Review: Mario Golf: Super Rush - Weet par te slaan Nintendo Switch

Geplaatst: 30 juni 2021 14:00

Golf, veel mensen zien dit spel als de saaiste sport aller tijden. Het spel wordt veelal als kakkineus aangezien, maar dat is allesbehalve waar. Zo bewijst Nintendo maar weer met Mario Golf: Super Rush. Typisch zo’n game die in de kern een beetje saaiig zou moeten zijn, maar die dankzij een flinke dosis chaos toch behoorlijk vermakelijk is. Haal de sokken maar van de ijzers en poets de clubs maar even op, want het is tijd voor een potje golf!

Golf met een twist

De formule van Nintendo is inmiddels bekend, men neme een bekende sport, gooit daar wat Nintendo personages bij in, voert de gameplay op en smijt er wat special moves in de mix. Het resultaat? Een fonkelnieuwe partygame waarin Mario en co. elkaar het leven zuur maakt. Dit keer stappen we de green op in Mario Golf: Super Rush. Een vertrouwde game voor iedereen die bekend is met de langlopende serie van Camelot. Een uitleg lijkt mij niet echt nodig. Mario Golf: Super Rush tovert de klassieke sport namelijk om in een chaotische bedoening waarbij zestien bekende personages (exclusief Mii's) het tegen elkaar kunnen opnemen.

Zo kinderlijk eenvoudig als Mario Golf: Super Rush in de essentie eigenlijk is, zo moeilijk kan het zijn tegen de wat betere spelers. De basis is namelijk bijzonder eenvoudig. De speler slaat de bal middels een button input van twee fases. Na het richten dien je de shot meter met een druk op de knop te activeren. De meter begint te lopen en door op A te drukken, leg je de kracht van de afslag vast. Vervolgens begint de meter opnieuw te lopen. Weet je A zo dicht mogelijk tegen de krachtbalk aan in te drukken, dan sla je aanzienlijk accurater. Aan de linker- en rechterzijde van de shot meter verschijnen hogerop in de balk rode vlakken. Deze vlakken dienen ter indicatie dat je slag niet helemaal op de plek kan landen waar je hem bedoeld had. Hoe harder je namelijk slaat, hoe meer kans er is dat dat ten koste gaat van de nauwkeurigheid. Daarnaast zijn er opties om effect aan de bal te geven. Zo is het mogelijk om middels knopcombinaties back- en topspin aan de bal mee te geven, of om de bal met een curve te slaan. Hierdoor is het mogelijk om stukken af te snijden op de wat lastigere banen. De wat gevorderde speler kan dus middels wat meer geavanceerde technieken een overhand krijgen. Het is echter een partygame dus ook de minder ontwikkelde speler maakt nog altijd een goede kans!

Geen partygame zonder chaos

In totaal is er een viertal modi. De meest prominente multiplayermodus is in dit deel Speed Golf. Deze chaotische modus zet vier spelers gelijktijdig op de baan (twee fysieke spelers wanneer je couch co-op speelt). Iedere keer dat je een bal slaat, dien je er achteraan te rennen om zo de volgende slag te kunnen maken. Elke slag kost je dertig seconden en accuraat slaan speelt dan ook zeker een grote rol. Er zijn echter een aantal game changers die het tij van de wedstrijd kunnen doen keren. Tijdens het rennen beschik je namelijk over een “speed dash” waarmee je andere spelers kunt raken. Dit levert flinke vertraging op waardoor je elkaar behoorlijk dwars kunt zitten. Daarnaast beschikt iedere golfer over een speciale move bij het slaan. Iedere move heeft een ander effect, maar ze hebben allen één ding met elkaar gemeen; het is sowieso irritant voor de tegenstander. Zo bezaaid King Bob-omb het veld met Bob-omb’s, gooit Boo het besturingsschema in de war en kan Peach de bal van tegenstanders met een shockwave wegblazen.

