Review: Marvel's Spider-Man: Miles Morales - Te kort, maar Miles houdt zich staande PlayStation 4

Geplaatst: 17 november 2020 10:00

Marvel’s Spider-Man is in 2018 uitgekomen. Deze game is en was geweldig om te spelen door de mooie, Marvel Comic graphics en genoeg moves om de vijanden op allerlei acrobatische manieren een lesje te leren. Daarbij was het een interessant avontuur met genoeg verrassingen en een aantal bekende supervillians (Electro, Scorpion, Rhino, Dr. Octopus, enz.). Twee jaar later staat het vervolg al klaar en Insomniac Games is ook weer verantwoordelijk voor dit deel. Dus de verwachtingen zijn hoog vanwege de kwaliteit van het origineel. Toevallig heb ik recentelijk het origineel opgepakt dus ik zit nog redelijk goed in de wereld van rondslingerende spinnen. Laten we eens gaan kijken of Marvel’s Spider-Man: Miles Morales genoeg kwaliteiten heeft om de criminelen mores te leren en of hij zich naast de originele Spider-Man staande kan houden.

Spider-Man en/of Spider-Man?

Marvel's Spider-Man: Miles Morales begint met een korte recap voor de personen die het origineel niet hebben gespeeld. Daar ontmoeten we hem voor het eerst en leren we dat de vader van Miles een politieagent was die tijdens die tijdens zijn werk te komt overlijden. Miles wordt door Peter Parker en zijn tante May opgevangen, want Peter voelt zich deels verantwoordelijk. Miles’ vader is omgekomen tijdens een aanval van Martin Lee die hij als Spider-Man niet heeft kunnen voorkomen. Na de korte avonturen van Miles in het origineel leer je met je krachten om te gaan met hulp van Peter Parker die wel enige ervaring heeft.

Nu je wat gevorderd bent, is het tijd om samen met Spider-Man een gevangen konvooi te begeleiden. Door een beetje onhandige, maar wel grappige actie van Miles loopt het niet helemaal gesmeerd. Toch help je Spider-Man uiteindelijk en kom je erachter ook iets hebt dat hij niet heeft. Je komt erachter dat je een soort elektrische kracht hebt die je met technieken op je vijanden kunt loslaten. Na deze spannende dag kondigt Peter Parker aan dat hij een aantal weken niet in New York is. Miles maakt zich zorgen, maar dit is misschien een goede kans om te oefenen met vechten, je nieuwe krachten te ontdekken, te leren om minder onhandig te zijn en ondertussen de stad veilig te houden.

Miles kan het ook alleen

Ik heb de Marvel Spider-Man comics al lang niet gelezen. In het begin had ik wel even het gevoel dat er niks mis was met Peter Parker en ik snapte niet heel goed waarom er een nieuwe Spider-Man moest komen. Na het spelen van het origineel veranderde dat heel snel, want Miles Morales is een leuke, enthousiaste gozer met zijn hart op de juiste plaats, alleen is hij nog een beetje onwennig met zijn nieuwe krachten. Wat vaak wel tot komische situaties kan leiden. Als Peter Parker onhandig overkomt dan is Miles Morales misschien nog wel erger, maar dat geeft hem ook een bepaalde charme. Peter Parker is je mentor, want je kunt wel wat hulp gebruiken om alle fijne kneepjes van het superhelden vak te leren. Het tijdelijke vertrek van Parker is spannend voor Miles, maar ook enigszins beangstigend. Toch is dit een goede periode om je reputatie te verbeteren, want je bent volgens sommigen niet de echte Spider-Man, maar we zullen ze het tegendeel bewijzen.

Dit is echt het verhaal van Miles Morales en niet van Parker die meer een bijrol heeft. Na de tragische gebeurtenis verhuizen Miles en zijn moeder naar Harlem. Rio is een voormalig lerares die na de dood van haar man gemeenteraadslid probeert te worden. Zij probeert de invloed van Roxxon te beperken in Harlem, want dit is een omstreden bedrijf dat zich specialiseert in futuristische technologie en de alternatieve energie Nuform. Ene Rick Mason werkt voor Roxxon en heeft hen geholpen met het ontwikkelen van hun technologie. Toevallig genoeg ken je hem en zijn zusje Phin nog van vroeger. Nu je weer in Harlem woont, heb je de banden met Phin weer aangehaald. Zo kom je erachter dat zij biotechnologie studeert net zoals haar broer en haal je met haar verhalen uit het verleden op. Ook is de voormalige bende van Martin Li, The Underground, geïnteresseerd in Roxxon, want hun nieuwe leider The Tinkerer wil het hoofd van Research and Development van Roxxon, Simon Krieger, te gronde richten. Daarom valt The Underground hun basissen aan om materiaal van ze te stelen en tegen ze te gebruiken.

