Metal Gear Solid: HD Collection
  • ONTWIKKELAAR Kojima Productions
  • EERSTE RELEASEDATUM 3 februari 2012
  • PLATFORMEN Xbox 360, PlayStation 3, PlayStation Vita

review: Metal Gear Solid: HD Collection PlayStation Vita

Ze zeggen wel eens: "Des te meer je iets speelt of ervaart, hoe minder leuk het wordt". Op een gegeven moment zou namelijk het nieuwe en de 'wow-factor' er vanaf zijn. Nou, bezoekers, ik kan jullie vertellen dat Metal Gear Solid nog steeds leuk is, al heb je die game al helemaal grijs gespeeld. Eerst op de PlayStation 2, daarna op de PlayStation 3 met dezelfde (!) HD-collectie en nu, een bescheiden paar maanden later, op je Vita. De handheld die als een opa zonder morfine hapt naar lucht tussen het stof. Die handheld krijgt nu een zomerknaller. Want even tussen ons twee, dit wil je spelen!

ontbrekende afbeelding

Mijn mes. Jouw keel. Cool?

Hoe speel ik dit?

Iedereen kent het principe van de Metal Gear franchise; het sneaken, schieten en bemiddelen tussen personages. Jij als Snake, je verhaal en je missies. Iedereen kent in ruwe vlagen wel hoe het allemaal rolt, en nu kun je dit alles dus spelen op je Vita. Vrij logisch. Je kunt het touchscreen gebruiken voor het selecteren van voorwerpen en hulpmiddelen, het achterste scherm voor een kijkje om het hoekje en verder is het gewoon een kraakhelder scherm. *hapt naar adem*
Door de twee pookjes is het allemaal een genot om te bedienen. Geen enkel moment zat ik in de knoei met de controls of de camerastand. Alles ging soepel en op zijn Gear's. De kracht van Sony's handheld wordt ook dusdanig gebruikt dat het allemaal retesnel gaat. Het switchen naar het menu en terug duurt niet langer dan een fractie van een seconde. Zo is er geen ergernis door lang wachten, wat ikzelf wel had bij de PlayStation 2-versie. Dit omdat je nogal wat keren naar het menu moet schakelen. Klein detail, maar het zorgt wel voor een gestroomlijnde ervaring.

Same shit, same action

Uiteraard is deze MGS nog precies dezelfde game als een aantal jaren terug. Hetzelfde verhaal, dezelfde missies en ga zo maar verder. Echter is dit de eerste game met het labeltje 'HD' die me écht overtuigt van het feit dat het ook 'HD' is. Het ziet er gruwelijk bruut uit en de bewegingen zijn geloofwaardig opgepoetst. En dan te bedenken dat dit twee games zijn. Niet 'n die je binnen vijftien uur hebt uitgespeeld, wegstopt en nooit meer aanraakt. Nee. Dit zijn twee volwaardige games die je pas na twee keer vijftien uur uitspelen wegstopt en nooit meer aanraakt. Is toch een dingetje apart.
Nu we het toch over het aantal games hebben: op de PlayStation 3- versie van de collectie was er dus óók Peace Walker. Die hebben ze eruit gehaald. Nu maar twee, in plaats van drie Metal Gear-games. Merkwaardig.

ontbrekende afbeelding

Typisch Metal Gear Solid. Duh!

Het eindoordeel van Robbert van Kortenhof

Je zag dat ik naar een conclusie aan het opbouwen was, want akelig lang is deze review niet. Dat hoeft ook niet, want iedereen kent het principe van Naked Snake. Het enige wat ik duidelijk wilde maken, is het feit dat dit d' game voor je Vita is. Even uitgespeeld met je apparaat omdat er geen games zijn? Je hebt gelijk, maar deze is in het leven geroepen om daar verandering in te brengen. Qua controls, qua graphics: het hele pakketje zit gewoon tweedubbel snor. Twee games, veertig euro en een hele leuke ervaring.

• Pluspunten
  • Grafisch subliem
  • Vita gemaakt voor deze game