Mario Kart Wii
  • ONTWIKKELAAR Nintendo
  • EERSTE RELEASEDATUM 1 april 2008
  • PLATFORMEN Nintendo Wii
  • GENRE Racing
  • GAMELINER SCORE

review: Mario Kart Wii Nintendo Wii

Wiiiiiiiiiiii! Een klein, besnord loodgietertje raast je voorbij, lachend en tierend. Geïrriteerd spuug je de happen gras uit je mond en pak je ondertussen je geheime wapen. Met een knal verander je jezelf ineens in een enorme kogel en je giert de baan over. Waar is die kleine rode opdonder? Eens kijken of hij hier van terug heeft! Is dit Mario Battleground? Nee, het is Mario Kart Wii. Gordels om en doe maar vast een schietgebedje.

Mario Kart"6?

Weer een nieuwe Mario Kart op de markt doet menig gamers' hartje sneller kloppen. Mario Kart Wii is dan ook weer een veelbegeerde titel die niet aangesleept kan worden. Tot nu toe zijn de Mario Kart-delen eigenlijk per deel wel beter geworden, al heeft iedere persoon wel zijn eigen favoriet. Velen zweren nog steeds bij die van de SNES, anderen bijvoorbeeld weer bij de Gamecube-versie. Eens kijken hoeveel mensen Mario Kart Wii op de 'pole position' zullen zetten.

Stuur je stuurtje

Het meest vernieuwende en innovatieve aan de nieuwe Mario Kart is natuurlijk de besturing. Bij aanschaf van Mario Kart Wii krijg je er een stuurtje bij, waarin je je Wiimote kunt klikken. Dankzij de Wii-technologie kun je nu sturen door te kunnen sturen, makkelijk toch? Nou, inderdaad. Persoonlijk had ik het niet verwacht, maar het stuurt echt enorm soepel en de Wii reageert altijd precies op iedere actie die je uitvoert. Deze extra dimensie die Mario Kart Wii dus nu heeft gekregen is een enorm pluspunt. Mocht je overigens een hekel hebben aan het stuurtje, kun je ook 'gewoon' de Wiimote en Nunchuk gebruiken, en heb je daar ook al een hekel aan, dan kun je altijd nog de Gamecube-controller erbij pakken.

Mario Hawk

De besturing is niet de enige vernieuwing. Natuurlijk zijn er weer vier nieuwe Cup Races, en heb je daarnaast nog de Retro Cups. De meeste nieuwe parkoersen zijn wel wat anders dan dat we gewend zijn, want ze zijn een stuk origineler en innovatiever dan alle vorige delen bij elkaar. Het is dus echt weer een heel nieuwe ervaring om op die nieuwe tracks te racen, want dingen zoals paddestoel-trampolinespringen en wildwaterbaan-karten zijn we niet gewend in racegames. Tevens kun je nu bij iedere schans waarvan je afspringt een stunt doen voor een extra boost, en daarnaast heb je nu ook stukken halfpipe waardoor je in de lucht kunt springen, een stunt kunt doen en een boost kunt krijgen. De stunts zijn erg simpel uit te voeren door op het moment dat je loskomt je stuur in een bepaalde richting te zwieren.

Harley Mario

Een ander innovatieve verandering is dat je nu niet enkel met kartjes kunt racen, maar vanaf 100cc ook met bikes kunt racen. Dit lijkt in eerste instantie niks, maar is ook erg leuk om te doen want het rijdt allemaal net wat anders, terwijl het wel een echt Mario Kart-gevoel blijft. Je kunt ook wheelies maken, waarmee je in combinatie met je stunts natuurlijk met Mario zo die Princess Peach eens even goed weet te imponeren.


Mario Open Warfare

Al met al dus w'r een zeer vette Mario Kart vol met nieuwe dingen. Hoewel het nooit om echt racen en racetechniek ging, was er altijd wel een mooie balans te vinden: wanneer je gewoon erg netjes en goed de ideale lijn volgde over de baan, werd je eigenlijk altijd wel eerste werd (als je niet teveel pech had). Met Mario Kart Wii is dit nu helaas wat minder het geval, want de jumps, stunts en boosts zorgen ervoor dat het meer gaat om het halen van die dingen dan om goed rijden. Daarnaast zijn de (effecten van de) zowel oude als nieuwe wapens deze keer zo extreem geworden, dat je vaak niet eens kunt winnen omdat je nog net op het eind een blauw schildje op je dak krijgt, of dat je niet eens in de buurt van de top drie kunt komen omdat je telkens geraakt wordt door van alles. Uiteindelijk word je er natuurlijk wel beter in en weet je het voor elkaar te spelen om toch eerste te worden, maar men had het echt wel wat meer in balans mogen houden.

Het eindoordeel van Peter Scheffer

Mario Kart Wii is een echt feestracespel, want deze keer heeft het dus echt meer met fun te maken en minder met racen dan in alle vorige delen. Toch speelt het geweldig met je Wii-stuurtje in de klauwtjes, en is het voor alle leeftijden genieten geblazen. De nieuwe parkoersen (zestien totaal) zijn erg tof, ook al wijken ze soms wel erg veel af van een normale racebaan, en het blijft voor een oldskool gamer als ik ook geweldig om zestien oude, geüpdate tracks te kunnen racen in de Retro Cups. Daarnaast zijn er ook weer zat characters en karts en bikes te unlocken, dus ook de ervaren karter zal hier nog wel even zoet mee zijn. Mario Kart Wii is dus weer een must voor iedere Nintendo-fan, en eigenlijk wel voor iedereen die van lol houdt. Tel alleen wel af en toe rustig van 'n tot tien wanneer je weer eens door alle chaos van de eerste naar de twaalfde plaats zakt"

  • Pluspunten
  • Geweldige parkoersen
  • Wii-stuurtje
  • Minpunten
  • Erg chaotisch
  • Racen?
Gameliner Score
Goed

Community

Score
Log in om jouw beoordeling te kunnen geven.

REACTIES

Gameliner verzamelt informatie

Gameliner verzamelt gegevens om zo een optimale gebruikerservaring te bieden. Hierdoor kunnen wij analyses maken omtrent het gedrag van de bezoeker om zo de ervaring op onze website te optimaliseren.

Door het plaatsen van cookies zijn adverteerders in staat om advertenties te tonen die aansluiten op jouw interesses. Daarbij kunnen social media-plugins, zoals Facebook en Twitter, gebruik maken van gegevens zodat je in staat bent om op berichten te reageren en deze eventueel te delen. Voor meer informatie omtrent onze privacy policy verwijzen wij je graag door naar ons beleid.

Om Gameliner.nl te kunnen bekijken, dien je de akkoord te gaan met ons privacy policy door op 'Ja, ga verder naar de site’ te klikken.

Ja, ga verder naar de site
VERGETEN?