Review: Mario Party Superstars - Ouderwets leuk Nintendo Switch

Geplaatst: 3 november 2021 10:00

Vroeger was alles beter zeggen veel mensen als het over Mario Party gaat. De borden en minigames zijn met de jaren veel simpeler geworden en veel fans missen de uitdaging uit de eerste games van de franchise. Nintendo en ontwikkelaar Nd Cube hebben geprobeerd het ouderwetse Mario Party-gevoel terug te brengen met Mario Party Superstars, waar borden en minigames uit de klassieke Mario Party-games terugkeren. Ik mocht met Superstars aan de slag om uit te zoeken of het echt allemaal beter was vroeger, of dat de nostalgie iedereen verblind heeft.

Wordt de Superster

Het voornaamste doel van Mario Party is, naast het vernietigen van vriendschappen, de meeste sterren te verzamelen. Dat is in Superstars niet anders. Op borden uit Mario Party 1, 2 & 3 kun je tegen vrienden, familie of vreemden online de strijd aangaan om de meeste sterren te verzamelen. Er zijn verschillende manieren om dat te doen, zo kun je gewoon zoveel mogelijk muntjes verzamelen en de sterren kopen of op puur geluk winnen door de bonussterren die aan het einde van de pot worden uitgedeeld. Vooral dat laatste zorgt voor de nodige discussies.

Je kunt de superster worden met verschillende personages. Zo kun je als Mario, Luigi, Peach, Daisy, Wario, Waluigi, Birdo, Yoshi, Birdo, Rosalina en Donkey Kong spelen in Super Stars. In vergelijking met nieuwere Mario Party-games is het roster in Superstars een beetje klein. Misschien komen er in de toekomst nog meer personages naar het feestje, maar het was leuk geweest als bijvoorbeeld Boo, Monty Moll, Bowser Jr. en Dry Bones er nog bij hadden gezeten. Ik hoef in ieder geval niet te klagen, want mijn favoriet Daisy is gelukkig al van de partij in Mario Party Superstars.

Game ziet er prima uit

In Mario Party Superstars hebben de spelborden een flinke opknapbeurt gehad. Alles ziet er prima uit en de laadtijden zijn in Superstars lekker kort. Tijdens het spelen ondervond ik geen glitches of bugs en kon mijn Switch het allemaal prima handelen. Nu is het natuurlijk zo dat de game veel minder vraagt dan Super Mario Party, die iets meer content heeft dan Superstars. Daar ga ik later uitgebreider op in, maar het is fijn dat de game zo soepel draait. Het is ook heel fijn dat ze de motion controls en verplichte dock-of tabletmodus om het te spelen hebben weggehaald, waardoor het ook mogelijk is om met je pro controller of in handheld te spelen. Dit maakt het oppakken van deze game een stuk makkelijker.

Ook online doet de game het prima, waar in Super Mario Party de game af en toe aardig bij mij vastliep, was dat in Superstars totaal niet het geval. Op wat lag na als iemands Wifi slecht was, liep het echt zo soepel als het maar kan. Ik kan het niet met alle zekerheid zeggen, maar ik denk dat de online toevoeging in Super Mario Party een test was voor Superstars en dat ze van die ‘test’ geleerd hebben. Zelfs toen ik per ongeluk mijn game afsloot tijdens een online potje en ik al een lichte hartverzakking kreeg voor de errormelding, die ik al zo vaak heb gehad tijdens mijn Nintendo Online avonturen, was dat in Superstars niet het geval. De game pakte het gewoon weer op alsof ik nooit was weggeweest, wat oprecht een verrassing was.

Veel oude favorieten keren terug

De grootste charme van Mario Party Superstars is de terugkeer van een aantal klassieke borden in een modern jasje uit de eerste drie games. Voor mij was het de eerste keer dat ik op de borden speelde en ik was blij verrast. Peach’s Birthday Cake en Horrorland zien er geweldig uit en ik vond Spaceland ook niet verkeerd om op te spelen. Elk bord heeft een unieke gimmick wat het spelen wat gevarieerder maakt. Zo moet je op Peach’s Birthday Cake oppassen dat je niet de loterij wint en zo langs Bowser moet die je oplicht met een rot item. In Spaceland moet je oppassen voor Bowser’s Laserbeam en Thwomp’s in ruimteschepen die je proberen aan te rijden en heeft Horrorland een dag en nacht cyclus die de speelwijze verandert.

De echte ster voor mij in Mario Party zijn de minigames. In Superstars keren honderd klassieke minigames terug uit verschillende Mario Party-games. Je kunt alleen op de borden uit 1, 2 & 3 spelen, maar er zitten wel minigames uit andere games tussen zoals Mario Party 4, 5 & 6. Ik was vooral blij met het zien van de games uit Mario Party 5, want die bevat veel van mijn favorieten. Leaf Leap, Pushy Penguins, Coney Island en Night-Light Fright zijn voorbeelden van mijn lievelings minigames die in Superstars te vinden zijn.

Beetje eentonig

Hoewel ik mij ook met Mario Party Superstars prima vermaak, heb ik toch het gevoel dat deze game nog iets mist. Hoe leuk de borden en de minigames ook zijn, het is eigenlijk het enige wat de game heeft. Normaal heeft Mario Party nog iets extra’s om te doen, zoals een story-modus met boss-fights, extra sport mini games of een andere unieke gimmick zoals de unieke personage dobbelstenen en de River Survival Modus in Super Mario Party. Hoewel het spelen op de borden met minigames de meest populaire vorm is, was het leuk geweest als er ook nog iets extra’s bij had gezeten om te doen.

Ondanks de kleine ergernissen heb ik met veel plezier met Mario Party Superstars gespeeld. Vooral het spelen met mijn familie was weer ouderwets gezellig. Zelfs mijn moeder, die normaal zover mogelijk bij mijn gameconsoles vandaan blijft, dook er vol overtuiging in en ging er alles aan doen om mijn vader zoveel mogelijk dwars te zitten. Uiteindelijk slaagde zij in haar missie en eindigde ze boven hem in het klassement en wreef het er nog lekker bij hem in. Precies zoals het hoort als het om Mario Party gaat.

Het eindoordeel van Jolien Mauritsz

Mario Party Superstars is weer ouderwets gezellig. De game draait prima op de Nintendo en zelfs online doet de game het prima. De borden zijn uniek en de game heeft genoeg klassieke minigames om je mee te vermaken. Helaas is Superstars niet perfect, zo waren meer bespeelbare personages en een extra modus leuk geweest om erbij te hebben. Ondanks deze punten heb ik weer veel plezier gehad met deze Mario Party-game.

• Borden zijn vermakelijk
  • Game draait goed
  • Vermakelijke gameplay
  • Mario Party als vanouds
  • Beetje eentonig
  • Meer bespeelbare personages was leuk geweest

Jolien mag dan wel poeslief ogen, maar onder dat schattige laagje zit een ongekende nieuwstijger. Deze dame weet van alles wel wat en schuwt er geen moment voor om haar mening keihard op een presenteerblaadje te serveren. Televisie, films, games, series of zelfs talkshows, Jolien weet letterlijk alles. Nee nee, echt alles! Geloof je ons niet? Stel d’r maar op de proef!

Packshot Mario Party Superstars

Mario Party

Nintendo Switch