Mercury Hg

• Ontwikkelaar Eiconic Games Limited
  • Eerste releasedatum 28 september 2011
  • Platformen Xbox 360, PlayStation 3
  • Gameliner score

Review: Mercury Hg - PlayStation 3

Ik ben totaal niet scheikundig, maar weet gelukkig wel dat Hg de scheikundige naam van het vloeibare metaal kwik is. Nee, ik ga jullie geen les in scheikunde geven, het gaat hier om de review van de puzzelgame Mercury Hg. Nou denk je misschien, een game over kwik, dat kan toch niet leuk zijn? Nou, na het lezen van deze review is die vraag hopelijk beantwoord!

Alle kleuren van de regenboog

Het hoofddoel van Mercury is om alle hoopjes kwik naar het einde van de mooi vormgegeven labyrintjes te sturen. Dit doe je door kundig de levels te kantelen, en alle obstakels te ontwijken, of juist naar je voordeel te gebruiken. Simpelweg naar het einde van het level rollen is niet altijd genoeg om een level te voltooien. Soms zul je eerst van kleur moeten veranderen om de finishlijn te halen. Dit doe je door je bolletje kwik onder een soort van zwevende ufo te laten rollen. Ook kun je meerdere verschillende kleuren mengen. Heb je paars nodig? Dan kun je dit bereiken door een blauwe en een rode bol samen te voegen. Is dit nog niet genoeg kleur voor je? Dan heb ik goed nieuws. In tegenstelling tot de steriele omgevingen die het origineel op de PlayStation Portable gebruikte, stralen de levels nu als een regenboog. De vormgeving is erg artistiek, en dit wordt versterkt door sfeervolle muziek.

ontbrekende afbeelding

Be kwik!

Heb je alle puzzels opgelost? Heb je iedere elementengroep gevonden? Dan kun je altijd nog proberen je highscores te verbeteren. Meet je liever je skills met andere spelers, dan kan dit doormiddel van online ghosts. Je download zo'n ghost, en dan zie je hoe een andere, op het moment onzichtbare speler het level heeft doorlopen. Aan jou de taak om sneller te zijn dan de ghost, een taak die de competieve speler maar al te graag op zich zal nemen.

ontbrekende afbeelding

Vier doelen

Mercury bestaat uit vier elementgroepen, die onderverdeeld zijn verschillende levels. Je kunt simpelweg de puzzels oplossen en als een speer door het spel heen schieten, maar daar is de ervaren puzzelaar uiteraard nog niet tevreden mee. Om deze soort spelers tegemoet te komen, heeft ieder level drie extra aspecten die je kunt perfectioneren. Zo kun je proberen een zo snel mogelijke tijd neer te zetten, alle collectibles verzamelen of zoveel mogelijk kwik heelhuids over de finishlijn krijgen. Voordat je dit klaargespeeld hebt in ieder level ben je wel wat uurtjes kwijt, waardoor je wel heel veel voor die schamele vijf euro krijgt.

Het eindoordeel van Alex Zweers

Mercury Hg is een vermakelijke puzzelgame, die ook nog eens wat behendigheid vereist. De game is leuk om te spelen, mede door de mooi vormgegeven levels met bijbehorende, soms zelfs opzwepende muziek. Door de online ghosts en de verschillende doelen per level is de replaywaarde erg hoog, wat deze game zeker ten goede komt. Af en toe wil de camera niet helemaal, maar dit kan de pret niet drukken. Nooit geweten dat scheikunde zo leuk kon zijn!

• Pluspunten
  • Strakke vormgeving
  • Leuke gameplay
  • Vriendelijk prijskaartje
  • Minpunten
  • Soms ietwat frustrerend
Gameliner Score

Community

Score

Over auteur Alex Zweers

Alex Zweers Wat ooit begon met een liefde voor Donkey Kong Country: Diddy Kong’s Quest liep uit tot het managen van zijn eigen gamesite. Vandaag de dag waagt Alex zich echter voornamelijk aan “hier krijg ik echt een God-complex van”-games. Onze regelneef - ook wel Captain Plannert genoemd - heeft altijd wel zijn mening klaarliggen, zeker als het gaat om zijn grote passie; gaming.