Jij probeert de vrede in de stad bewaren, maar gelukkig hoef je niet alles alleen te doen, want Ganke is je beste vriend en hij kent jouw ware identiteit. Hij helpt je via de telefoon door je op de hoogte te houden van de ontwikkelingen en eventuele missies. Hij belt je regelmatig tijdens een missie of het rondvliegen door de stad. Dit is welkome en grappige afleiding zeker als je ondertussen de verschillende vijanden uitschakelt. De focus van de nieuwe superheld en zijn vriend is vooral gericht op Harlem waar Miles de lokale mensen kan helpen. Zo is er een missie voor je oom Aaron Davis en zie je hoe ongemakkelijk het voor Miles is, omdat hij zijn identiteit niet wil onthullen, maar toch zijn oom wil helpen. Ook krijg je hulp uit onverwachte hoek van The Prowler, een beroepsdief Miles’ vader nooit heeft kunnen oppakken. Hij probeert Miles te helpen en dat is wel handig als je tegenover The Underground, de soldaten van Roxxon of andere criminelen staat. Er spelen dus genoeg zaken, want waar komt jouw kracht vandaan en wat is de oorzaak? En waarom helpt The Prowler je en wie is in hemelsnaam The Tinkerer?

Hetzelfde, maar zeker niet vervelend

De gameplay is niet veel anders dan in het origineel. Je kunt weer door New York slingeren om misdaden op te lossen, challenges te behalen, het verzamelen van specifieke objecten of gewoon om te genieten van je stunts tijdens het slingeren. De Marvel comic look geeft je weer het gevoel dat je meespeelt in de comic en het besneeuwde New York met kerstversieringen draagt daaraan bij. Ook de muziek draagt bij aan de immersie, want het is wat funkier met Miles in de hoofdrol, maar het past goed bij de setting en voelt goed als je tussen de gebouwen door slingert. Tevens draagt de look van Miles hier aan bij, want als Spider-Man heb je toegang tot je eigen speciale suits. Deze zijn vrij te spelen met Activity Tokens en Tech Parts. Wanner je nieuwe suits creërt, unlock je suit of visor mods die je vervolgens met dezelfde Tokens en Parts kun maken. Deze mods bieden voordelen tijdens de directe gevechten of als je de vijanden met stealth uitschakelt. Zo kun je met een visor mod bijvoorbeeld meer tijd krijgen om te ontwijken en een suit mod vermindert bijvoorbeeld schade. Je kunt er uiteindelijk twee van ieder gebruiken en het helpt zeker om dit aan te passen naar je speelstijl, want de vijanden kunnen best lastig zijn door de vergelijkbare, futuristische aanpassingen die de bendeleden van Martin Li ook hadden.

Gelukkig heeft Miles naast genoeg moves ook beschikking tot Gadgets, alleen heeft hij er maar vier tot zijn beschikking in tegenstelling tot Parker. Natuurlijk kan een echte Spider-Man niet zonder Web Shooter en je kunt de criminelen hiermee afleiden, aan de muur plakken of verdoven. Met de Holo-Drone komen hologrammen je helpen en met de Remote Mine kun je meerdere doelwitten verdoven. De Gravity Well zuigt de vijanden bijeen en hierdoor kun je je speciale kracht op ze loslaten. Je nieuwe kracht wordt door Genke Venom Power genoemd (because it stings) en hiermee ontlaad je een vorm van statische elektriciteit. Hiermee sla je een getroffen vijand meteen knock out en worden de omringende vijanden door de elektrische ontlading verdooft en zijn ze een gemakkelijke prooi. Tijdens het verhaal ontdek je meerdere variaties van je Venom Power en dit is een welkome hulp tegenover een overmacht aan criminelen. Naast je Venom Power heb je ook een andere nieuwe kracht en dat is het vermogen om een korte tijd onzichtbaar te worden. Dit heeft zeker zijn voordelen en is soms zeer komisch. Je kunt hierdoor met de vijanden spelen of ongezien een plaats delict onderzoeken zonder de woede van de politie op je hals te halen.

New York zit vol met uitdagingen

De vijanden zijn aardig sterk en hebben genoeg klappen nodig, voordat ze neergaan. Met behulp van je supersnelle reflexen, gadgets en suits kon je een aardig eind, maar om een kans te maken tegen de vele soorten criminelen moet je je level verhogen. Je ontvangt experience door vijanden te verslaan, hoofd- of zijmissies te voltooien, challenges te voltooien, misdaden op te lossen, collectibles te verzamelen en bepaalde benchmarks te voltooien. Hierdoor ontvang je skill points en verhoog je sommige stats zoals hp. De Skill Points kun je gebruiken voor drie categorieën en je focussen op één van deze of de Skill Points te verdelen. Door Combat te versterken verhoog je je range en word je sterker. Bij Venom versterk je de Venom Power en leer je nieuwe technieken. In Camouflage kun je je Invisible Power uitbreiden waardoor het sterker wordt, minder energie kost en sneller herlaadt.

