Metal Gear Solid V: Ground Zeroes
  • ONTWIKKELAAR Kojima Productions
  • EERSTE RELEASEDATUM 20 maart 2014
  • PLATFORMEN Pc, Xbox 360, PlayStation 3, PlayStation 4, Xbox One
  • GENRE Avonturen
  • GAMELINER SCORE

review: Metal Gear Solid V: Ground Zeroes PlayStation 4

Wat was ik blij dat ik Metal Gear Solid V: Ground Zeroes in handen kreeg voor de PlayStation 4. Als grote Metal Gear Solid-fan was ik enorm benieuwd naar deze game. Metal Gear Solid V: Ground Zeroes ligt voor een lagere prijs in de winkels, de PlayStation 4-versie is wel wat duurder. De grote vraag was voor mij dan ook: in hoeverre staat de game in verhouding tot de prijs qua lengte en gameplay? Ik heb de game meerdere malen voltooid om een goede indruk te krijgen. Ook om zo goed mogelijk deze vraag voor jullie te beantwoorden.

Oud en vertrouwd

Over het verhaal wil ik niet te veel uitweiden. Dan ben ik al gauw enkele pagina's verder, want ook Metal Gear Solid V: Ground Zeroes zet de trend van ingewikkelde plotontwikkeling voort. Wie toch wat meer achtergrond over het verhaal wilt weten, kan mijn preview er nog eens rustig op nalezen. Kort gezegd: in Metal Gear Solid V: Ground Zeroes draait de hoofdmissie om Paz en Chico, twee bekende figuren uit Metal Gear Solid: Peace Walker. Deze twee moet je zien te bevrijden uit een zwaarbewaakt kamp in Cuba. Vanuit het hoofdmenu kun je nog het verhaal van Metal Gear Solid: Peace Walker nalezen, altijd handig als opfrisser.

ontbrekende afbeelding

Als je de game start, kun je kiezen uit normal of hard. Op normal was de game voor mij al pittig genoeg. Alles is een stuk realistischer en daardoor een stuk pittiger. Vergeet de bekende zichtbare kijkhoeken van vijanden, vergeet de groene lijnen waaraan je kon zien wat een beveiligingscamera in beeld had, het is zweten geblazen. Zoals altijd is het ook dit keer een solomissie, dus voorzichtigheid is wel geboden. Zodra je gezien wordt is het snel handelen. Je krijgt dan nog wel een kans om in slow-motion een vijand door zijn kop te knallen. Ben je te laat? Dan gaat het alarm af en is het rennen en verstoppen geblazen. Ik heb het meerdere malen uitgetest, maar met iedereen afknallen kom je niet ver. Hele hordes vijanden krijg je op je dak en als je pech hebt zelfs een tank. Je moet dus oefenen en vertrouwen op je stealth-vaardigheden, anders is het gauw einde oefening.

De gameplay voelt weer echt als Metal Gear, oud en vertrouwd zoals ik het graag heb. De open wereld schept wat meer mogelijkheden, maar het zijn geen baanbrekende veranderingen. In Metal Gear Solid 4 was de wereld ook vrij open, in Metal Gear Solid V: Ground Zeroes kun je iets meer paden bewandelen. Daarnaast kun je ook in een vrachtwagen, een jeep of zelfs een tank stappen, als je deze weet te jatten. Ik ben zelfs stiekem meegelift in de achterbak van een vrachtwagen, erg tof om te doen en je voelt je echt de man op dat moment. Een tank was nog het handigst, daarmee word je niet gespot omdat de bestuurder ervan niet zichtbaar is. Dit bleek in sommige situaties een prima vluchtmiddel. Om het jezelf wat makkelijker te maken heb je een handig apparaat, genaamd iDroid. Dit is een soort walkietalkie waarmee je de kaart kan bekijken, een helikopter kan oproepen en tevens kun je logs nalezen en de mission objectives bekijken. Ook kun je met de iDroid een markering plaatsen en vijanden zien die je eerder hebt gespot met je verrekijker. Tevens draag je ook nog een Walkman bij je, waarmee je diverse cassettetapes kan afspelen. Denk aan achtergrondverhalen over Metal Gear Solid: Peace Walker, maar ook kan het beluisteren van tapes jou een hint geven over een mission objective.

ontbrekende afbeelding

De proefrit van je leven

Laat ik meteen vooropstellen dat Metal Gear Solid V: Ground Zeroes grafisch gezien zeker niet teleurstelt. Man, wat was ik verbaasd over de kwaliteit die de Fox Engine op mijn scherm toverde. De regenval, de omgevingen en de details, de wapperende regenjassen van de soldaten, alles is met zeer veel aandacht gemaakt. Werkelijk alles was een lust voor het oog. Ook de cutscenes zijn geen straf om te zien, alles ziet er zeer gelikt uit.

