Review: Metal Gear Solid: Portable Ops Plus PlayStation Portable

Geplaatst: 17 april 2008 07:21

Al een behoorlijke tijd geleden konden PSP-eigenaren hun eerste échte Metal Gear Solid-game aanschaffen. Metal Gear Solid: Portable Ops was niet de eerste MGS-game op de handheld, maar was wel de eerste game uit de serie die ook daadwerkelijk zijn geld dubbel en dwars waard was. Plotwisselingen, gelikte graphics en een goed uitgewerkte gameplay zorgden voor heerlijk MGS-voer voor de fans. Voordat het grote Metal Gear Solid 4 uitkomt, krijgen de fans nu nog snel een tussendoortje te verwerken. Maar of Metal Gear Solid: Portable Ops Plus echt de moeite waard is, valt nog te bezien.

Uitbreiding

Metal Gear Solid: Portable Ops Plus mogen we zien als een uitbreiding. Maar waar het origineel nog een sterk verhaal bevatte, dachten ze bij het maken van Plus dat een verhaal net zo goed achterwegen gelaten kon worden. De singleplayer is dan ook niet veel meer dan een uitgebreide tutorial, die je vooral voorbereidt op de multiplayergevechten.

In de singleplayer krijg je de leiding over een team van vier. Elke keer bestuur je 'n van de vier soldaten, en je wisselt wanneer je daarvoor kiest of wanneer je character niet meer verder kan. Je wordt gedropt in een omgeving en vervolgens moet je in elk level een korte, nietszeggende missie zien te behalen. De missies variëren van het zoeken naar een uitgang tot het vermoorden van een aantal vijanden. Dit kan op twee manieren: sluipend of met veel kabaal en geweld. Door missies te halen krijg je Experience Points, die ervoor zorgen dat je characters sterker worden. Daarnaast kun je ook allerlei items als wapens en rantsoen verzamelen. Vreemd, een Metal Gear in een RPG-jasje.

Rekruteren

Tijdens de missies krijg je ook de mogelijkheid vijanden over te halen om aan jouw kant te strijden. Waarom ze dit zouden willen, wordt volledig achterwegen gelaten. Maar toch zul je moeten rekruteren, want je hebt extra soldaten nodig voor het samenstellen van een team. Een team bestaat uit een medische staf die zorgt voor je fysieke gesteldheid, een technische staf die zaken als munitie en wapens regelt, een aantal spionnen dat extra info over vijanden en de omgeving kan geven en jouw sluipteam van vier, waarmee je de missies tot een goed einde moet brengen. Mocht je geen zin hebben om alle nietszeggende missies te doen voor extra soldaten, dan kun je ook het originele Portable Ops spelen. Alle rekruten uit die game kun je namelijk moeiteloos kopiëren naar deze versie.

Multiplayer

Heb je eenmaal een sterk team, dan kun je de strijd met anderen aangaan, zowel ad-hoc als online. Er valt te strijden tegen spelers van de oude als deze nieuwe Portable Ops, en het geheel werkt goed. Er is keuze uit verschillende modi als deathmatch, team deathmatch en capture mission. Ook is er een chatroom, zodat je af en toe kunt uitrusten van je gevechten en kunt bijkletsen over de wedstrijd.

Oude bekenden

Zowel in de single- als de multiplayer ziet ook Plus er weer goed uit. Helaas hebben de makers niet de moeite genomen alle kleine foutjes van de vorige keer weg te poetsen. De besturing is nog steeds niet optimaal en sommige textures zijn niet perfect. Daar tegenover staat wel dat je weer met een aantal bekenden uit de MGS-reeks kunt spelen. Big Boss, Roy Cambell en ook Old Snake zijn van de partij. Helaas ontbreekt wel de oude vertrouwde voice-acting, zodat het échte Metal Gear-gevoel een beetje achterblijft.

Het eindoordeel van Bart Ruijter

Helaas kan deze uitbreiding dus niet meer bieden dan het plusje al aan de naam toevoegt. Metal Gear Solid: Portable Ops was een strakke game, maar deze uitbreiding had beter als downloadbare content aangeboden kunnen worden. Omdat het origineel ontbreekt in deze versie, is Plus niet de moeite waard om aan te schaffen als je Portable Ops niet hebt. Plus weet geen verhaal te bieden en heeft ook de oude foutjes niet weggepoetst. De multiplayer werkt daarentegen wel naar behoren, de bekende personages zijn leuk voor de fans en ook het importeren van rekruten uit het origineel is een waardevolle toevoeging. Helaas is de multiplayer de enige echte reden die ik kan bedenken om dit deel te halen. Daarom zal alleen de MGS-diehard hier misschien iets in zien. Alle andere gamers raad ik het originele Metal Gear Solid: Portable Ops aan.

• Rekruten importeren
  • Bekende personages
  • Multiplayer werkt goed