Review: Mario Sports Superstars Nintendo 3DS

Geplaatst: 18 maart 2017 10:00
Aangepast: 17 maart 2024 20:08

De Wii heeft in huize Grasso voornamelijk Mario's sportgames afgespeeld. Van voetbal tot basketbal en van de zomerspelen tot de winterspelen. Alle sporten die mijn besnorde vriend beoefent, toverde de Wii op mijn beeldscherm. Nu kan ik weer actief sporten met Mario en wel in Mario Sports Superstars. Of deze verzameling aan sporten mij weer zo aantrekt op de Nintendo 3DS is echter nog maar de vraag.

Paardrijden

Paardrijden is veruit de beste en meest uitgediepte sport, van de vijf sporten, die te beoefenen is in de game. Voordat ik de game kreeg, leek paardrijden de sport te worden die ik enkel ging beoefenen om te testen of het leuk was. Nu ik de game al even heb, is het de sport geworden waar de meeste tijd in is gegaan. Het racen op paarden voelt aan zoals Mario Kart, maar dan zonder power-ups. Wel moet je wortels pakken om de energie van je paard aan te vullen en sterren voor een tijdelijke extra power-boost. Het paard waarmee je besluit te racen, wordt ook nog eens je grote vriend. Geef hem (of haar) een naam en verzorg het beest op de boerderij. Want jawel, er zit zelfs een kleine paarden-sim in. Borstelen, aaien, voeden en voorzien van nieuwe accessoires behoren allemaal tot de mogelijkheden. Alles helpt om je paard in top conditie te krijgen en te houden. Hiermee is deze sport de meest uitgediepte sport die er tussen zit.

Voetballen

Voetbal is echt mijn sport, al vind ik vele sporten leuk. Toch blijft voetbal voor mij de sport onder de sporten. Al eerder voetbalde ik samen met Mario en vrienden en dit beviel mij prima. Als FIFA-speler moet je wel even wennen aan de controls en het feit dat je niks met je klasse kunt. Want zoals dat ook in de andere sporten van doen is, is geluk een grote factor. Dit heeft er toe geleid dat ik meermaals mijn 3DS dichtklapte uit pure frustratie. Helaas geldt dit voor alle sporten in deze collectie en dat is soms niet fijn. In het echte leven dolt Messi je er namelijk ook niet zomaar uit met enkel geluk. Daar moet je hard voor trainen.

Golfen

Golf is, naar mijn mening, een van de leukere sporten in de collectie. Dit komt doordat geluk een mindere rol speelt en het meer om skill draait. Dat komt vooral duidelijk naar voren wanneer je alleen speelt en gewoon het aantal slagen wil halen om een hole te voltooien. Daarnaast kan je nog aan de slag met allemaal mini-games die in de bekende sport verstopt zitten. Zo moet je door ringen slaan en zo dicht mogelijk bij de hole komen in 'n slag. Nog steeds niet extreem diepgaand, maar daarvoor moet je deze sportcollectie ook niet spelen.

Honkbal

In Europa is honkbal minder populair, maar mede dankzij de huidige resultaten van onze nationale ploeg is de sport wat populariteit aan het winnen. Toch is het voor mij de minst fijne sport die in de collectie zit en dat heeft niks met kennis over de sport te maken. Voor elke sport krijg je een korte tutorial waar de besturing wordt uitgelegd. Nou is dat voor deze sport niet extreem moeilijk te noemen, maar toch werkt het niet optimaal. Dat komt omdat het, tijdens het slaan van de bal, pas laat te zien is waar je heen moet bewegen om te slaan. Zelfs na de nodige potjes zag ik nauwelijks welke richting de bal opging. In een reeks met casual sportactiviteiten voelt deze activiteit als een vreemde in de bijt. Het lijkt haast een simulatie en dat komt de game niet ten goede.

Tennis

Tennis is voor mij echt zo'n sport die ik tussen een paardenrace en een potje golf doe. De controls zijn simpel, maar werken dermate fijn dat het leuk wordt. Geluk speelt een wat mindere rol dan kwaliteit en de power-ups, die je met knoppencombinaties gebruikt, zijn leuk gevonden. Na een paar potjes snap je precies welke knoppen je wanneer moet indrukken en dan speelt deze sport heerlijk weg.

Te weinig diepgang en uitdaging

Even kort samengevat heeft deze game nogal wat puntjes waarop het niet doet wat je hoopt van een dergelijke game. Zo hebben alle sporten, op paardrijden na, weinig tot geen diepgang. Je kunt toernooien en mini-games spelen, maar daar stopt het dan ook wel mee. Daarnaast speelt geluk een veel te grote rol en is al je kennis van een bepaalde sport rijp voor de prullenbak. Leuk voor de jongere doelgroep die een makkelijke game zoeken, maar ik wil uitgedaagd worden.

Het eindoordeel van Bobby Grasso

Mario Sport Superstars speelt heerlijk weg, maar mist enorm veel diepgang. Ook het feit dat geluk zo'n grote rol speelt, maakt het spelen van de game soms frustrerend. De grootste verrassing van de game is het paarrijden waarbij de diepgang juist wel weer gevonden kan worden in het verzorgen van jouw eigen paard. De keuze voor deze sport lijkt in eerste opzicht zeer verrassend en apart, maar pakt enorm goed uit. Wellicht moet Nintendo een Mario Horse Races uitbrengen? Ik zou hem kopen! Al met al is Mario Sports Superstars een leuke verzameling aan sporten waar je toch wel de nodige uurtjes in kunt stoppen. Vijf sporten voor de prijs van 'n is en blijft een goede deal.

• Vijf sporten voor 'n
  • Paardrijden is de leukste sport
  • Mario Kart met echte paardenkracht