Review: Medal of Honor Heroes 2 PlayStation Portable

Schuilend achter een paar schamele houten kratten klampen je bezweten handen het geweer steviger vast. Achter je hoor je de kreten van 'n van je gewonde teamgenoten. Snel kijk je om de hoek en schiet je een paar Duitsers een kopje kleiner. 'Nog maar een handgranaatje er achteraan, dan blijven ze wel liggen.' En nu snel maar weer verder door deze hel zien te komen. Die eremedaille heb je nu al wel dik verdiend, denk ik zo.

De held uithangen

De Medal of Honor-games kent inmiddels iedere gamer wel. De eerste games verschenen op de PS1, waarmee EA bewees dat het ook mogelijk was op dat systeem fatsoenlijke first person shooters te maken. Het speelde misschien wel niet zo soepel als toen inmiddels alle pc-games deden, maar het bleven goede games. Inmiddels zijn we al heel wat Medal of Honor-games verder en zijn de games op vrijwel ieder systeem wel uitgekomen. Zo ook op de PSP, waarop maar weinig FPS-games zijn gekomen. Iets van anderhalf jaar geleden kwam MoH Heroes uit voor de PSP, een degelijke game, en nu is er een vervolg uit met de originele naam Medal of Honor Heroes 2. Deze keer verschijnt die overigens niet alleen op de PSP, maar ook op de Wii.

Lekker zonnebloedbaden

MoH Heroes 2 begint meteen al lekker met een dikke schietpartij op het strand. Geen tijd dus voor wat zonnebrandolie en ontspanning, maar wel tijd voor veel kogels in Duitsers knallen en vaak schuilen om je eigen doorzeefde lichaam te helen (dat gebeurt 'magisch' bij alle helden in Medal of Honor). Aangezien de PSP niet zoveel aankan als de consoles of pc's van tegenwoordig is het niet zo druk met vijandige troepen, maar toch komt de sfeer al gelijk sterk over. Grafisch ziet het er goed uit en de geluidseffecten en zachte achtergrondmuziek zijn uitstekend gedaan en komen goed over op de kleine speakers van je PSP. Het gehele spel is niet zo groot, gezien er maar zeven missies zijn om te voltooien. Echter is de gemiddelde missie behoorlijk lang, en je bent als ervaren MoH-gamer er dan ook nog steeds zo'n vijf uur mee kwijt, wat voor een handheld shooter een aardige speelduur is. In iedere missie zitten ook genoeg 'secondary objectives' die je kunt halen, zoals het welbekende documenten stelen en Duitsers van hoge rangen liquideren, zodat het ook boeit om een tweede keer de held uit te hangen.

Move" out!

First person shooters spelen altijd apart, waarbij het belangrijk is een goede besturing te hebben. De pc speelt natuurlijk heerlijk en op consoles gaat het ook wel goed, maar hoe zit het met de PSP? Nou, bij Medal of Honor Heroes 2 laten ze je ervaren dat je soldaatje aardig goed luistert naar datgene wat jij wilt dat hij doet. Het is wel weer even wennen, zoals iedere nieuwe FPS-game op een andere console of met een andere besturing dan je gewend bent, maar het speelt prima. MoH Heroes 2 speelt min of meer hetzelfde als het eerste deel voor de handheld, maar dan net wat soepeler en fijner. Zo snel en efficiënt als op de pc met de muis moet je echter niet verwachten. Helaas is de A.I. niet de beste die je je kunt voorstellen. Zowel de Duitsers als je eigen geallieerde teamgenoten kunnen nogal achterlijke acties uithalen. Toch hindert het niet veel; de vijanden zijn daardoor gemiddeld niet echt makkelijker te verslaan en over het algemeen schuilen ze erg veel en zijn ze voorzichtig. Het feit dat ze dan af en toe wat stomme dingen doen, maakt de game er niet veel minder op, al is het natuurlijk wel jammer.

MoH Heroes 2 heeft eigenlijk alles wat je kunt verwachten van een Medal of Honor-game. Het heeft de juiste sfeer, toffe missies op heel diverse locaties en speelt soepel. Het feit dat het op de PSP is, zorgt er wel voor dat er een paar gebreken aan zitten. Zo speelt het niet zo goed als op andere consoles en is de A.I. niet al te best, maar ondanks dat is het een erg leuke game om te spelen. Het feit dat je met een handheld een FPS-game speelt is op zich al erg tof om te doen, en met MoH Heroes 2 heb je daarbij gelijk een heel goede te pakken, vol sfeer, spanning en actie.

• Goede besturing
  • Sfeer
  • Locaties