Door je touchpad te swipen, open je je telefoon en kun je de beschikbare zijmissies en misdaden zien en selecteren. Ook zijn er speciale missies waarbij je je nieuwe buurtgenoten kunt helpen en de buurt kunt ontdekken. De misdaden die je in de stad tegenkomt zijn weer terug en vergelijkbaar met die uit het origineel. Denk aan een gestolen auto stoppen of een aantal vijanden uitschakelen die de burgers lastigvallen. Al zijn er ook een paar nieuwe waar je bijvoorbeeld een helikopter moet beschermen. Omdat Peter Parker op vakantie is, heeft hij een aantal holografische oefenstations in de stad verspreidt om Miles te helpen. Naast de experience die je verdient met deze Challenges, zorgt het voltooien van deze uitdagingen voor een verbeterde skill. Zo krijg je met het behalen van een Combat Challenge bijvoorbeeld een langere spin-aanval bij het stelen van de wapens. Bij een Traversal Challenge krijg je een extra boost met de boost launch en word je door het behalen van Stealth Challenge minder snel ontdekt als je gezien wordt. De benchmarks zijn ook weer terug (Wall Runing, Freefall) en als je deze behaalt, krijg je experience en stickers. Door de benchmarks en de tricks heb je altijd wat te doen tijdens het slingeren door de stad en je krijgt er ook nog wat voor.

Actievol avontuur, maar een beetje kort

De enige puntjes van kritiek die ik heb, is dat de game niet erg groot is en dezelfde map heeft als het origineel. Het doet daarom in eerste instantie denken aan een zeer uitgebreide DLC, want het verhaal van de game is ongeveer tien uur uit te spelen. Als je alle zijmissies wilt doen voor de Platinum Trophy dan heb je ongeveer het dubbele nodig. Het is maar één hoofdstuk in tegenstelling tot het origineel, want dat heeft er drie en duurt daarom veel langer. Ik had wel meer van Miles’ wereld willen zien. Misschien komt er een uitbreiding, maar die heeft het origineel ook naast de drie hoofdstukken dus dan zou de DLC enorm moeten zijn om dit gebrek goed te maken.

Ook is het dezelfde wereld uit het origineel en ondanks de sneeuw biedt de game ongeveer dezelfde mogelijkheden als Marvels Spider-Man en dat versterkt het DLC-gevoel. Het is natuurlijk begrijpelijk dat ze niet zomaar een andere stad hebben uitgekozen, omdat het verhaal zich in dezelfde stad plaatsvindt. Dat is waarschijnlijk de reden dat de ontwikkeling van de game aardig snel is gegaan in verhouding met het origineel. Het pluspunt hiervan is wel dat je de lay-out van de stad al aardig kent als je tenminste het origineel hebt gespeeld. Ook stap je zonder problemen in het slingeren door de stad en in de gevechten, want de moves en skills zijn vergelijkbaar met deze uit het origineel. Ik ben blij dat Miles zijn eigen avontuur heeft gekregen dat de moeite waard is, maar waarom is het zo kort Insomniac Games. Ik wil meer van Miles Morales oftewel Spider-Man.

1 1 1 1 1 1

Het eindoordeel van Philip Zeldenthuis

Marvel’s Spider-Man: Miles Morales is in principe een waardige opvolger van het origineel. De game bevat een interessant verhaal, een sympathiek hoofdpersonage, acrobatische (stealthy) combat, zijmissies, challenges en genoeg dingen om vrij te spelen en te verzamelen. Alleen is de game niet heel erg lang en is dus snel voorbij. Ik had zeker wel tien extra uren willen hebben, maar misschien maakt een eventuele DLC iets goed. Ook is de lay-out van New York precies hetzelfde als het origineel alleen in een ander seizoen. Verhaaltechnisch een begrijpelijke keuze, maar misschien hadden ze iets nieuws kunnen toevoegen. Helaas heb ik Marvel’s Spider-Man Miles Morales nog niet op de PlayStation 5 kunnen spelen, maar ondanks dat ziet de game er net zoals zijn voorganger geweldig uit en klinkt het goed. Het kan op de nieuwe generatie consoles er alleen nog maar beter uitzien en beter klinken.

• Miles staat zijn mannetje
  • Echt Miles' verhaal
  • Peter Parker heeft een bijrol
  • Geweldige acrobatische combat
  • Genoeg te doen ondanks korte duur
  • Zelfde stad met minder te ontdekken
  • De game duurt niet heel lang
Philip Zeldenthuis Eindredacteur

Philip gaat niet van huis zonder zijn rode pen op zak. Ondanks het gebrek aan tijd, heeft hij altijd wel wat tijd over om wat d-tjes en t-tjes te corrigeren of beter nog, voor een groots avontuur in de meest uitgebreide RPG’s. In zijn lange leven heeft Philip al flink wat consoles versleten. Hij is echter nog lang niet klaar!

Packshot Marvel's Spider-Man: Miles Morales

Spider-Man

Sony