Review: Marvel's Avengers - Nog geen superheldenstatus PlayStation 4

Geplaatst: 10 september 2020 14:00

Als je mijn preview van Marvel's Avengers hebt gelezen dan is het je wellicht opgevallen dat ik niet heel erg positief was over de game. Mijn ervaring was niet heel slecht, maar verre van perfect. Met slechts een korte tijd tussen de bèta en de release van de game had ik dan ook niet hele grote verbeteringen verwacht. Ik kan een tipje van de sluier oplichten als ik zeg dat de game nog steeds perfectie niet benaderd, maar is het voldoende om mensen geboeid te houden? Dat is immers het hele doel van de game, omdat deze nog lang na release ondersteund gaat worden.

Mayday op A-day

Het is A-Day in San Francisco als de zestienjarige Kamala Khan haar helden gaat opzoeken. Als groot fan van het superheldenteam is dit een dag waar ze bij moet zijn. Nietsvermoedend van wat haar die dag te wachten staat doet ze mee aan een fan-wedstrijd en ziet ze die dag haar helden van dichtbij. Wanneer de Avengers het podium betreden om de fans toe te spreken en de winnaar van de wedstrijd bekend te maken ontvouwt zich op de achtergrond een doemscenario. De Golden Gate Bridge wordt aangevallen en de superhelden snellen zich naar het plaats delict om verdere escalatie te voorkomen. Oog in oog met deze vijand blijkt het een hinderlaag te zijn waar zij totaal niet op hadden gerekend. Het resulteert in een aanslag op San Francisco, waardoor de publieke opinie zich tegen de superhelden keert. De Avengers vallen op die dag uiteen.

Kamala Khan weet die dag, net als veel anderen, te ontkomen. Toch heeft de aanslag wel effect op haar gehad. Ze heeft er namelijk superkrachten aan over gehouden. Niet alleen Kamala heeft dit ondervonden, maar heel veel mensen beschikken plots over krachten waarmee ze behoorlijk wat schade aan kunnen richten. Bij gebrek aan een superheldenteam wordt A.I.M. opgericht. De wetenschapper achter deze organisatie vertrouwt op de wetenschap en technologie om het op te nemen tegen superkrachten en de wereld veilig te houden. Al snel komt Kamala Khan erachter dat de intenties van A.I.M. niet helemaal plausibel zijn en besluit zij het heft in handen te nemen. Ze gaat op zoek naar de oud leden van de Avengers om ze weer bij elkaar te brengen en A.I.M. te stoppen. Crystal Dynamics en Square Enix hebben met dit verhaal een toffe basis gecreëerd voor de game. Het unieke verhaal is goed aangevlogen en biedt een interessant plot waarin ook de onderlinge verhoudingen tussen de superhelden goed naar boven komen.

Geen filmsterren in de game

Voorafgaand aan de release van Marvel's Avengers was er veel te doen rondom deze game. Er kwam veel kritiek vanuit de gamers dat de personages niet lijken op hun filmische counterparts. Iets waar ik mijzelf niet in kan vinden. Helemaal prima hoor, dat je graag als Scarlett Johansson of Robert Downey Jr. speelt, maar ik begrijp niet dat mensen zich daar druk over maken. De personages zijn stuk voor stuk prima en je hebt direct door wie wie is. De grootste fout die Crystal Dynamics en Square Enix in mijn ogen hadden kunnen begaan is door te pogen de personages te doen lijken op de filmacteurs. Gelukkig is dat niet gebeurd. De personages komen overigens nog beter tot hun recht door de geweldige voice acting, want daar kunnen veel andere games nog best van leren. De stemmen brengen de personages echt tot leven en passen stuk voor stuk bij de figuren waarvoor ze zijn ingesproken.

