Review: Mario & Sonic op de Olympische Winterspelen Nintendo DS

Geplaatst: 1 november 2009 11:05

Sinds Mario & Sonic op de Olympische Spelen, zijn de twee ex-concurrenten dikke vrienden met elkaar. Samen bestrijden ze het kwaad terwijl ze ook een leuk competitief Olympisch spelletje kunnen spelen. De Olympische Winterspelen komen eraan en dat is een goed excuus voor onze loodgieter en egel om de sportschoenen weer aan te trekken.

Ga boeven vangen!

Allereerst wil ik zeggen dat ik Mario niet helemaal begrijp. In games als Super Mario Galaxy is Bowser zijn grootste vijand, maar wanneer we een Mario Kart of Mario Tennis spelen is het opeens een competitief spelletje geworden waar iedereen tegen zijn verlies kan. Ik dacht nog dat Sonic zich nooit naar dit niveau zou verlagen, maar het lot beslist blijkbaar anders. Ook Sonic speelt een gezellig spelletje verspringen met zijn aartsvijand Dr. Eggman. Ik zeg Mario & Sonic; ga boeven vangen!

Avontuur

Bovenstaande alinea wilt niet zeggen dat ik Mario & Sonic op de Olympische Winterspelen niet leuk vind. Eigenlijk is deze game best vermakelijk. Zodra ik de game startte, kon ik kiezen uit singleplayer, multiplayer en adventure modus. Mij leek de Adventure modus wel wat, dus daar begon ik mee. In deze modus doe je eigenlijk de verschillende Olympische sporten in een ondiep verhaal, maar het mooie is dat de sporten wel goed aan elkaar worden gelinkt. Je loopt van en naar een evenement toe, waar je vervolgens te horen krijgt dat je eerst een bepaald voorwerp nodig hebt (bijvoorbeeld ski's) om mee te doen aan het evenement. Je gaat dan zoeken naar het voorwerp waarna je vervolgens het evenement kan doen. Adventure modus is eigenlijk een te groot woord voor deze koppeling van minigames, maar het is beter dan uit een lijst alle sporten gaan doen.

Bowser & Eggman BV

Het verhaal begint wanneer de Olympische Winterspelen bijna van start gaat. Opeens komen Bowser en Dr. Eggman eraan, die alle kristallen meenemen. Deze kristallen zorgen ervoor dat het sneeuwt en koud is in de wereld. Waarom hebben Bowser en Dr. Eggman deze gruweldaad verricht? Ze willen namelijk zelf een Olympische Winterspelen organiseren. De boeven!

Fantastische fantasie

Als je aan de Olympische Winterspelen denkt, zal je waarschijnlijk alleen de standaard wintersporten in gedachte hebben. Gelukkig is dit bij Mario & Sonic op de Olympische Winterspelen niet zo. De eerste wereld waarin je komt bij bij de Adventure Modus heeft nog wel de standaard sporten, maar later zul je ook fantasiesporten gaan beoefenen. Ik moet zeggen dat ik deze sporten leuker vond om te doen dan de normale sporten. De fantasiesporten maken meer gebruik van de stylus van de Nintendo DS, terwijl de normale sporten vooral veel eisen van je buttonbashing-skills. Iets wat de vorige Mario & Sonic ook al had.

Persoonlijk heb ik niks tegen buttonbashing. Het vereist wat minder van je vaardigheden dan bijvoorbeeld een fighter, maar zo heeft iedereen bij de multiplayer gelijke kansen. Over de multiplayer heb ik overigens wel mijn vraagtekens. Zo kan je de Single card download play doen. Dat is natuurlijk al heel mooi meegenomen, maar spelen via Nintendo Wi-Fi is nog leuker. Ook in het boekje stond dat het mogelijk was, maar ik kon de modus nergens vinden. Ik kon alleen mijn statistieken vergelijken met die van anderen. Dat vind ik een groot minpunt, want deze game schreeuwt erom om via multiplayer gespeeld te worden. Nu heb je natuurlijk niet altijd vrienden bij je. Nintendo Wi-Fi zou daarvoor een ideale uitkomst zijn.

Het eindoordeel van Wouter van der Putten

Mario & Sonic op de Olympische Spelen is een leuke game. De game kent een Adventure Modus die alle sporten op een leuke manier aan elkaar koppelt. Ook de sporten zelf gaan verder dan de standaard sporten en dat is een goed ding. Het gebruik van de stylus is ook heel leuk gedaan in de 'fantasiesporten'. Jammer genoeg kon ik geen Nintendo Wi-Fi modus bespeuren en dat vond ik wel erg jammer, want deze game is nog het leukst als je het met iemand anders kan spelen. Zonder vrienden gaat deze game helaas snel vervelen.

• Adventure modus
  • Naast normale sporten ook fantasiesporten
  • Sommige sporten maken goed gebruik van het touchscreen