Check hier alle Gameliner AwardsGameliner Awards 2019-content
Mario Party: Island Tour
  • ONTWIKKELAAR Nintendo
  • EERSTE RELEASEDATUM 17 januari 2014
  • PLATFORMEN Nintendo 3DS

review: Mario Party: Island Tour Nintendo 3DS

De Mario Party-games zijn er al vanaf de N64, en staan bekend als erg leuke simpele multiplayergames. Persoonlijk vond ik ze nooit zo goed, omdat vrijwel elke minigame ging om zo snel mogelijk op een knop te rammen. Dat betekende dus dat je heel de avond lang won of verloor, want andere skills naast supersnel buttonbashen werden niet gemeten. Het spelen via een bordspel in Ganzenbordstijl deed deze Mariofuifjes toch wel een paar windeieren leggen, aangezien de Guus Geluk van de avond altijd wint. Echter is hier langzamerhand steeds meer in veranderd, al blijft het beter kunnen en dezelfde zwaktes houden. Nu lag bij mij de taak de nieuwste Mario Party-game te reviewen op de 3DS, genaamd Mario Party: Island Tour. We zullen wel eens kijken of dat inderdaad een feest is ja of nee.

Borden en tapijten

Omdat Mario en zijn kornuiten nu een feestje botvieren op een handheldapparaat, is het qua meerdere spelers iets anders georganiseerd. Je kunt de game enkel multiplayer spelen met meerdere 3DS'en via Download Play, tot vier spelers tegelijk. Solo kan ook, waarbij je tegen computertegenstanders moet, waarbij je meestal zelf kunt kiezen tegen hoeveel je tegelijk speelt. Het grootste gedeelte van de game draait wel nog steeds om de bordspellen, waarvan er zeven verschillende zijn ieder met hun eigen thema en manier van spelen. Bij Kamek's Magic Carpet Ride kun je bijvoorbeeld naast dobbelen het aantal zetten laten bepalen met kaarten die je verdient bij de minigames tussendoor, wat meer tactiek vergt dan geluk. Toch verlies je zo nu en dan nog steeds doordat bijvoorbeeld een irritante Wario toevallig de hele tijd precies de juiste zetten gooit.

Straten en torens

Naast de verschillende bordspellen heb je ook de keuze om de minigames los te doen, via StreetPass minigames te spelen en voor spelen in je uppie kun je Bowser's Tower spelen. De minigames los spelen is leuk om tussendoor eventjes te doen. StreetPass zou leuk zijn, ware het niet dat ik niet de hele dag overal met mijn 3DS ga rondlopen, noch zijn er weinig mensen die dit überhaupt doen. Daarnaast moet je ook nog iemand treffen die ook deze Mario Party: Island Tour heeft, wat het even onmogelijk maakt om te spelen als The Legend of Zelda: Four Swords vroeger op de GBA. Bowser's Tower is wel leuk om te doen, want hierbij moet je bij elke verdieping een minigame zien te winnen, en elke vijf levels krijg je een bossfight wat speelt als een eigen unieke minigame.

Cornucoparty

Maar dan nu het meest belangrijke: hoe zijn de minigames? Elke gamemodus draait tenslotte daarom, dus als de minigames niet goed zijn, is Mario's feestje een heel koude kermis. Gelukkig kan ik stellen dat ik positief verrast ben over de minigames op alle fronten. Het zijn er ontzettend veel en er zit een sterk verschil in hoe ze spelen. Je hebt platformminigames, puzzelspellen, games die draaien om behendigheid, geheugen, reactievermogen, noem maar op. De besturing wisselt ook veel, want er wordt gebruik gemaakt van alle functies van de 3DS, dus niet alleen de knoppen en touchscreen, maar ook de mic, gyroscoop en AR-kaarten worden toegepast. Niet alles is echter een feest, want een paar minigames zijn wel echte party-poopers te noemen. Dat is ook wel te verwachten met zo'n groot aantal spellen, maar helaas kun je niet zelf instellen welke games je er niet bij wilt hebben in de gamemodi.

HET EINDOORDEEL VAN Peter Scheffer

Mario Party: Island Tour is voor alle leeftijden leuk, maar het is toch wel echt gericht op de jongere speler. De moeilijkheidsgraad is vrij laag (al is deze wel in te stellen) en alles speelt lekker simpel. Hierdoor is het wel voor jong en oud erg aanlokkelijk is om eventjes tussendoor te spelen. Sommige gamemodi zorgen voor langere tijd vermaak, wat van dit Mariofeest een perfecte game maakt voor zowel korte als lange tijdverdrijfmomenten. Bij elke modus staat onderaan erbij hoe lang het ongeveer duurt, en bij Bowser's Tower kun je gelukkig om de vijf levels het spel opslaan. Al met al dus eigenlijk zeer positief, zolang je maar niet iets verwacht wat echt uitdagend is of met verhaal. Een feestje is Mario Party: Island Tour in ieder geval wel te noemen, en het laat zien hoeveel potentie de serie nog heeft.

• Veel erg leuke minigames
  • Simpel en duidelijk
  • Nieuwe frisse spelmodi