De stem van Snake (Big Boss) wordt verzorg door Kiefer Sutherland. Dit was in het begin wel heel erg wennen; ik miste de donkere en depri Solid Snake stem. Gelukkig was ik hier al gauw aan gewend. De AI van de vijanden was erg sterk, ik had af en toe best moeite om ongezien ergens langs te sluipen. De vijanden zijn verre van dom, wel blijven de soms hilarische en typische Metal Gear Solid-momenten terugkomen. Toen ik met een tank wegvluchtte, reed ik zo voorzichtig mogelijk om niet op te vallen. Ik raakte per ongeluk een explosieve ton, een kleine ontploffing was het resultaat. Als je dan een wachter hoort roepen: "I think I've heard something, I'm going to investigate", dan is dat toch wel weer erg grappig.

ontbrekende afbeelding

Metal Gear Solid V: Ground Zeroes is kort, erg kort. Er was dan ook de nodige kritiek op de game, of het niet meer een verkapte demo zou zijn. Ik ben van mening dat Metal Gear Solid V: Ground Zeroes veel meer is dan een demo. Het is naast een leuke opwarmer voor Metal Gear Solid V: The Phantom Pain een heel gelikte en toffe game met een hoge replaywaarde. Je speelt immers nog vijf zijmissies vrij, waaronder de D'jà  vu-missie exclusief voor de PlayStation 4. De omgeving is wel steeds hetzelfde, maar ook behoorlijk groot. Elke speelsessie is weer anders en je ontdekt weer nieuwe dingen. Daarnaast zijn er ook zijmissies die overdag of vroeg in de avond plaatsvinden en zonder een nachtelijke regenstorm levert dit toch weer een andere gameplay-ervaring op. Metal Gear Solid V: Ground Zeroes is als een proefrit in een Lamborghini: het is kort, maar je bent wel een heel toffe ervaring rijker. De game blijft toch steeds weer verslavend, ik heb er nu ik dit schrijf er al weer zin in. En ik heb al helemaal zin in Metal Gear Solid V: The Phantom Pain, want als de proloog al zo vet is "

HET EINDOORDEEL VAN Simon Kayzel

Ondanks de korte speelduur van de hoofdmissie in Metal Gear Solid V: Ground Zeroes (in een kleine anderhalf tot twee uur ben je er wel doorheen), blijf je de game toch weer opnieuw spelen. De zijmissies verlengen de boel nog wat en gek genoeg bleef het kamp in Cuba langer boeien dan ik had gedacht. Het is knap hoe de game dezelfde omgeving toch steeds weer aantrekkelijk maakt. Als je alle trophies, zijmissies en extra's wilt vrijspelen, dan ben je met Metal Gear Solid V: Ground Zeroes best nog even zoet. Als dit een voorbode is van wat ons nog meer te wachten staat, dan kan ik niet wachten op Metal Gear Solid V: The Phantom Pain. Persoonlijk vind ik Metal Gear Solid V: Ground Zeroes elke cent waard, maar het kan voor nieuwkomers wellicht misleidend zijn. Als je denkt met een volledige game thuis te komen, dan kan de teleurstelling groot zijn als het na twee uurtjes al ophoudt. Wie echter verder kijkt dan alleen de hoofdmissie, zal er zeker nog wat uurtjes bij op kunnen tellen. En zeg nou zelf, speel je liever acht of negen uurtjes een middelmatige game, of een heel dikke maar wat kortere titel?

  • PLUSPUNTEN
  • Graphics zijn subliem
  • Oude vertrouwde gameplay
  • Verhaal is weer intrigerend
  • Verslavend
  • Replaywaarde
  • MINPUNTEN
  • Wellicht misleidend voor nieuwkomers
Gameliner SCORE
Perfect

COMMUNITY

SCORE
Log in om jouw beoordeling te kunnen geven.

REACTIES

Gameliner verzamelt informatie

Gameliner verzamelt gegevens om zo een optimale gebruikerservaring te bieden. Hierdoor kunnen wij analyses maken omtrent het gedrag van de bezoeker om zo de ervaring op onze website te optimaliseren.

Door het plaatsen van cookies zijn adverteerders in staat om advertenties te tonen die aansluiten op jouw interesses. Daarbij kunnen social media-plugins, zoals Facebook en Twitter, gebruik maken van gegevens zodat je in staat bent om op berichten te reageren en deze eventueel te delen. Voor meer informatie omtrent onze privacy policy verwijzen wij je graag door naar ons beleid.

Om Gameliner.nl te kunnen bekijken, dien je de akkoord te gaan met ons privacy policy door op 'Ja, ga verder naar de site’ te klikken.

Ja, ga verder naar de site
VERGETEN?