review: Mario + Rabbids Kingdom Battle Nintendo Switch

Niemand zag het aankomen, maar er is een onwaarschijnlijke samenwerking tot stand gekomen. Ubisoft en Nintendo slaan namelijk de handen ineen en presenteren Mario + Rabbids Kingdom Battle op de Nintendo Switch. De Rabbids zijn beland in het Mushroom Kingdom en zetten heel het koninkrijk op zijn kop. Weet jij samen met Mario en zijn vrienden een weg te banen door de waanzinnige gevechten tegen de doorgedraaide Rabbids?

onbekend

[Kopje] Een kleurrijke wereld boordevol knotsgekke Rabbids [/Kopje]
De rust in het Mushroom Kingdom wordt plotseling verstoord door de Rabbids, die in hun was-tijdmachine arriveren. Ze komen hier terecht doordat ze in een lab van een onderzoekster een apparaat vinden waarmee ze samensmelten met de Mario-wereld en diens inwoners. Zo zijn er allerlei rare en vijandige Rabbids ontstaan die Mario met zijn team moet zien te verslaan om zo het Mushroom Kingdom te redden. Dit redden doe je door middel van turn-based gevechten en het oplossen van puzzels in de verschillende werelden.

Er zijn vier werelden waar jij samen met een team doorheen kunt reizen. Iedere wereld heeft ook zijn eigen thema, met daarin vijanden die een kostuum dragen die bij het desbetreffende thema hoort. Zo zijn er Rabbids met cactussen in de Woestijn-wereld en Rabbids met pompoenen in de Spook-wereld. Ook worden er zo nu en dan nieuwe vijanden geïntroduceerd. Iedere (nieuwe) vijand vereist weer een andere strategie om te verslaan. Ook kunnen deze vijanden na verloop van tijd dezelfde skills gebruiken van de teamgenoten, wat de game lastiger maakt in de latere levels. De vijandige Rabbids kom je tegen in mooie werelden waarin je vrij kunt rondlopen. Regelmatig heb ik stilgestaan om de gave, mooie omgeving en achtergronden goed te bekijken. Zo zijn iconische plaatsen zoals, Peaches' Castle, echt een lust voor het oog en geven ze deze game de vertrouwde Mario-sfeer.

In deze werelden zijn ook allemaal kisten verborgen, waarin nieuwe wapens, Orbs en artwork kunnen zitten. Na een wereld te hebben voltooid, krijg je de keuze om deze opnieuw te spelen om zo de nieuwe vaardigheden te gebruiken en nieuwe gebieden, die eerder niet bereikbaar waren, te verkennen. Dit vond ik zeker leuk om te doen aangezien de levels niet erg lang zijn. De werelden zitten daarnaast ook vol met puzzels, deze puzzels moeten eerst opgelost worden om zo verder te kunnen met het level. Deze puzzels zijn echter binnen twee minuten op te lossen en dus niet erg uitdagend. Jammer, want het is een leuke afwisseling.

onbekend

[Kopje] Samen sta je sterk [/Kopje]
In de gevechten is het aan jou om je teamgenoten op het veld te positioneren en de vijanden uit te schakelen. Over het veld zijn verscheidene obstakels geplaatst waar de personages zich achter kunnen verschuilen. Achter sommige obstakels kan een personage zich helemaal verstoppen, maar achter andere obstakels kan je je maar half verstoppen, waardoor vijanden vijftig procent kans krijgen om je te raken. Vijanden zijn aan te vallen met een Dash-aanval, waarbij je naar de vijand toe rent, hem tackelt en vervolgens doorrent naar een schuilplaats. Je kunt ook proberen om een vijand te raken met een wapen. Ook richt je, terwijl je op een hoger platform staat dan de vijand, meer schade aan. Door het gebruik van een Teamjump, waarin je een teamgenoot selecteert die jou vervolgens een zetje geeft, kom je op deze hogere platformen terecht. Voordat het gevecht begint, krijg je de kans om eerst je aanvallen en dergelijke te plannen door middel van de Tactcam. Met deze Tactcam kan je het gehele veld, met daarin de vijanden, overzien. Zo kan je de beste strategie bepalen en vervolgens uitvoeren om het doel te behalen. Er zijn namelijk verschillende doelen: Defeat All, waarin je alle vijanden in het veld moet verslaan, Reach Area, waar 'n teamgenoot een bepaalde plek moet halen in het veld en Escort, waarbij je 'n personage naar een bepaalde plek op het veld moet leiden. Ondanks de Tactcam blijft het speelveld, zeker in de latere levels, vrij onoverzichtelijk. Hierdoor had ik in sommige gevechten best wat moeite, wat met een iets beter design onnodig was geweest.

