Mega Man Zero/ZX Legacy Collection
  • ONTWIKKELAAR Capcom
  • EERSTE RELEASEDATUM 25 februari 2020
  • PLATFORMEN Pc, PlayStation 4, Xbox One, Nintendo Switch
  • GENRE Actie, Platform

review: Mega Man Zero/ZX Legacy Collection Xbox One

Als jullie mijn preview van Mega Man Zero/ZX Legacy Collection hebben gelezen, dan weten jullie eigenlijk het grootste gedeelte al. Mega Man Zero/ZX Legacy Collection is een collectie, een bundel met je favoriete Mega Man Zero games. Ondanks dat Capcom redelijk wat features heeft toegevoegd, voelt Mega Man Zero/ZX Legacy Collection als een trip down memory lane, zoals Rudy dat vaak zo mooi zegt. Is er echter genoeg aanwezig om de aankoop te verantwoorden? Dat laat ik jullie vandaag weten.

Mega Man ZeroZX Legacy Collection3

Old School Cool

Het fundament van Mega Man Zero/ZX Legacy Collection is duidelijk. Je krijgt maar liefst zes klassieke games en die behouden allemaal hun eigen gameplay, daaraan wordt niks veranderd. Dit is uiteraard goed, want deze games waren juist populair omdat ze toentertijd tot de top behoorden met de scherpe controls en heerlijke bossfights. Nou ja goed, voor het grootste gedeelte. Je kan niet voorkomen dat de games op sommige fronten ouderwets gaan voelen. Vooral reactietijden voelen vaak oneerlijk en praktische effecten zoals regen zijn vrij irritant. Yup, het is echt old school plezier en frustratie met Mega Man Zero/ZX Legacy Collection. In dat opzicht is niks veranderd.

Er is niks veranderd? Qua gameplay is inderdaad niks gewijzigd, maar ook nieuwe features zijn niet bepaald heel spectaculair. De meeste van de nieuwe aanvullingen zijn vooral gemaakt voor het gemak voor de speler. Zo kun je een eigen checkpoint systeem aanmaken, mocht je de game net wat te pittig vinden. Wil je de game alleen maar spelen voor het verhaal? Dan kan je ervoor kiezen om een casual modus aan te slingeren, waardoor het onmogelijk wordt om dood te gaan. Ik raad je af dit te doen, want uitdaging hoort bij dit soort games. Maar goed, dat de optie er is wil zeggen dat Capcom wel nagedacht heeft om de game beter te maken en toegankelijker voor een groter publiek. Ook zijn er diverse verbeteringen gemaakt in de display van de menu's.

Mega Man ZeroZX Legacy Collection4

Z Chaser jaagt de speler op

Een nieuwe modus die mijn aandacht gelijk trok is Z Chaser. Een speedrunners droom gemixt met het comfort van eventjes snel nog één potje spelen. Met Z Chaser kun je kleine stukjes van de diverse Mega Man Zero games spelen en het opnemen tegen ghosts van andere spelers. Hierbij gaat het natuurlijk om wie het snelst de levels door kan sprinten en de eindbaas kan verslaan. Het is een verfrissende ervaring en gewoon handig, zeker als je niet de tijd of zin hebt om door de gehele campaign te spelen. Op dit moment kun je echter maar kleine stukjes van elke game spelen, dus ik hoop dat het aanbod nog verder uitgebreid wordt in de toekomst.

Verder is de game gevuld met fanservice. Zo heb je een galerij die vol staat met de meeste sublieme art van de Mega Man Zero games. Deze stukken kun je allen bekijken, in alle rust. Daarnaast er is een muziekspeler, met de geliefde soundtracks van de actieplatformer. Alles wat je wilt zien of horen zit inbegrepen bij de Mega Man Zero/ZX Legacy Collection. Je kunt ook speciale kaartjes verzamelen die bepaalde stukken van de game modificeren, zoals het visueel veranderen van middelen. Zie het als een extra achievement systeem.

Mega Man ZeroZX Legacy Collection5

Het eindoordeel van Bram Noteboom

Mega Man Zero/ZX Legacy Collection is voor de liefhebber. Een mooi pakketje met alle games waar de fans van zijn gaan houden. Tuurlijk zijn al deze versies mooi opgepoetst, maar voegen uiteindelijk geen belangrijke nieuwe aspecten toe. Het is leuk voor de fans om opnieuw door de games te spelen en wellicht is er ook wat te ontdekken voor de nieuwelingen. Maar onthoud wat je koopt, een bundel met games die al jarenlang op de markt beschikbaar zijn. Capcom heeft zijn best gedaan het in een mooi pakketje te leveren en daarin zijn ze geslaagd. Nu is het aan jou, de speler, om te bepalen of dat genoeg reden is om de Mega Man Zero/ZX Legacy Collection in huis te halen.

• Pluspunten
  • Voegt wat nieuwe features toe...
  • Compleet pakketje met veel content
  • Mega Man Zero heaven
  • Z Chaser
  • Minpunten
  • ...maar voor de rest niet veel nieuwigheid
  • Behoud wat van de ouderwetse feel
Gameliner Score

Community

Score

Over auteur Bram Noteboom

Bram Noteboom Ons Brammeke is van alle markten thuis. Is hij niet nieuws aan het pennen, dan staat hij wel voor de camera of hangt hij achter de microfoon voor de Game Over-podcast. Een ding is in ieder geval wel zeker, Bram heeft altijd zijn hart op de tong en schuwt niet weg van een pittige discussie. We noemen Bram dan ook niet voor niets "het wonderkind" hier op de redactie.