Review: Matterfall PlayStation 4

Geplaatst: 15 augustus 2017 08:15
Aangepast: 17 maart 2024 21:16

Matterfall is een side-scrolling shooter ontwikkeld door Housemarque, bekend van onder andere Outland en Alienation. De game speelt zich af in de toekomst waar de wereld is geïnfecteerd door 'Smart Matter'. Deze substantie corrumpeert de robots die net werden aangepast tot superwapens. In Matterfall ben je Avalon Darrow in een hyper modern armour suit, die de wereld van de buitenaardse substantie moet redden. Ze doet dit door de vijanden te vernietigen met haar moves en wapens en terwijl ze ook nog eens de burgers in veiligheid probeert te brengen. Ook heeft ze de mogelijkheid om platforms te creëren en bommen te detoneren met de 'Matter Jet'. Zijn dit de ingrediënten voor een geweldige game? We gaan het zien.

Een mooie wereld met weinig diepgang

Matterfall valt op door heldere graphics, snelle gameplay en de vele details op het scherm. De game bestaat uit drie levels die elk drie sublevels en een boss level bevatten. De achtergrond en de invulling van het verhaal is flinterdun. Na de korte intro begin je de game en wordt er verder niets toegevoegd aan het avontuur van Darrow. Het enige wat een korte introductie krijgt, is een levelbaas. De game doet mij denken aan de Contra-serie van Konami waarbij je de aliens met een ruim arsenaal te gronde richt. Natuurlijk is de achtergrond van zo'n game minder belangrijk. Het gaat tenslotte om het schieten, maar het getuigt van weinig moeite van de ontwikkelaar voor wat extra beleving of voelt hierdoor onaf.

Een armour suit besturen is even wennen

In het begin moest ik erg wennen aan de controls, want in de meeste sidescrollers/platformers is de X-button favoriet. In deze game zit de jump move op de R1-button en dit zorgde in het begin (en in stressmomenten) voor een paar pijnlijke vergissingen. Ik begrijp de keuze van de ontwikkelaar, want het richten en schieten doe je met de rechter analoge stick en dan wordt het lastig om met de X-button te springen. Ook zit je subwapen op de R2-button, Matter Jet op de L2-button en dodge op de L1-button, een vergissing is dus gauw gemaakt. Ondanks de aanvankelijke problemen is het zeker te doen, maar toch zou ik ervoor opperen om in een game de mogelijkheid te laten bestaan om zelf de controls aan te passen.

Niet alleen het schieten maakt een goede shooter

De nadruk in een side-scrolling shooter ligt natuurlijk op het gericht schieten, maar de mogelijkheid om met de dodge move kogels te ontwijken of vijanden te bevriezen, is net zo cruciaal. Het standaardwapen is namelijk niet erg krachtig, maar mochten de vijanden bevroren zijn, dan is het zeer effectief. Door het bevrijden van burgers krijg je verschillende subwapens en verbeterde skills die enige variatie in je arsenaal bieden. Het is soms zo druk dat je de subwapens vergeet te gebruiken net zoals de overcharge mode, die wordt opgeladen door vijanden te verslaan. Ook zijn er Gravity Free Zones waarbij Darrow kan vliegen, maar deze velden zijn niet heel uitdagend of gevarieerd.

In deze sciencefiction omgeving verwacht je ook enige variatie in het aanbod van vijanden, zeker omdat de mogelijkheden ongelimiteerd zijn. Ik vond dit een beetje tegenvallen en helaas zijn de meeste vijanden op dezelfde manier te bevriezen waardoor de bescheiden verscheidenheid niet zoveel uitmaakt. Voor sommige robots moet je gelukkig iets meer moeite doen om ze te verslaan. Wat dan weer wel bevredigend is, is de hoeveelheid vijanden die op sommige plaatsen op je afkomen. Het is prachtig om hier ongeschonden uit te komen en dit wordt beloond met de multiplier bonus die je score aanzienlijk vergroot. Zo kun je jezelf en anderen uitdagen om met Matterfall de hoogste score op de leaderboards te zetten.

Het eindoordeel van Philip Zeldenthuis

Matterfall is een vermakelijke game waarbij de nadruk ligt op schieten, ontwijken en punten verzamelen en niet op het verhaal of de gevarieerde gameplay. Zo zouden enkele screenshots of korte video's het verhaal meer diepgang geven in plaats van het doorlopen van de game level na level. De hoeveelheid levels viel mij ook een beetje tegen en ze zijn redelijk straight forward. De mogelijkheid om later met een behaalde upgrade andere aanpassingen te vinden, a la Mega Man en Metroid, zou een leuke toevoeging zijn. En zo zouden weer nieuwe vijanden geïntroduceerd kunnen worden. De controls waren even wennen, maar zijn na enige oefening en frustratie adequaat voor de sidescroller. Matterfall zou misschien gebaat zijn met een two player mode. Dit zou de game nog chaotischer maken, maar het zou een leuke toevoeging zijn en nieuwe uitdagingen bieden. De game is binnen tien uur uit te spelen en dan zie ik helaas niet veel redenen om de game opnieuw op te pakken. Tenzij je echt bovenaan de leaderboards wil staan natuurlijk.

Aardig
  • Op zijn best in de chaos
  • Prima sidescroller actie
  • Weinig variatie
  • Weinig tot geen plot
  • Is meer uit te halen
Philip Zeldenthuis Eindredacteur

Philip gaat niet van huis zonder zijn rode pen op zak. Ondanks het gebrek aan tijd, heeft hij altijd wel wat tijd over om wat d-tjes en t-tjes te corrigeren of beter nog, voor een groots avontuur in de meest uitgebreide RPG’s. In zijn lange leven heeft Philip al flink wat consoles versleten. Hij is echter nog lang niet klaar!

Packshot Matterfall

-

Sony