Terwijl de game start met slechts drie personages: Mario, Rabbid Peach en Rabbid Luigi, worden later in de game meerdere personages vrijgespeeld. Zo passeren bijvoorbeeld Yoshi, Rabbid Mario en Peach de revue. Ieder personage heeft zijn eigen voor- en nadelen, maar elk personage heeft ook zijn eigen skills. Zo kan Mario een skill activeren die je een damage-boost geeft en Rabbid Peach kan dichtbij zijnde teamgenoten en haarzelf helen. Ook kun je nieuwe skills kopen met Orbs in de Skilltree, en zo de personages aanpassen. Naast deze collectibles zijn er ook munten in de werelden te vinden, hiermee kan je nieuwe wapens kopen die meer schade aanrichten.

ontbrekende afbeelding

HET EINDOORDEEL VAN Laura van Dongen

Als groot Mario-fan stelt Mario + Rabbids Kingdom Battle mij absoluut niet teleur. De dialogen zijn hilarisch en zijn met een heerlijk ironisch tintje uitgewerkt. Grafisch ziet de game er helemaal top uit en geeft het, ondanks het feit dat het niet de standaard Mario-game is, dezelfde voldoening als een 'normale' Mario-game. Ik probeerde ieder hoekje van ieder level helemaal uit te pluizen, op zoek naar de extra kisten met wapens en Orbs. Dit was dan ook niet vervelend om te doen aangezien de levels niet al te lang zijn. Dit maakt de game tevens geschikt voor meerdere speelbeurten. Helaas zijn de puzzels ontzettend makkelijk en vereisen ze niet veel van mijn aandacht. Wel zijn de gevechten opbouwend qua moeilijkheidsgraad waardoor ook mensen die nieuw zijn in het strategie genre een kans krijgen om van dit Mario-spel te genieten. Toch vind ik het speelveld van sommige gevechten erg groot, hierdoor verloor ik soms het overzicht en werden de gevechten onnodig pittig. Zeker in de latere levels had ik veel moeite met het verslaan van de Rabbids en moest ik regelmatig het gevecht herstarten. Desondanks dit feit heb ik ontzettend veel plezier gehad tijdens het spelen en is dit zeker een game die bij menig Switch-bezitter in de kast hoort te staan.

  • PLUSPUNTEN
  • Heerlijk om onderweg te spelen
  • Prachtige visuals
  • Uitdagende gevechten
  • MINPUNTEN
  • Gevechten erg lastig in de latere levels
  • Makkelijke puzzels
Mario + Rabbids Kingdom Battle
Gameliner SCORE
Goed

COMMUNITY

SCORE
Log in om jouw beoordeling te kunnen geven.

REACTIES

Gameliner verzamelt informatie

Gameliner verzamelt gegevens om zo een optimale gebruikerservaring te bieden. Hierdoor kunnen wij analyses maken omtrent het gedrag van de bezoeker om zo de ervaring op onze website te optimaliseren.

Door het plaatsen van cookies zijn adverteerders in staat om advertenties te tonen die aansluiten op jouw interesses. Daarbij kunnen social media-plugins, zoals Facebook en Twitter, gebruik maken van gegevens zodat je in staat bent om op berichten te reageren en deze eventueel te delen. Voor meer informatie omtrent onze privacy policy verwijzen wij je graag door naar ons beleid.

Om Gameliner.nl te kunnen bekijken, dien je de akkoord te gaan met ons privacy policy door op 'Ja, ga verder naar de site’ te klikken.

Ja, ga verder naar de site
VERGETEN?