Review: Marbles! Balance Challenge Nintendo Wii

Ik ben Anthony de mier en heb je hulp nodig. Wil je mij helpen een zaadje van de Gouden Zonnebloem te zoeken? Deze is diep verborgen in de Stump Temple. Om daar te kunnen komen moeten we over de hele wereld onderdelen verzamelen. Dus heb je er zin in en kom je me helpen? Ik ben tenslotte maar een mier...

Vervolg op Kororinpa

Marbles! Balance Challenge is het vervolg op Kororinpa. Deze rol-de-knikker-van-A-naar-B-titel verscheen begin 2007 en scoorde niet echt slecht. De game was in die tijd verfrissend door de nieuwe gameplay mogelijkheden, maar helaas wel wat aan de korte kant. Dat heeft ontwikkelaar Hudson nu anders aangepakt. Naast de Wereldkaart (het hoofdverhaal), is er ook nog de Free Mode, waarin naast nieuwe parkoersen ook een Survival Mode aanwezig is, met als doel geen fouten te maken. Ook voor het Wii Balance Board heeft Hudson speciale parkoersen ontworpen, dus we kunnen niet ontkennen dat ze niet naar de kritieken van de gamers hebben geluisterd. Het doel blijft nog steeds hetzelfde, namelijk zo snel mogelijk van punt A naar punt B rollen en onderweg nog een onderdeel pakken. De snelste tijden kunnen gedeeld worden via de wereldwijde ranglijst.

Toch niet al te lekkere besturing

Het is jammer om te zeggen, maar de besturing van je knikker (in welke vorm of welk uiterlijk dan ook) werkt niet al te goed. Zo had ik regelmatig last van een knikker die niet precies de kant oprolde die ik in gedachten had. En hoe moeilijker de parkoersen, des te frusterender de besturing. Naast het rollen over de banen kent Marbles! Balance Challenge ook verschillende toestellen die voor afwisseling zorgen. Zo heb je de schuiftegels die met je WiiMote mee bewegen of de drukpers die zich in- en uitvouwt. Een toestel wat ik niet goed vond werken was het kanon. Dit toestel schiet je bal de lucht in, nadat je een richting hebt gekozen met de WiiMote. Helaas kwam de knikker vaak naast het parkoers te liggen.

Werken als een mier in de schrootfabriek

Naast de door Hudson gemaakte parkoersen, kan je ook je eigen creativiteit de vrije loop laten gaan in de schrootfabriek. In deze modus kan je zelf parkoersen ontwerpen en die delen met je vrienden via de Nintendo Wi-Fi Connection. Je hoeft niet bang te zijn dat de level-editor een snel gemaakt extraatje is aan het eind van de ontwikkeling van Marbles! Balance Challenge, want deze gaat erg diep en is onderverdeeld in drie moeilijkheidsniveaus.

Het eindoordeel van Sander Mebus

Marbles! Balance Challenge is een ontzettend uitgebreide game geworden waar ontwikkelaar Hudson veel tijd en energie in heeft gestoken. Met meer dan tweehonderd parkoersen, waaronder zelfs speciaal voor het Wii Balance Board gemaakte, steekt Marbles! Balance Challenge, qua kwantiteit, toch wel boven andere soortgelijke games uit. Tel daar ook nog eens een eigen level-editor en wereldwijde ranglijst bij op en je kan alleen of met je vrienden aardig wat tijd spenderen aan deze kleurrijke en vreugdevolle game. Concluderend wil ik wil niet al te mierig zijn, maar helaas werkt de besturing niet al te lekker en slaat de verveling soms toe, waardoor deze game zonder de extra functionaliteiten minder hoog had gescoord dan het cijfer dat ik nu geef. Als ik nu maar Truus de Mier niet achter me aan krijg!

• Ontzettend uitgebreid
  • Wereldwijde ranglijst
  • Bouw je eigen parkoersen