin zag ik het ook van redelijk dichtbij, want ik vloog de tutorials voorbij en ging direct de free flight in. Dit resulteerde in een aantal crashes voordat ik mijn vliegbrevet van onvermogen heb bemachtigd. En natuurlijk heb ik ook mijn huis even opgezocht in de game.

Het eindoordeel van Patrick Lamers

Als je van simulator games houdt en/of gek bent van vliegtuigen dan is Flight Simulator een game die je in huis moet halen. Ja, MOET. Je gaat hier namelijk enorm veel plezier aan beleven en bovenal voornamelijk van genieten. Als het vliegen an sich je niet genoeg uitdaging biedt dan kun je je nog altijd wenden tot de verschillende uitdagingen die de game je te bieden heeft. Zeker in deze tijd is het een mooi alternatief om toch nog op een bepaalde manier over de wereld te kunnen reizen.

• Prachtige vergezichten
  • Mega veel vliegvelden en landingsbanen
  • Lekker om je gedachten leeg te maken
  • Duidelijke tutorial
  • Realistisch
  • Verschillende weersomstandigheden
  • Beperkte keuze vliegtuigen
Patrick Lamers Hoofdredacteur

Als Hoofdredacteur zijnde is Patrick altijd op de hoogte van de laatste nieuwtjes. Denk jij met een dikke scoop te komen, dan is Patrick je geheid al voor. Deze turbopapa’s gameverslaving begon ooit met DKC en The Legend of Zelda, maar kent vandaag de dag geen grens! Zelfs een tweeling in de luiers weet hem niet van zijn passie weg te houden.

Packshot Microsoft Flight Simulator

-

Xbox Game Studios