De game zit bommetjevol. Niet alleen met de nodige actie en missies, maar vooral ook met opties en keuzes. Je kunt namelijk je personages levelen en upgraden, mocht je daar de tijd in willen investeren. Want als je je daar echt toe wil zetten dan is het zaak dat je er veel tijd in investeert. Dat hoeft op zich niet zo erg te zijn, maar je hebt zoveel opties en aanvallen om vrij te spelen dat er ook een groot deel tussen zit dat je waarschijnlijk nooit gaat gebruiken. Het is eigenlijk te complex in elkaar gezet en dat is jammer, want daardoor verlies je sneller je interesse in het verbeteren van je superheld. Daarnaast is ook de performance van de game niet helemaal zoals het moet zijn. Ik heb van diverse mensen gehoord dat zij meerdere keren hebben gehad dat hun game is gecrashed. Bij mijn speelsessies bleef het vooral beperkt tot het vast blijven hangen van audio, niet of laat ingeladen textures en andere kleine bugs en schoonheidsfoutjes.

Single- en multiplayer

Vaak zie je dat dit soort games vooral leunen op single- of multiplayer, maar in het geval van Marvel's Avengers mag je best stellen dat het voor beiden geldt. Crystal Dynamics heeft namelijk een ontzettend vermakelijke singleplayer campaign neergezet dat boordevol actie, humor en leuke scenes zit. Ik heb me oprecht enorm vermaakt met de singleplayer. Het enige dat mij tegenviel is de diversiteit aan vijanden. Het past natuurlijk bij het verhaal dat je het vooral opneemt tegen de robots van A.I.M., maar dat maakt het ook erg eentonig. Dan heb je ook nog vijanden die net even anders zijn, maar in de basis op dezelfde manier vechten waardoor het allemaal zeer repetitief aanvoelt. Vooral omdat die vijanden gewoon een beetje saai zijn. Zo nu en dan heb je een sub boss die nog wat van afwisseling erin brengt en dat is fijn, maar dat gebeurt helaas te weinig.

Als je de singleplayer eenmaal hebt doorgespeeld is het hoog tijd voor de multiplayer en daar ontvouwt zich het grootste probleem van Marvel's Avengers. De missies die je daar moet spelen zijn namelijk erg eentonig. Het komt er op neer dat je in een level start, je naar buiten moet om een ondergrondse basis te vinden en wanneer je deze uiteindelijk hebt gevonden - wat dankzij je tracker kinderlijk eenvoudig is - moet je je een weg door de basis zien te vechten. Die buitenwereld is vaak enorm groot, dus als je wil kun je best op ontdekking gaan om kistjes te vinden. Alleen heb je niet de beschikking over een minimap, dus je kunt niet goed bijhouden waar je allemaal heen kunt, waar je geweest bent en wat er bij je in de buurt zit. De herspeelbaarheid van Marvel's Avengers zit hem vooral in alles wat je kunt unlocken. Voor ieder personage kun je een vrachtlading aan skins vrijspelen en zeg nou eerlijk, wie wil niet met Hulk in een driedelig pak schurken de vernietiging inslaan?

Het eindoordeel van Patrick Lamers

Marvel's Avengers is vermakelijker geworden dan ik op voorhand had gedacht. De onterechte kritiek over het uiterlijk van de personages is de mond gesnoerd door deze stuk voor stuk goed in de game te presenteren, ondersteund door de zeer goede voice acting. Afgezien van wat technische problemen die waarschijnlijk in de loop van de tijd wel opgelost gaan worden zit het grootste probleem van de game hem in de multiplayer, waarbij ik mij oprecht afvraag of het leuk genoeg is om het te blijven spelen. Uiteindelijk kan ik wel zeggen dat ik mij prima heb vermaakt.

• Goede singeplayer
  • Uitstekende voice acting
  • Actie, spanning en avontuur
  • De Avengers
  • Genoeg te doen
  • Technische problemen
  • Onnodig ingewikkelde structuur
  • Multiplayer wankelt nog
Patrick Lamers Hoofdredacteur

Als Hoofdredacteur zijnde is Patrick altijd op de hoogte van de laatste nieuwtjes. Denk jij met een dikke scoop te komen, dan is Patrick je geheid al voor. Deze turbopapa’s gameverslaving begon ooit met DKC en The Legend of Zelda, maar kent vandaag de dag geen grens! Zelfs een tweeling in de luiers weet hem niet van zijn passie weg te houden.

Packshot Marvel's Avengers

-

Square Enix