Review: Mario & Luigi: Superstar Saga + Bowser's Minions Nintendo 3DS

Aangepast: 17 maart 2024 21:06

De allereerste game uit de Mario & Luigi-reeks, maar dan helemaal vernieuwd. Dat wilde ik natuurlijk wel uitproberen. Mario & Luigi: Superstar Saga + Bowser's Minions is een 3DS remake van de originele game, waarbij de eerste release plaatsvond op de Game Boy Advance in 2003. Naast het feit dat de graphics een een 'power up' hebben gekregen, is er ook een nieuwe story in het spel verwerkt, waarin Bowser telkens de gave heeft om spoorloos te verdwijnen, tot wanhoop van zijn onderdanen die druk naar hem op zoek zijn. En wie is er nou beter in het vinden van dingen dan Mario en Luigi?

Vechten voor een stem

De game begint zoals altijd met een soort inleiding waar je alle informatie krijgt die op dat moment belangrijk is voor het verhaal. Je wordt opgehaald door een Toad en gaat zo snel als je kunt naar het kasteel van Peach toe, waar je tot je verbazing iemand tegenkomt die je daar niet verwacht had, namelijk Bowser. Dit zorgt voor een grappig moment waar ik persoonlijk goed om kon lachen. Je komt er hier ook achter dat er een kwaadaardig wezen is die de stem van prinses Peach heeft gestolen, en dus gaan Mario en Luigi samen met Bowser op pad om haar stem terug te halen.

De speelstijl is vrijwel gelijk aan de Game Boy Advance-versie uit 2003, en daarmee ook aan de overige Mario & Luigi-games die op dit moment uit zijn. Je hebt een knop waar je Mario mee laat springen, een knop waar je Luigi mee laat springen en een knop die ervoor zorgt dat ze tegelijkertijd springen. Daarnaast kan je van acties wisselen door middel van de knoppen bovenop de 3DS. Deze acties speel je vrij naarmate je verder komt in de game, zo kun je op een gegeven moment een super jump doen of rotsen breken met een hamer. Dit is vrij simpel, omdat iedere actie dus met dezelfde knop wordt uitgevoerd.

Ook de gevechten zelf komen overeen. De gevechten zijn turn-based, en per ronde mag je voor zowel Mario als Luigi 'n actie kiezen. Dit kan het gebruiken van een item zijn, een normale aanval of een speciale aanval. Deze aanvallen werken met knoppencombinaties die de aanvallen sterker maken zodra je deze succesvol invoert.

Waar is Bowser gebleven?

Nadat je als Mario en Luigi samen met Bowser vertrokken bent, word je aangevallen en verdwijnt Bowser, tot schrik van zijn onderdanen. Deze beginnen natuurlijk een zoektocht om hem weer terug te vinden. In deze game-modus krijg je het verhaal te zien uit het oogpunt van de wezens die normaal gesproken als 'slechteriken' bestempeld worden.

Als kapitein van een klein leger stuur jij je soldaten aan, en zorg je ervoor dat ze het leger van de tegenstander kunnen verslaan. Dit betekent dat het van jouw bevelen afhangt of ze een gevecht winnen en Bowser uiteindelijk terug weten te vinden. Omdat ze het verhaal breder wilden maken dan alleen maar vechten, hebben ze verschillende andere spelelementen in deze gamemodus verwerkt. Zo heb je verschillende type soldaten, die al vliegend, van een afstand of van dichtbij kunnen aanvallen. Je moet de strategie dus goed uitdenken op basis van de soldaten die je beschikbaar hebt. Dit is dus een groot verschil met de basis gameplay van de game, maar al met al is het een erg leuke andere kant van het verhaal. Zo zie je ook een keer de kant van Bowser en zijn onderdanen, in plaats van alleen de kant van Mario, Luigi en de rest van Mushroom Kingdom.

Het eindoordeel van Naomi Veldhuis

Ik heb zelf erg van Mario & Luigi Superstar Saga + Bowser's Minions genoten. Er zit veel uitdaging in die op een goede manier tot stand komt. Zo zijn de eerste gevechten vrij eenvoudig waarbij de nieuwe moves duidelijk worden beschreven, maar neemt de moeilijkheid in gameplay toe naarmate je verder komt. Ik heb sommige onderdelen zelfs meerdere keren over moeten doen omdat het mij niet in 'n keer lukte. Wat voor mij w'l een minpunt is, is dat er hier en daar delen in het ontwerp van het spel zit wat niet erg handig is voor de speler. Zo is er soms niet rekening gehouden met het feit dat je in 2D meestal niet zo goed in staat bent om echt diepte te zien, waardoor er hier en daar wat onnodige frustraties ontstaat. Ook is er geen 3D-stand waardoor je toch de toegevoegde waarde van de 3DS een beetje mist.

• Leuke, uitdagende gevechten
  • Duidelijke uitleg
  • De kans om het verhaal van Bowser's kant mee te maken