Review: Mario vs. Donkey Kong: Tipping Stars Nintendo 3DS

Een iconisch oud beeld in de gamewereld: een loodgieter die het opneemt tegen een grote aap " Ik kan mij nog wel herinneren dat ik als mannetje van dertien een nieuw Game Boy-spelletje mocht uitzoeken. Als enig kind ben ik altijd redelijk in de watten gelegd, dus ik weet niet zeker wat de gelegenheid hiervan was, maar het was wel redelijk speciaal. Games kreeg ik nooit zomaar, want mijn ouders vonden het veel te duur. Games waren destijds gemiddeld overigens duurder dan tegenwoordig, geloof het of niet, dus echt ongelijk hadden mijn ouders niet. Ik wist niet wat ik moest kiezen, want er was weinig goeds op de markt (lees: in de winkel) op dat moment, dus koos ik maar Donkey Kong. Nintendo zelf heeft de game gemaakt, dus zal wel tof zijn, toch?

Blockey Kong

Eenmaal thuis gekomen dacht ik in eerste instantie dat ik mijn ouders een heel hoog bedrag had laten neertellen voor enkel de originele arcade Donkey Kong-game, want het waren precies de originele levels. Damn, dat is snel saai, en beetje zonde van die zestig gulden " Wat bleek: na de originele arcadelevels begon de game pas echt, en bleek het een supervette, verslavende puzzelgame te zijn. Uren heb ik zitten turen naar de groene hoofdpijngenererende schermpje, en wat een pret heb ik beleefd aan die game. Toen voor de GBA de spirituele opvolger Mario vs. Donkey Kong verscheen, zorgde ik ervoor dat de winkelier in de lokale gameshop er alvast eentje achterhield voor mij. Echter wist deze game niet dezelfde verslaving op te wekken, al weet ik niet waarom, want de game is echt wel goed. Sfeertje denk ik, want de muziek en sfeer was heel gaaf bij die oude titel.

Ape up your sleeve

De puzzelgameserie van Nintendo genaamd Mario vs. Donkey Kong gaat al een tijdje mee, zoals je hebt kunnen lezen namelijk al uit de tijd van de oude grijze koelkast-sized Game Boy. De naam Mario vs. Donkey Kong kwam echter pas bij de GBA-versie, welke een spirituele opvolger is van Donkey Kong op de oude Game Boy. Het is niet de meest bekende gamereeks van Nintendo, noch is het eentje die Nintendo erg veel budget en aandacht geeft lijkt het, want de laatste paar titels zijn allemaal enkel digitaal uitgekomen. Dat betekent echter niet dat de games ook minder goed zijn, ook al gaan de titels volgens mij langs veel mensen. Ook blijkbaar bij mensen die de serie heel gaaf vinden, want ik kwam er pas achter dat er al vijf games waren in totaal, toen mij gevraagd werd om het zesde deel te reviewen, genaamd Mario vs. Donkey Kong: Tipping Stars.

Lemminiaturings

Vanaf het tweede deel, Mario vs. Donkey Kong 2: March of the Minis, bestuur je niet meer Mario zelf, maar meerdere opwindminiatuurspeelgoed-Mario's, die vanaf het deel ervoor werden geïntroduceerd. De games zijn sindsdien nog meer puzzelgeoriënteerd geworden en lijkt het redelijk op Lemmings, zonder overigens echt een rip-off te zijn. Er zijn ook maar weinig games die zo spelen, dus beetje lenen mag gerust naar mijn mening. Tipping Stars is overigens al het tweede deel op de 3DS, het eerste deel is "Minis on the Move", waarbij de puzzels ook met diepte werken en je ook de levels kunt bouwen vanuit kubussen. Met Tipping Stars ga je weer meer terug naar de oude delen, en speelt, bouwt en puzzelt het volledig 2D.

Knutselende loodgieter en aap

Ja, dat las je goed, je kunt zelf levels bouwen! Dat kan al vanaf deel twee, en is hier weer verder uitgewerkt, met deze keer StreetPass- en Community-mogelijkheden. De StreetPass-mogelijkheden heb ik niet uit kunnen proberen, want ik trof niemand in mijn omgeving deze dagen, maar de community is al net als bij LittleBigPlanet knallend van de content. En ook net als bij LBP vol van heel leuke, door mensen zelf gemaakte levels, welke je ook kunt downloaden als je wilt. Zelf bouwen is ook vrij makkelijk om te doen, en je kunt er leuk op los knutselen. De naam "Tipping Stars" werd mij pas duidelijk bij de community, waarbij je de designer sterretjes als "fooi" kunt geven. Hiermee kun je bouwobjecten unlocken, zodat je nog coolere levels kunt maken.

Hoe puzzelen de levels?

De puzzels werken net als bij Lemmings dat je allerlei tools moet gebruiken om je minipoppetjes in juiste banen te geleiden naar de exit(s). Het wisselt ook hoeveel minis je bedient, en hoeveel deurtjes dat ze door moeten. Je kunt allerlei objecten plaatsen: bruggen, muren, springveren, buizen, noem maar op. De moeilijkheid loopt steeds verder op en telkens worden spelelementen toegevoegd. De stijl van puzzels wisselen per wereld, waar er acht van zijn en ieder ook acht levels heeft. Zo heb je bij de industriële wereld lopende banden die je van richting kunt veranderen in je puzzel. De levels zijn allemaal niet zo groot, waardoor je je puzzelsessies kort kunt houden. Daarnaast moet je ook de hele puzzel opnieuw doen als er iets fout gaat, dus bij lange puzzels was dit niet leuk geweest. Haal je alles perfect in een level bij een puzzel door naast het op te lossen binnen een bepaalde tijd ook alle muntjes te verzamelen, dan krijg je een gouden beker. Hoe meer je goud haalt, des te meer bonuslevels je vrijspeelt, wat er 24 in totaal zijn. Ruim genoeg te doen dus!

Mario vs. Donkey Kong: Tipping Stars is weer een leuk spel in de reeks, met een frisse manier van 2D Lemming-style puzzelen. De game kost in de eShop slechts € 20,-, waarvoor je heel wat content krijgt. Je hebt ruim tachtig levels standaard in de game, maar dankzij de community waar mensen zelf levels bouwen, is er zelfs potentieel eindeloos veel content. Er zitten ook veel heel leuke zelfgemaakte levels tussen, en op dit moment komen er elke dag een hoop bij. Enige punt van kritiek is dat er niet een verhaal aan zit, en het daardoor ondanks al zijn schattige charme toch wel wat mist hierdoor. Je hebt wel soort van boss-levels waarbij een miniatuurtje bezeten wordt, en je deze moet vermijden tot je een hamer vindt, als onderdeel van de puzzel. Dit voegt wel wat toe aan het eind van een wereld, maar verder blijft het puur een beetje puzzelen. Niks mis mee, maar je ziet dit maar weinig bij Nintendo dat er geen verhaal aan zit. Gelukkig is er eindeloos veel puzzelplezier, en Lemmings had ook nooit een verhaal " Al vind ik daarom Lemmings 2 (met wel een soort verhaal en doel), daarom toch leuker. Tip voor de volgende Mario vs. Donkey Kong! Deze game tip ik daarom vier van de vijf stars.

• Leuke puzzels
  • Zelf puzzels maken
  • Schattige kinderspeelgoedstijl