Review: Metroid: Samus Returns Nintendo 3DS

Geplaatst: 26 september 2017 14:00
Aangepast: 17 maart 2024 21:09

Samus Returns. Eindelijk is ze dan weer terug. Samus, waar ben je al die tijd toch geweest? In al die jaren dat we het zonder jou moesten doen, zijn we van gekheid zelf maar soortgelijke games gaan maken. Uit pure wanhoop en nostalgische hunkering zijn talloze mensen je oude avonturen in nieuwe jasjes gaan steken. Dit allemaal omdat je geestelijke vaders bij Nintendo je links lieten liggen. Ze waren je vergeten! Jij, de ultieme vrouwelijke gameheld, Samus Aran! Hoe durven ze. Zouden ze het goedmaken met Metroid: Samus Returns? Fakkels, rieken, pek en veren als het niet zo is!

Met- of Zonderroid

Na zo'n dertien jaar lang wachten is het dan eindelijk zover: Een echte nieuwe sidescrolling Metroid game. Het is dan wel een remake van het tweede deel, maar dat geeft niks. Als er 'n Metroid-deel is dat wel een nieuwe laklaagje en wat upgrades kan gebruiken, dan is het wel Metroid 2: Return of Samus voor de GameBoy. Deze remake heeft men iets anders genoemd, namelijk Metroid: Samus Returns. Toch zie ik dit als een volwaardig nieuw deel, want de game is volledig opnieuw gebouwd, met meer verhaal, nieuwe abilities, een veel grotere map, extra bazen, en vernieuwde controls. Gelukkig zijn de 'alles moet per se met stylus' dagen van de DS voorbij, en zijn de controls allemaal met de oude vertrouwde knopjes. Dat klinkt dus in opzet allemaal erg goed, maar is Metroid: Samus Returns ook wel echt goed?

Samus Armoede

We kunnen wel eerlijk zijn: Het is niet snel goed met Metroid, want de lat ligt sinds Super Metroid torenhoog. Nintendo lijkt er zelf ook bang voor te zijn geworden. De laatste echte sidescrolling MetroidVania stijl game die er is geweest, Metroid: Zero Mission (remake van de eerste Metroid game) is al meer dan dertien jaar(!!!) geleden verschenen. We zijn wel zoet gehouden met Metroid Prime 2, 3 en Hunters in de tussentijd, maar dat zijn niet de enige Metroid titels geweest. Tussen 2004 en 2017 zijn we helaas voor het eerst ook getrakteerd op matige Metroid games. Metroid Other M is op alle vlakken een prachtspel, behalve dat het verhaal een vrouwenhatend clich' is. Vorig jaar kwam na zes jaar Metroid Prime: Federation Force uit, en afgezien dat dit een titel is waar niemand op zat te wachten, is het eigenlijk een gebroken game. Stop met Metroid, of doe er iets zinnigs mee, dat was mijn gedachte. Nintendo is niet gestopt, want nu is er dan Metroid: Samus Returns.

Ballsy Moves

Gelukkig is Nintendo niet gestopt. De game is overigens ontwikkeld door MercurySteam, de studio die we kennen van de drie Castlevania Lords of Shadow-games. Slimme zet, want de 3DS Castlevania titel die zij hebben gemaakt is een erg fijn spelende MetroidVania titel. MercurySteam is daarnaast ook nog eens aardig goed in gameplay en verhaal, dus het zou niet meer fout kunnen gaan. Dat is gelukkig ook niet het geval. Samus Aran gaat naar de thuisplaneet van de Metroids om daar deze intergalactisch gevaarlijke aliens uit te roeien. Beetje cru, maar goed, het zal wel nodig zijn. Metroid 2 was ook op de GameBoy al een wat afwijkende titel, want je bent echt aan het Metroid jagen. Dit gaat deels lineair, maar uiteindelijk kun je zelf juist heel vrij bepalen welke gebieden je eerst Metroid-loos maakt. Het deel voegde een hoop toe voor 'zomaar een GameBoyspelletje'. Denk bijvoorbeeld aan allerlei verschillende soorten Metroids, nieuwe wapens voor Samus, en de Spider Ball. Al deze elementen zitten nu ook in Metroid: Samus Returns, maar daar blijft het niet bij.

Nieuwe dingen

Er zitten meer bekende wapens in dan dat het origineel oorspronkelijk heeft, maar het belangrijkste zit hem in de compleet nieuwe gameplayelementen. Zo heb je nu een melee counter-move, welke wat meer dynamiek geeft aan gevechten met vijanden en bazen. Een gedurfde move van MercurySteam, maar het speelt geweldig. Daarnaast speel je nu ook Aeion abilities vrij in de loop van de game, waarbij je begint met de Scan Pulse die je in staat stelt om de omgeving te scannen (vooral voor geheime power-ups natuurlijk). Uiteindelijk kun je tijd vertragen, power absorb shield en een rapid fire ability vrijspelen. Het switchen tussen de verschillende beams en Aeion abilities gaat met de richtingsknop en touchscreen, wat erg snel en vloeiend werkt.

Metroid: Samus Returns is de shit, en doet onze geliefde heldin eer aan. Het is misschien net niet zo goed als Super Metroid, maar zeker staat het op een welverdiende tweede plaats. Samus returned, and is hopefully staying for good. Waarom heeft het in Ridley's naam zo lang moeten duren? Officieel is het een remake, maar het speelt en voelt als een volledig nieuw deel. De sfeer en graphics zijn prachtig en ademen vanaf het opstarten tot aan de credits een echte trouwe Metroidsfeer. De muziek is wat meer sfeervoller dan voorheen, maar dat is juist goed want dit geeft juist kleur aan de gebieden waar je veruit het meest op en neer banjert. De game is prachtig in 3D gemaakt, maar het had van mij stiekem toch wel in 2D mogen blijven. Dat is echter het enige puntje van kritiek. Deze game is een must-have en laat aan een nieuwe generatie gamers zien waarom al die dertigplussers het telkens weer over die oude Metroid games hebben.

• Op en top Metroid
  • EINDELIJK
  • Sterke verbeteringen