• Ontwikkelaar SEGA
  • Eerste releasedatum 24 juni 2016
  • Platformen Nintendo Wii U, Nintendo 3DS
  • Genre Party
  • Gameliner score

Review: Mario & Sonic op de Olympische Spelen: Rio 2016 - Nintendo 3DS

Mario en Sonic zijn terug van weggeweest en verschijnen wederom zij aan zij in Mario & Sonic op de Olympische Spelen: Rio 2016. Sinds 2007 is er om de twee jaar een nieuwe versie van de game uitgekomen. Zoals gewoonlijk kan je weer uit een aantal speelbare Olympische-evenementen kiezen en alle bekende gamehelden uit de Mario en Sonic games zijn weer van de partij. Van Sonic tot Mario en Dr. Eggman tot Dry Bowser, ze staan allemaal klaar om te strijden voor die felbegeerde gouden medailles. Of deze game beter is dan de voorgaande versie is nog maar de vraag, maar 'n ding is zeker. Ik ga het voor jullie uitzoeken.

ontbrekende afbeelding

Welkom in Rio: tijd om te kiezen

Mario & Sonic op de Olympische Spelen: Rio 2016 heeft een verhaal-modus die best amusant is. Je bent net aangekomen in Rio om deel te nemen aan de Olympische Spelen en je wordt aangesproken door twee Mii's in een Mario- en Sonic-kostuum. Direct vragen ze of je even wil kiezen tussen Mario's of Sonic's sportschool. Wanneer je een kant gekozen hebt, mag je direct door naar het eerste evenement van de spelen. Je mag wel eerst even trainen in een van de sportscholen van Sonic of Mario, voor je je entree maakt op het eerste evenement.

Trainen in de sportscholen is een aardige toevoeging aan de verhaal-modus aangezien je allerlei sporten te zien krijgt die je niet in de vrije modus kan spelen. Sporten zoals zeilen, schermen, synchroonzwemmen en nog een paar andere passeren allen de revue. Door de trainingen te winnen krijg je ervaringspunten om te levelen en ook verdien je een aantal appels (ja, dat lees je goed). Een niveau geeft je toegang tot outfits zoals een ruiterkostuum of een hardloop tenue, maar ook een sambajurk of een Tails-kostuum, die je kunt kopen met de gewonnen appels bij de lichtblauwe Yoshi. De vreemdste combinaties komen voorbij, een ridderharnas met een motorhelm en een ruiterkostuum met een enorme bloem op je Mii's hoofd.

In ieder evenement, strijd je tegen een personage van de rivaliserende sportschool. Eerst neem je deel aan de voorrondes om je te plaatsen en vervolgens mag je door naar de finale om het op te nemen tegen je rivaal. Waarschijnlijk heb je in de tussentijd op de kaart een ster-markering gezien. De ster-markering geeft aan dat je een droom-event mag spelen tegen een karakter dat uitblinkt in de sport van de dag. Als je wint, mag je met het desbetreffende karakter spelen in de Quick Play-mode.

ontbrekende afbeelding

Minigames, minigames en nog meer minigames

Mario en Sonic op de Olympische spelen: Rio 2016 bestaat uit het eindeloos herhalen van minigames die op een gegeven moment allemaal op elkaar beginnen te lijken. Bij aanvang van de game was het leuk om ze te spelen, maar wanneer je drie evenementen heb gehad, heb je ze ook allemaal wel weer gezien. Daarbij is de besturing af en toe om te gillen, zo slecht reageert het. Er is een kajak-evenement waarin je als een malloot met de control stick rondjes moet draaien en pas nadat de CPU's weg zijn, besluit de game eindelijk te reageren.

Ik kan me het kleiduiven schieten nog herinneren van een eerdere uitgave en dat zat toch beter in elkaar dan dat het nu is geregeld. In deze versie moet je de 3DS kantelen om je doel in het vizier te krijgen. Helaas reageert de besturing, ook hier, iets te slordig en te langzaam om het leuk te houden. Een evenement waarbij blazen in de microfoon het enige is wat je doet, is ook niet alles. Natuurlijk zijn er ook evenementen waarbij de besturing wel werkt en zelfs erg leuk zijn om te blijven spelen. Persoonlijk vind ik Droom-boogschieten en tafeltennis erg leuk om te doen. Droom-evenementen zijn vanaf het begin beschikbaar en dat is erg fijn, aangezien ze een grotere uitdaging vormen voor ervaren spelers.

ontbrekende afbeelding

Laten we de marathon te lopen

Een marathon lopen behoort niet tot mijn favoriete bezigheden, maar je wordt aangespoord door het spel om gezellig een stukje te gaan lopen met je 3DS op zak. Wanneer je genoeg loopt, krijg je meloenen als beloning. Met dit fruit kan je bij de gele Yoshi sportspullen kopen, zoals: golf clubs, bokshandschoenen en zelfs paarden. Deze spullen hebben allemaal een andere kracht die je helpen om de hoofdevenementen, die deze sportspullen gebruiken, makkelijker te maken. De nieuwe spullen kunnen echter alleen gebruikt worden door je Mii en niet door de Mario- en Sonic-helden.

Hoewel het fijn is dat de focus meer ligt op de speler zelf en minder op Mario en Sonic, is het toch jammer dat je de boosts niet kan krijgen met bijvoorbeeld Blaze tijdens het ritmisch gymnastiek-evenement in Quick Play. De enige "boosts" die je krijgt voor dat evenement zijn namelijk andere liedjes of effecten, zoals een glitter-attribuut. Als laatste wil ik dan toch even de multiplayer-functionaliteiten aanhalen. In deze modus staat een wereldscoreboard tot je beschikking en kan je plaatselijk tegen elkaar strijden voor de overwinning. Meer is er niet, wat erg jammer is voor de spelers die willen zien hoe ze presteren tegenover andere spelers. Het spel draait om het strijden in de Olympische Spelen, het grootste internationale toernooi op de wereld. Het wereldscoreboard geeft op het moment zelfs alleen de resultaten van het zwem-evenement aan. Met deze minimale inzet weet Mario en Sonic op de Olympische Spelen het podium helaas net niet te halen.

ontbrekende afbeelding

Het eindoordeel van Ciska Dockhorn

Mario & Sonic op de Olympische Spelen: Rio 2016 is niet de beste game die Nintendo ooit heeft uitgeven, maar ook zeker niet de slechtste. De verhaallijn is leuk om te doorlopen, aangezien je voor zowel Mario als Sonic kunt kiezen. De minigames zijn echter op een gegeven moment simpelweg niet meer leuk om te spelen, zeker wanneer het spel niet registreert wat je precies aan het doen bent. De kostuums voegen niet echt iets toe aan de game, al is het wel grappig om je Mii op een paard te zien gekleed in een sambajurk. Ik had liever een ander systeem gezien voor het verbeteren van je stats. De game is leuk om af en toe uit de kast te trekken, maar een marathonsessie met Mario en Sonic is geen goed idee.

• Pluspunten
  • Verhaallijn is leuk bedacht
  • Meer verschillende evenementen in de verhaallijn