Naast Speed Golf is er uiteraard ook een Classic Golf, waarbij er om de beurt een bal geslagen wordt. Mocht Speed Golf niet hectisch genoeg zijn, dan kan je altijd nog Battle Golf opstarten. Hierin dient de speler vlaggen te veroveren door als eerste te putten. Er zijn zeven holes gelijktijdig open en iedereen speelt op dezelfde holes, wordt er een put gemaakt, dan sluit die specifieke hole. Soms doe je er dan ook wijs aan om juist een hole verder alvast in het vizier te hebben, zo heb je minder tegenstand en kan je de tegenspeler te slim af zijn. Heb je drie punten, dan heb je gewonnen. Dat is op zich al hectisch zat, maar het speelveld is ook nog eens bezaaid met vijanden, obstakels en natuurlijk tegenspelers. De basis van het spelen wordt echter opgedaan in de Golf Adventure. Deze singleplayer modus geeft je controle over je eigen Mii die onderaan de ladder van de golfwereld instapt als rookie. Deze zes uur durende modus dient voornamelijk als tutorial, waarbij je de zes verschillende banen afloopt en zo de fijne kneepjes van de game al spelenderwijs opdoet. Er zit een leuk verhaaltje in verwerkt, maar heel bijzonder is de modus niet. De A.I. is in veel gevallen kinderlijk eenvoudig en een vorm van replay value is er helaas niet. Na het uitspelen is het namelijk enkel mogelijk om wat levels te vergaren voor je Mii, maar de oude missies zijn niet herspeelbaar. Leuk voor een speelbeurt dus, maar verwacht er niet te veel van.

Te simpel qua opzet?

De laatste Mario Golf die is verschenen, deed dat op de Nintendo 3DS. Nu spelen we op de Nintendo Switch, een meer krachtige console die meerdere besturingsopties kan bieden dankzij het loskoppelen van de Joy-Cons. Ja, de game is speelbaar middels motion controls, maar doe dit alsjeblieft alleen wanneer je tegen vrienden speelt. De besturing is namelijk verre van nauwkeurig en heel erg fijn voelt het allemaal niet aan. Daarnaast werkt het besturingsschema met de knoppen uitstekend en geeft deze je veel meer mogelijkheden om de uitdaging op te zoeken.

Dat de Golf Adventure niet helemaal is wat ik ervan verwacht had, kan ik nog wel begrijpen. Zoals gezegd is dit voornamelijk een tutorial die je op de diverse banen plaatst waardoor je een beetje wegwijs wordt in de game. Zo hebben sommige banen flinke hoogteverschillen waardoor je bijvoorbeeld gebruik dient te maken van tornado’s om op een hoger niveau te komen. Ieder gebied heeft zo zijn eigen uitdagingen en de Golf Adventure dient er dan ook voornamelijk voor om dit prominent aan te duiden. Er had veel meer uitgehaald kunnen worden, maar uiteindelijk draait de game voornamelijk om de multiplayer. Wat ik echter wel heel erg jammer vind, is dat het avontuur slechts zes verschillende banen (bestaande uit achttien holes) bestaat. Dat wil zeggen dat ook de multiplayer momenteel slechts zes banen bevat. Daarnaast moet je de singleplayer modus spelen om deze banen te unlocken. Het is een beetje het Super Mario Party-effect all over again, waarbij de kern van de game heel erg goed is, maar de aankleding ervan minimaal is gehouden. De game gaat wel ondersteunt worden met additionele content, maar voor nu zijn de zes locaties eigenlijk veel te weinig.

Mario Golf: Super Rush heeft alles in zich om bovenaan de partygames ranking te eindigen. De gameplay is chaotisch en de mogelijkheden om elkaar flink op de kast te krijgen zijn zeer groot. Het aantal speelbare personages is precies goed en ook de introductie van Speed Golf – en de bijbehorende mechanics – is erg leuk gedaan. Het is echter jammer dat de motion controls verre van perfect zijn en dat de Golf Adventure zeer beperkt aanvoelt. Zeker wanneer je je beseft dat een degelijk avontuur veel meer potentie heeft! Daarnaast is het aantal speelbare locaties vrij summier waardoor de game vrij snel in herhaling valt. De button controls voelen wel erg goed aan en de speler beschikt over voldoende opties om slagen vorm te geven en zo de ander op basis van skill af te troeven. Zoals ik al zei, Mario Golf: Super Rush heeft het in zich om een echte topper te zijn, nu maar hopen dat de toekomstige additionele content dit eruit weet te halen!

• Leuke partygame
  • Prima roster
  • Speed- en Battle Golf zijn lekker chaotisch